Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Drugie śniadanie do szkoły

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Katarzyna Szott, dietetyk, Centrum Zdrowia Dziecka

Zdjęcia: Dreamstime

Wielkość drugiego śniadania zależy od tego, ile dziecko zjadło w domu oraz jak długo będzie przebywało w szkole.

Jeśli pierwsze śniadanie dalece odbiegało od ideału, na drugie śniadanie do szkoły trzeba przygotować pełnowartościowy posiłek, np. kanapkę z ciemnego pieczywa, owoc, wodę oraz produkt mleczny.

W sytuacjach gdy wasz uczeń długo przebywa poza domem, warto nauczyć go rozkładania jedzenia na dwa posiłki, tak aby nie był głodny w ciągu dnia. Prawidłowe nawyki żywieniowe to między innymi sięganie po posiłek co 3 godziny. Dziecko jedząc w ten sposób stanie się mniej nerwowe, będzie miało energię przez cały dzień oraz zmniejszy się u niego ryzyko nadwagi i otyłości.

Dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze 9 - latka

Energia - 2100 kcal
Białko - 63 g
Tłuszcz - 70 g
Węglowodany - 305 g
Wapń - 800 mg
Żelazo - 10 mg

Przygotowując drugie śniadanie pamiętaj, że:

  • nie może być ono powtórzeniem pierwszego śniadania. Podstawą zdrowej diety jest różnorodność;
  • węglowodany złożone zapewniają lepszą koncentrację. Jogurt z płatkami owsianymi lub musli są tak samo dobre dla dziecka, jak kanapka z pełnoziarnistego pieczywa;
  • jeśli dziecko jest w szkole długo, na drugie śniadanie przygotuj mu większy posiłek i powiedz, co ma zjeść po której lekcji;
  • trzeba zapakować też picie do szkoły. Staraj się wybierać wodę niegazowaną. Dzieci, które spożywają dużo soków i słodzonych napojów, są bardziej narażone na próchnicę i mają problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała;
  • gdy twój uczeń ma problem z nawiązywaniem przyjaźni, możesz zapakować mu do szkoły np. kilka cukierków, którymi będzie mógł podzielić się z rówieśnikami;
  • to ty decydujesz o tym, co twoje dziecko je, a nie ono. Mały człowiek nie wie do końca, co jest zdrowe - wybiera to, co mu smakuje;
  • rozmowa z dzieckiem też jest ważna; ucz go, co jest dla niego zdrowe, a co szkodliwe. Pozwól mu razem z tobą wybierać produkty i komponować posiłki.

Najczęściej popełniane błędy żywieniowe

  • Duża ilość słodkich napojów w diecie.
  • Brak stałych, wydzielonych posiłków w ciągu dnia; podjadanie między posiłkami.
  • Brak pierwszego śniadania jedzonego w domu lub niepełnowartościowe śniadanie.
  • Słodycze na drugie śniadanie w szkole.
  • Zbyt długie lub zbyt krótkie przerwy między posiłkami.
  • Duża ilość słodyczy w diecie ucznia.

Pozostałe porady

Te, co nie skaczą i nie fruwają

Zdrowie i odżywianie

Wszy lubią, gdy dzieciom zdarza się być na bakier z higieną, dlatego pasożyty na włosach pociech rodzice często odkrywają po ich powrocie z zimowych ferii. Dlatego też po wyjazdach dziecka oraz po otrzymaniu sygnału, że w szkole wystąpił problem wszawicy, powinniśmy odpowiednio zmierzyć się z problemem.

Czytaj dalej
Dziecko z nadwagą – jak zmienić mu dietę?

Zdrowie i odżywianie

Powszechnie uważa się, że dziecko z nadwagi wyrośnie. Niestety, tak nie jest. Aby pomóc mu uporać się z tuszą, która nie bierze się znikąd, należy poznać jej przyczynę i ją zlikwidować.

Czytaj dalej
Gość na gapę - wszawica głowowa

Zdrowie i odżywianie

Problem może dotyczyć każdego, zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe. Wszawica dość często kojarzy się z biedą i z brakiem higieny. Tymczasem wszy łapią także dzieci z dobrze sytuowanych rodzin.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

Poradnik

Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się ... Czytaj dalej
Gadżeciarz wychodzi na słońce

Sport i wypoczynek

Rodzice dzieci dorastających w czasach ogólnodostępnego internetu, smartfonów ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie