Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Otyłość - czy problem dotyczy mojego dziecka?

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Katarzyna Szott, dietetyk

Zdjęcia: Dreamstime

Wśród większości naszego społeczeństwa ciągle panuje błędne przekonanie, że dzieci z nadwagi wyrastają, a otyłość mylona jest ze zdrowiem i dobrym wyglądem. Prawda jest inna - nadwaga wśród dzieci wiąże się z konsekwencjami, które mają wpływ na ich późniejszy rozwój i zdrowie.

Ważne jest, by rodzice kontrolowali przyrost wagi swojej pociechy i potrafili odróżnić dziecięce krągłości od zagrażającej zdrowiu nadwadze.

Siatki centylowe

Najpowszechniejszą metodą oceny masy ciała u dzieci są siatki centylowe. Na wizycie lekarskiej, gdy dziecko jest mierzone i ważone, lekarz odnosi te wartości do norm zawartych na siatkach. Za prawidłowe wartości przyjmuje się wartości pomiędzy 3 a 97 centylem. Wartości skrajne, poniżej 3 centyla i powyżej 97, oznaczają konieczność interwencji lekarskiej i przeprowadzenia dodatkowych badań. Przy ocenie nadwagi i otyłości u dzieci powodem do niepokoju jest BMI powyżej 90 centyla lub różnica dwóch kanałów centylowych pomiędzy masą ciała a wzrostem dziecka.

Czym grozi nadwaga u dzieci?

  • Chorobami stawów.
  • Nadciśnieniem tętniczym.
  • Problemami z rówieśnikami.
  • Podwyższonym cholesterolem.
  • Niealkoholowym stłuszczeniem wątroby u dzieci.

To jedna z najpopularniejszych metod oceny rozwoju fizycznego dziecka. Najczęściej za ich pomocą ocenia się wzrost i masę ciała dziecka. Przedziały poniżej 3 centyla i powyżej 97 centyla oznaczają konieczność konsultacji z lekarzem.

Niepokojące objawy

Jeśli dziecko ze znaczną nadwagą nie zeszczupleje pomiędzy 2. a 3. rokiem życia, należy zwrócić się o pomoc do lekarza. Powodami nadwagi mogą być nie tylko błędy żywieniowe i mała aktywność fizyczna, ale także niezdiagnozowane choroby, stąd konieczna jest konsultacja z lekarzem pediatrą.

Skąd się bierze otyłość u dzieci?

Prawdą jest, że niektórzy ludzie jedzą dużo i są szczupli, inni zaś jedzą mało, a całe życie borykają się z nadwagą. Podobnie jest w przypadku dzieci, ale nie ma co całą winą obarczać geny za otyłość dziecka. Najczęściej u podłoża nadmiernej masy ciała leżą nieprawidłowe nawyki żywieniowe i to z nimi trzeba walczyć. Zanim zaczniemy dziecku robić badania, zastanówmy się, czy jego dieta jest na pewno dobrze zbilansowana, a ilość ruchu wystarczająca, by spalić zjedzone kilokalorie.

Należy jednak zawsze pamiętać o tym, że złe nawyki żywieniowe naszych dzieci są naszą winą. To my, jako rodzice, musimy nauczyć ich, co i w jakiej formie należy jeść. Jak w każdej innej dziedzinie życia, dziecko bierze przykład z rodziców. Nie pomożemy mu jeśli nasze posiłki będą odbiegały od tego, co dziecko może i powinno jeść.

Złe nawyki żywieniowe dzieci

  • Podjadanie przez cały dzień, np. chrupek kukurydzianych, paluszków słonych.
  • Brak wyodrębnionych trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek, nieregularne posiłki.
  • Duża ilość słodyczy.
  • Spożywanie żywności wysoko przetworzonej, np. chipsów.
  • Spożywanie dużych ilości słodkich napojów, np. soków owocowych.

Jak radzić sobie z dzieckiem na diecie?

Na początek musimy zdiagnozować problem i jasno określić cel swoich działań. Zawsze należy to zrobić w porozumieniu z lekarzem pediatrą. Odchudzanie dziecka na własną rękę może mieć gorsze skutki niż sama nadwaga. Pamiętajmy o tym, że nadmierna masa ciała to nie tylko złe nawyki żywieniowe, ale też często oznaka niewykrytej choroby. Pierwszym krokiem jest zatem wizyta w przychodni.

PRZYKŁAD NIEPRAWIDŁOWEGO JADŁOSPISU 7-latka:

I ŚNIADANIE - w domu
Kajzerka 1 szt. + masło na obu połówkach bułki + parówki 2 szt.
Herbata z 2 łyżeczkami cukru

II ŚNIADANIE - do szkoły
Kajzerka 1 szt. + masło na obu połówkach bułki + ser żółty 2 plastry
Sok owocowy 1 butelka 500ml Baton czekoladowy

OBIAD - w szkole
Zupa pomidorowa z makaronem
Gulasz z kaszą gryczaną
Kompot 1 szklanka

PODWIECZOREK - w domu
Serek homogenizowany 150g
Czekolada mleczna 4 kostki
Sok owocowy 1 szklanka

KOLACJA - w domu

2 tosty, czyli 4 kromki chleba tostowego + masło na 4 kromkach + ser żółty 4 plastry + szynka wieprzowa 4 plastry
Herbata z 2 łyżeczkami cukru

Energia - 2700kcal (norma 1900kcal)
Białko - 91g (norma 57g)
Tłuszcz - 117g (norma 64g)
Węglowodany - 347g (norma 275g)

PRZYKŁAD JADŁOPSISU DLA 7-latka NA DIECIE NISKOKALORYCZNEJ:

I ŚNIADANIE - w domu

Mleko 0,5% 1 szklanka 250ml + musli z owocami suszonymi 6 łyżek II

ŚNIADANIE - do szkoły

Grahamka 1 sztuka + masło jednej połówce bułki + sałata + polędwica sopocka 2 plastry Ogórek świeży 100g Woda niegazowana 1 butelka 500ml Banan 1 sztuka

OBIAD - w szkole

dziecko na diecie je to, co wszystkie dzieci Zupa pomidorowa z makaronem Gulasz z kaszą gryczaną Surówka 150g Kompot 1 szklanka

PODWIECZOREK - w domu

Ser twarogowy chudy 100g + jogurt naturalny 1 łyżka + dżem 1 łyżeczka Brzoskwinia 1 sztuka Woda niegazowana 1 szklanka

KOLACJA - w domu

Naleśnik z serkiem wiejskim 1 sztuka Surówka z pomidorów 150g Orzechy włoskie garść

Energia - 1400kcal (norma 1900kcal)
Białko - 68g (norma 57g)
Tłuszcz - 50g (norma 64g)
Węglowodany - 200g (norma 275g)

Jeśli już wiemy, że wina leży po stronie złej diety, musimy zacząć wprowadzać zmiany w jadłospisie naszego dziecka. Najłatwiej jest to zrobić z pomocą dietetyka. Możemy mieć wtedy pewność, że nasza pociecha jest w dobrych rękach i nie będzie chodzić głodna.

Pozostałe porady

Gość na gapę - wszawica głowowa

Zdrowie i odżywianie

Problem może dotyczyć każdego, zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe. Wszawica dość często kojarzy się z biedą i z brakiem higieny. Tymczasem wszy łapią także dzieci z dobrze sytuowanych rodzin.

Czytaj dalej
Problemy z koncentracją a odżywianie dziecka

Zdrowie i odżywianie

Koncentracja - to właśnie dzięki niej nasze myśli stają się bardziej klarowne, a słowa bardziej wyważone. Jest niezbędna do uzyskiwania dobrych wyników w szkole. Ponadto stanowi podstawę sukcesów w życiowych celach. Jak zatem zapewnić naszym pociechom łatwiejszy start i od najmłodszych lat zadbać o właściwą pracę ich mózgu? Skomponować odpowiedni jadłospis!

Czytaj dalej
Sałatka fit z kiełkami słonecznika i serem

Zdrowie i odżywianie

Żeby przygotować sałatkę fit z kiełkami słonecznika, będziesz potrzebować: 100 g sera Lazur Srebrzysty w zalewie z suszonymi pomidorami, 50 g rukoli, 50 g kiełków słonecznika, 10-12 pomidorków koktajlowych.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie