Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Potrawy świąteczne dla dzieci

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz, doradca żywieniowy

Zdjęcia: Dreamstime

Jak przygotować świąteczne potrawy w wersji dla juniora? Co zrobić, by uznał, że są smaczne? Oto kilka podpowiedzi.

Większość z nas święta spędza wspólnie z rodziną, przy stole zastawionym pysznymi i aromatycznymi daniami. W podobny sposób również się do nich przygotowujemy: kupujemy prezenty, dekorujemy choinkę, ustalamy daty odwiedzin najbliższych oraz planujemy świąteczne potrawy. W czasie tych przedświątecznych przygotowań warto pamiętać, aby święta były nie tylko smaczne, ale też zdrowe dla całej rodziny.

Świąteczne potrawy dla dzieci

Przede wszystkim dobrze jest odpowiednio wcześniej zaplanować świąteczne menu, aby przygotować takie potrawy i w takich proporcjach, żeby każdy miał szansę skosztować swojego ulubionego dania, np. ryba dla dziecka, kutia dla mamy, pierogi z kapustą i grzybami dla taty...

W planowaniu menu nie wolno zapomnieć o potrzebach najmłodszych domowników. Po pierwsze dziecko nie jest miniaturką dorosłego i jego zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest zupełnie inne. Po drugie często się zdarza, że to, co, smakuje nam - dorosłym, nie odpowiada smakowo naszym dzieciom. Jeżeli nie zaplanujemy świątecznych potraw dla najmłodszych, skutek będzie taki, że dzieci całe święta nie będą jadły pożywnych posiłków, tylko posilały się słodyczami i słodkimi napojami.

Świąteczne potrawy - do wyboru, do smaku

Najlepiej usiąść razem z dzieckiem i wspólnie ustalić, na co ma ochotę w te święta, po co sięgnie z przyjemnością. Jeżeli nasza pociecha jest zdrowa i rozwija się prawidłowo, to można jej zaufać, ponieważ dzieci mają zdolność intuicyjnego wyczuwania, co i w jakich ilościach potrzebują, jak również, jakie produkty im szkodzą. A rolą rodziców będzie zadbanie o jakość i porę podawania wybranych potraw.

Jeżeli dziecko jest chore, np. ma alergię lub cukrzycę, najlepiej zaproponować mu kilka świątecznych potraw do wyboru, tak by samo zdecydowało, co będzie jadło.

Pamiętać należy, że dziecka nie można zmuszać do jedzenia czegoś, czego nie lubi. Jeżeli to zlekceważymy, święta zakończą się kłótnią i złą atmosferą w domu. Dlatego warto dojść do porozumienia, nawet kosztem podania w dniu wigilii na śniadanie tostów z szynką. Obowiązkiem rodziców jest zadbanie o dobrą jakość tego posiłku, czyli wybranie pieczywa pełnoziarnistego, a szynki z kawałków mięsa, a nie z MOM (mięsa oddzielonego mechanicznie, które jest gorszej jakości). Takie rozwiązanie będzie dobrym dla wszystkich kompromisem.

W sytuacji, gdy menu dziecka jest bardzo monotonne, warto je jednak zachęcać do próbowania nowych smaków, tak by dieta była różnorodna i bogata w składniki odżywcze.

Jak jeść, aby było zdrowo?

W czasie świąt jadamy zwykle nieco inaczej niż na co dzień, trzeba jednak pamiętać o tym, że dla dzieci regularne spożywanie posiłków również w tym okresie ma duże znaczenie. Nie zapominajmy, że podstawy zdrowego odżywiania obowiązują przez cały rok, a podczas świąt ulegają jedynie lekkiej modyfikacji. Zaleca się, by dziecko jadło 5 posiłków dziennie, czyli śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Posiłki te powinny być spożywane w odpowiednich odstępach czasowych, czyli co 2,5 - 4 godziny.

Dodatkowo należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Zalecana jest tutaj woda oraz różne herbatki owocowe.

Jeśli w trakcie wieczerzy wigilijnej dziecko ma ochotę skosztować 12 świątecznych potraw, nie należy mu tego odmawiać. Warto jednak doradzić, że najlepiej będzie, jak każdej z potraw zje po kęsie lub łyżce, a zrezygnuje z dodatków np. pieczywa

Pozostałe porady

Problemy z koncentracją a odżywianie dziecka

Zdrowie i odżywianie

Koncentracja - to właśnie dzięki niej nasze myśli stają się bardziej klarowne, a słowa bardziej wyważone. Jest niezbędna do uzyskiwania dobrych wyników w szkole. Ponadto stanowi podstawę sukcesów w życiowych celach. Jak zatem zapewnić naszym pociechom łatwiejszy start i od najmłodszych lat zadbać o właściwą pracę ich mózgu? Skomponować odpowiedni jadłospis!

Czytaj dalej
Sałatka fit z kiełkami słonecznika i serem

Zdrowie i odżywianie

Żeby przygotować sałatkę fit z kiełkami słonecznika, będziesz potrzebować: 100 g sera Lazur Srebrzysty w zalewie z suszonymi pomidorami, 50 g rukoli, 50 g kiełków słonecznika, 10-12 pomidorków koktajlowych.

Czytaj dalej
Tartaletki z figami

Zdrowie i odżywianie

Potrzebujesz 60 minut + chłodzenie ciasta, żeby przygotować tartaletki z figami i serem Lazur Błękitny.

Czytaj dalej

Polecane produkty

Słoneczny Klasyk - trzewiki Emel z linii Roczek

Słoneczny Klasyk - trzewiki z linii Roczek, w którym nosek i pięta wykończone są charakterystycznym dziurkowaniem w stylu hiszpańskim. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Idealne miejsce dla malucha - urządzanie pokoju

Pokój malucha

W pierwszych latach życia nasze dziecko będzie największą część czasu spędzało ... Czytaj dalej
Kupujemy pierwsze buty dla malucha

Podróże i wyprawy

Zakup butów dla malucha nie jest prostą sprawą. Powinny one spełniać wiele ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie