Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Jak odchudzić dziecko?

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Katarzyna Szott, dietetyk

Zdjęcia: Dreamstime

Najważniejszą zasadą w odchudzaniu dzieci jest niedopuszczenie, by były one głodne. Dlatego najlepiej i najłatwiej zrobić to z pomocą dietetyka.

Odchudzanie dziecka - praktyczne rady

1. Nie musisz eliminować z diety dziecka słodkiego smaku, ale dawaj dziecku rzeczy, które oprócz dobrego smaku będą też zdrowe.

batony → owoce

soki owocowe → herbaty owocowe bez cukru

paluszki słone, słone orzeszki, chipsy → orzechy włoskie, migdały

cukierki, lizaki, gumy rozpuszczalne → suszone owoce

lody, serek homogenizowany → jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców Dobrym dodatkiem są dżemy niskosłodzone oraz miód.

Biały ser można też delikatnie posypać kakao, by nadać mu słodki smak.

2. Dbaj o to, by dieta była kolorowa i zawierała różnorodne produkty bogate w witaminy.

3. Naucz dziecko pić wodę - jeśli wcześniej piło wyłącznie soki owocowe, zacznij od wody z sokiem i stopniowo zmniejszaj jego ilość na korzyść wody.

4. Nie kupuj do domu produktów, których Twoje dziecko nie powinno jeść, np. chipsów, parówek.

5. Wytłumacz dziecku skąd te zmiany w jego żywieniu i przestaw całą rodzinę na zdrowy tryb życia, ogranicz siedzenie przed telewizorem, czy komputerem.

6. Ustal z dzieckiem stałe godziny posiłków i dopilnuj, by nie podjadało między nimi. Staraj się jeść razem z nim i to samo co on.

7. Pozwól dziecku wybrać jeden dzień w tygodniu, kiedy będzie mogło zjeść produkt z listy "rzeczy zabronionych".

8. Uaktywnij swoje dziecko - zacznij z nim czynnie uprawiać sport. Z córką możesz skakać na skakance, a z synem kopać piłkę na podwórku. Dla dziecka największą atrakcją będzie spędzanie z Tobą czasu, a przy okazji poprawi się też Twoja kondycja. Pamiętaj, że dziecka nie można zmuszać do sportu, którego nie lubi; w którym czuje się słaby - może się szybko zniechęcić i wrócić na kanapę.

9. Nie zabieraj dziecka na zakupy spożywcze - to na pewno nie poprawi mu samopoczucia i zaostrzy apetyt na produkty, których nie powinno jeść.

10. Nie dawaj mu pieniędzy do szkoły - nigdy nie masz pewności, czy zamiast wody nie kupi słodkiego napoju gazowanego.

11. Załóż z dzieckiem zeszyt spadku masy ciała i razem notujcie jego wyniki. Pamiętaj jednak o tym, by nie ważyć go częściej niż raz na tydzień - niewielkie spadki masy ciała mogą go zniechęcać do walki.

Jak kupować zdrowe produkty 

Zarówno dla dzieci na diecie, jak i tych odżywiających się normalnie zaleca się produkty jak najmniej przetworzone, bez substancji polepszających smak i z niewielką ilością środków konserwujących. Niektóre z tych produktów są specjalnie oznaczone logo Instytutu Matki i Dziecka lub Centrum Zdrowia Dziecka, ale produkty zdrowe dla naszych dzieci możemy też znaleźć wśród tych nieopatrzonych żadnym godłem. Musimy tylko nauczyć się czytać etykietki.

Pierwszą zasadą jest to, że im dłuższy okres przydatności do spożycia, tym więcej konserwantów w produkcie - przykładem jest pieczywo tostowe, które ma dwutygodniowy terminem ważności.

Kolejna zasada to sprawdzanie w Internecie, co znaczą skróty podane na opakowaniach. Jeśli czegoś nie rozumiemy, sprawdźmy to. Będziemy wtedy wiedzieć o produkcie znacznie więcej niż głośno mówi o nim jego producent. Pamiętajmy także, że cena nie zawsze idzie w parze z jakością, choć w przypadku mięsa, wędlin, jajek warto zainwestować i wydać na nie nieco więcej. Nie dajmy się oszukać reklamom - większość reklamowanych produktów dla dzieci ma swoje tańsze i zdrowsze odpowiedniki.

Ile czasu zajmuje odchudzanie dziecka?

Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, ile czasu zajmie odchudzanie dziecka. Jeśli nie ma chorób współistniejących do otyłości, to przyjmuje się, że tempo spadku masy ciała u dzieci w wieku szkolnym może być mniejsze niż 0,5 kg na tydzień.

Ważniejsze od czasu i tempa redukcji masy ciała jest trwała zmiana nawyków żywieniowych, bo to przede wszystkim one będą procentować zdrowiem w wieku dorosłym.

Pozostałe porady

Problemy z koncentracją a odżywianie dziecka

Zdrowie i odżywianie

Koncentracja - to właśnie dzięki niej nasze myśli stają się bardziej klarowne, a słowa bardziej wyważone. Jest niezbędna do uzyskiwania dobrych wyników w szkole. Ponadto stanowi podstawę sukcesów w życiowych celach. Jak zatem zapewnić naszym pociechom łatwiejszy start i od najmłodszych lat zadbać o właściwą pracę ich mózgu? Skomponować odpowiedni jadłospis!

Czytaj dalej
Sałatka fit z kiełkami słonecznika i serem

Zdrowie i odżywianie

Żeby przygotować sałatkę fit z kiełkami słonecznika, będziesz potrzebować: 100 g sera Lazur Srebrzysty w zalewie z suszonymi pomidorami, 50 g rukoli, 50 g kiełków słonecznika, 10-12 pomidorków koktajlowych.

Czytaj dalej
Tartaletki z figami

Zdrowie i odżywianie

Potrzebujesz 60 minut + chłodzenie ciasta, żeby przygotować tartaletki z figami i serem Lazur Błękitny.

Czytaj dalej

Polecane produkty

Słoneczny Klasyk - trzewiki Emel z linii Roczek

Słoneczny Klasyk - trzewiki z linii Roczek, w którym nosek i pięta wykończone są charakterystycznym dziurkowaniem w stylu hiszpańskim. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Kwas omega-3: niezbędny w ciąży i podczas laktacji

Zdrowie przyszłej mamy

W okresie ciąży zapotrzebowanie na energię, podstawowe składniki mineralne ... Czytaj dalej
Przeziębienie w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Kobiety w ciąży chorują częściej niż przed poczęciem dziecka, zwłaszcza ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie