Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Sposób na przesilenie wiosenne

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Dorota Moroz-Ładniak, pediatra, specjalista II

Zdjęcia: Dreamstime

Z niecierpliwością oczekujemy wiosny i coraz dłuższych dni, które będą zachęcały do przebywania na świeżym powietrzu. Jednak jest to też czas, kiedy mogą dopadać nas objawy przesilenia wiosennego.

Zwłaszcza dzieci potrafią być wtedy rozdrażnione, miewają problemy z koncentracją, zmniejszoną sprawność fizyczną, z trudem rano wstają z łóżka. A w rezultacie łatwiej zapadają na infekcje.

Co zatem zrobić, aby nasze pociechy przeszły przez przesilenie wiosenne obronną ręką?

Dobra dieta sposobem na przesilenie wiosenne

Głównym sprawcą słabej kondycji psychicznej i fizycznej organizmu jest zimowa dieta, uboga w witaminy i mikroelementy. Koniecznie zwróć uwagę, w jakiej formie jest twoja pociecha. Główne objawy niedoboru witamin w organizmie:

  • apatia
  • osłabiona koncentracja
  • niedokrwistość
  • suchość skóry
  • zajady w kącikach ust
  • łamliwość paznokci
  • nadmierne wypadanie włosów.
Visolvit Junior - suplement diety dla dzieci i młodzieży, który pomoże przy wiosennym przesileniu

Zwłaszcza w okresie wiosennym dieta powinna być bardzo dobrze zbilansowana. Warto zadbać, aby dziecko zjadało 5 posiłków w ciągu dnia. W codziennym menu nie może zabraknąć warzyw, owoców, ryb, nabiału, chudego mięsa, pełnoziarnistego pieczywa i kasz. Ważne też jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Najlepiej, jeśli namówimy naszą pociechę na picie niegazowanej wody mineralnej.

Dobra rada: Zamiast słodyczy, w ciągu dnia dzieci mogą podgryzać suszone owoce, orzechy, pestki dyni czy słonecznika. Jako dodatek do posiłków można stosować kiełki, które są bogatym źródłem witamin i mikroelementów.

Sposób na przesilenie wiosenne - aktywność fizyczna

Zimowe, krótkie dni i niedobór światła również niekorzystnie wpływają na kondycję młodego organizmu. Dlatego wiosną warto zadbać, aby dzieci korzystały z każdego słonecznego dnia i jak najczęściej przebywały na świeżym powietrzu.

Aktywność fizyczna jest bowiem doskonałą receptą na zwiększenie odporności. Dlatego warto ponegocjować i najlepiej za obopólną zgodą ograniczać czas spędzany przed komputerem czy telewizorem. Nawet chłodniejsze dni nie powinny być wymówką do pozostania w domu. Organizm oswojony z zimnem lepiej znosi niskie temperatury. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku.

Pamiętajmy! Ruch na świeżym powietrzu poprawia krążenie, organizm staje się dotleniony, błony śluzowe gardła i nosa są dobrze nawilżone - a tym samym stanowią lepszą barierę dla drobnoustrojów.

Przesilenie wiosenne a odpowiednia garderoba

Kolejną ważną kwestią dotyczącą odporności jest odpowiednia garderoba. Jednym z błędów, często popełnianych przez rodziców, jest przegrzewanie dziecka. Gdy jest zbyt ciepło ubrane, łatwo się poci, a to sprzyja wyziębieniu. Taka sytuacja jest jedną z częstych przyczyn łapania infekcji. Warto ubierać dziecko na cebulkę, tak by mogło się rozebrać, gdy zrobi mu się za gorąco.

Dobra rada: Staraj się, by temperatura w domu nie przekraczała 20 st. C. Jeżeli w pomieszczeniu jest za sucho, dzieci często pokasłują (zwłaszcza w nocy), a przez pozbawione śluzu błony drobnoustroje łatwiej wnikają do organizmu. Można rozważyć też zakup nawilżacza powietrza.

Wpływ stylu życia na przetrwanie przesilenia wiosennego

Na infekcje bardziej podatny jest przemęczony, niewyspany czy zestresowany organizm. Dlatego należy pilnować, aby dzieci dobrze się wysypiały i nie kłady się spać późno w nocy. Także ciągły pośpiech, stresy czy nadmiar zajęć (zwłaszcza pozalekcyjnych) nie służy zdrowiu. Życie w ciągłym napięciu, czasem niezdrowej rywalizacji może przyczyniać się do częstszego łapania infekcji.

Pamiętajmy też, że śmiech to zdrowie - optymiści chorują rzadziej i szybciej powracają do zdrowia.

Zobacz też:

Pozostałe porady

Zapiekane papryczki faszerowane twarożkiem kanapkowo-sernikowym Mój Ulubiony

Zdrowie i odżywianie

Te apetyczne faszerowane papryczki najlepiej smakują na ciepło, bez dodatków. Razem z porcją ryżu albo z grzankami czosnkowymi doskonale sprawdzą się jako danie obiadowe lub kolacja. Można je także zabrać do pracy lub szkoły , bo nawet na zimno będzie to smaczny i zdrowy lunch. Sprawdzony przepis, z wykorzystaniem twarożku kanapkowo-sernikowego Mój Ulubiony, znajdziecie na blogu Szczypta Smaq.

Czytaj dalej
Tarta z ricottą, brzoskwinią i czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Desery mają to do siebie, że pobudzają wiele zmysłów - najpierw zapach - kiedy wypieki jeszcze są w trakcie przygotowaniu, następnie wzrok, kiedy pojawiają się na stole. Wówczas możemy podziewać kolory, kompozycje i zestawienie różnych składników. Aż wreszcie trafiają do zmysłu smaku, wtedy doskonale skomponowane słodkości sprawią, że odprężamy się - w milczeniu i zachwytach delektujemy się deserem.

Czytaj dalej
Miętowa panna cotta z czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Włosi twierdzą, że panna cotta to jeden z najdoskonalszych deserów. Niewątpliwie mają rację, bo jej delikatna kremowa konsystencja w oka mgnieniu rozpływa się w ustach.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Zapiekane papryczki faszerowane twarożkiem kanapkowo-sernikowym Mój Ulubiony

Zdrowie i odżywianie

Te apetyczne faszerowane papryczki najlepiej smakują na ciepło, bez dodatków. ... Czytaj dalej
Czy każdy z nas powinien pić tyle samo?

Odżywianie w ciąży

Woda jest niezbędnym elementem naszego codziennego jadłospisu, bez względu ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie