Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Śniadanie - najważniejszy posiłek dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Katarzyna Szott, dietetyk, Centrum Zdrowia Dziecka

Zdjęcia: Dreamstime

Śniadanie dostarcza organizmowi energii na pierwsze, najintensywniejsze godziny naszej aktywności. Zwłaszcza u dzieci śniadanie ma szczególne znaczenie.

Dziecko pozbawione porannej dawki energii ma problemy z koncentracją i utrzymaniem uwagi w szkole. Jest ospałe i szybciej się męczy. Jeżeli chcesz zapewnić uczniowi dobry start każdego dnia - zobacz, jak powinno wyglądać pełnowartościowe śniadanie dziecka.

"Dobre" węglowodany w śniadaniu dziecka

Najważniejszym składnikiem śniadania są węglowodany - to one dostarczają energii i są pożywieniem dla rozpoczynającego pracę mózgu. Jednak nie wszystkie z nich są sobie równe. I tak, na przykład cukry proste (inaczej węglowodany proste) dostarczają energii szybko, ale na krótko.

Cały sekret pożywnego śniadania dziecka tkwi w węglowodanach złożonych - to one powinny stanowić największą jego część.

Węglowodany proste występują w:

  • owocach, słodkich napojach, czekoladzie, słodkim pieczywie, słodkich płatkach śniadaniowych, kakao,dżemach, kremach czekoladowych, produktach mlecznych, ciastkach, białym pieczywie, miodzie.

Węglowodany złożone występują w:

  • ciemnym i pełnoziarnistym pieczywie, musli, płatkach owsianych, żytnich, jęczmiennych i pszennych, kaszy, makaronie.

Co do picia?

Wybór napoju powinien być uzależniony od tego, co dziecko dostało do jedzenia. Jeżeli zaserwujemy dziecku śniadanie skomponowane na bazie produktów mlecznych np. twarożek lub płatki z mlekiem, to nie należy podawać na ten sam posiłek mleka. Można za to skomponować z nim pyszny podwieczorek np. koktajl bananowo - truskawkowy.

Trzeba także pamiętać o przyzwyczajaniu naszej pociechy do picia wody. Soki owocowe i kolorowe napoje dostarczają organizmowi zbędnego cukru sprawiając, że dziecko uzależnia się od słodkiego smaku i ma coraz mniejszy apetyt na produkty niesłodkie.

Najlepsza i najzdrowsza do picia, zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych jest niegazowana woda mineralna. Doskonale gasi pragnienie i nie dostarczania zbędnych kilokalorii.

Pamiętaj

  • Najzdrowsza do picia jest niegazowana woda mineralna - nie zawiera cukru.
  • Soki zastąp świeżymi owocami - mają więcej witamin.
  • Usuń z diety kolorowe napoje gazowane - są szkodliwe dla zdrowia, powodują m. in. próchnicę.

Nieprawidłowe śniadanie 7-latka:

1. Kakao - 200 ml mleka 2 proc. + 1 łyżeczka kakao z cukrem

  • Energia - 130 kcal (norma 475 kcal)
  • Białko - 6,9 g (norma 14 g)
  • Tłuszcz - 4,6 g (norma 16 g)
  • Węglowodany - 15,6 g (norma 69 g)

2. Mleko 2 proc. 200ml + płatki czekoladowe 30 g

  • Energia - 214 kcal (norma 475 kcal)
  • Białko - 8,6 g (norma 14 g)
  • Tłuszcz - 5,8 g (norma 16 g)
  • Węglowodany - 34 g (norma 69 g)

3. Kanapka z kremem czekoladowym

  • Energia - 140 kcal (norma 475 kcal)
  • Białko - 4 g (norma 14 g)
  • Tłuszcz - 5,2 g (norma 16 g)
  • Węglowodany - 25 g (norma 69 g)

Gdy dziecko nie chce jeść śniadania...

Jedzenie śniadania jest nie tylko sprawą zdrowia, ale także przyzwyczajenia. Jeżeli dziecko nie ma rano apetytu i odmawia zjedzenia czegokolwiek, spróbuj zachęcać je małymi krokami.

Najlepiej zacząć od niewielkich ilości produktów, które akurat lubi, np. można podać mu mały serek homogenizowany, szklankę kakao przygotowanego na tłustym mleku, czy jedną kanapkę z masłem czekoladowym.

Po pewnym czasie dziecko zacznie odczuwać głód po wstaniu z łóżka i to będzie oznaczało, że powoli można zwiększać mu porcje jedzenia podawanego na śniadanie.

Pamiętaj

  • Kakao czy płatki z mlekiem to za mało na dobry początek dnia.
  • Łącz produkty mleczne i zbożowe.
  • Nie zapominaj o warzywach.

Prawidłowe śniadanie 7 - latka:

1. Mleko 2 proc. 200ml + płatki jęczmienne 30 g + płatki kukurydziane 10 g + chleb graham 2 kromki + masło 10 g + ser twarogowy 25 g + szynka wiejska 1 plaster + ogórek świeży 20 g + rzodkiewki 50 g

  • Energia - 450 kcal (norma 475 kcal)
  • Białko - 17 g (norma 14 g)
  • Tłuszcz - 16 g (norma 16 g)
  • Węglowodany - 64 g (norma 69 g)

Zobacz też:

Pozostałe porady

Zapiekane papryczki faszerowane twarożkiem kanapkowo-sernikowym Mój Ulubiony

Zdrowie i odżywianie

Te apetyczne faszerowane papryczki najlepiej smakują na ciepło, bez dodatków. Razem z porcją ryżu albo z grzankami czosnkowymi doskonale sprawdzą się jako danie obiadowe lub kolacja. Można je także zabrać do pracy lub szkoły , bo nawet na zimno będzie to smaczny i zdrowy lunch. Sprawdzony przepis, z wykorzystaniem twarożku kanapkowo-sernikowego Mój Ulubiony, znajdziecie na blogu Szczypta Smaq.

Czytaj dalej
Tarta z ricottą, brzoskwinią i czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Desery mają to do siebie, że pobudzają wiele zmysłów - najpierw zapach - kiedy wypieki jeszcze są w trakcie przygotowaniu, następnie wzrok, kiedy pojawiają się na stole. Wówczas możemy podziewać kolory, kompozycje i zestawienie różnych składników. Aż wreszcie trafiają do zmysłu smaku, wtedy doskonale skomponowane słodkości sprawią, że odprężamy się - w milczeniu i zachwytach delektujemy się deserem.

Czytaj dalej
Miętowa panna cotta z czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Włosi twierdzą, że panna cotta to jeden z najdoskonalszych deserów. Niewątpliwie mają rację, bo jej delikatna kremowa konsystencja w oka mgnieniu rozpływa się w ustach.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Tokofobia czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić?

Zdrowie przyszłej mamy

- radzi położna Marzena Langner - Pawliczek, Ambasadorka kampanii i konkursu ... Czytaj dalej
Dziecięce boho na poddaszu

Pokój przedszkolaka

Pokój dziecięcy bez słodkiego, landrynkowego różu i motywów zaczerpniętych ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie