Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Prawidłowy jadłospis dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Ewa Bieniak, doradca żywieniowy

Zdjęcia: Dreamstime

Właściwy sposób odżywiania jest istotny na wszystkich etapach życia człowieka. Dzieci intensywnie rosną i rozwijają się - dlatego są szczególnie narażone na konsekwencje nieodpowiednio skomponowanej diety. Jak powinien wyglądać prawidłowy jadłospis dziecka?

Od 7. do 12. roku życia organizm ludzki przechodzi czas intensywnego rozwoju fizycznego i umysłowego. Aby te procesy przebiegały prawidłowo, konieczne jest dostarczenie wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiednich ilościach.

Prawidłowy jadłospis dziecka powinien obejmować pięć pełnowartościowych posiłków. Najlepiej jeśli drugie śniadanie i obiad są spożywane w szkole. Inaczej po południu dziecko nie zdąży zjeść trzech posiłków, co wiąże się z niedostateczną podażą składników odżywczych w ciągu dnia.

Pierwsze śniadanie powinno być pełnowartościowym posiłkiem pokrywającym ¼ dziennego zapotrzebowania na energię. Należy pamiętać, że po 8 - 10 godzinach snu, czyli po długim okresie niejedzenia, organizm potrzebuje pożywnego posiłku. To on daje siłę na rozpoczęcie dnia.

Przykładowe śniadanie: owsianka na mleku 1,5-2 proc. + kanapka z margaryną i serem, wędliną, pastą rybną lub jajkiem i surowymi warzywami (np. pomidorem)

Drugie śniadanie dziecko powinno dostać około 3 godzin po pierwszym posiłku. Najlepiej jeśli będzie to coś przygotowanego w domu. Aby dziecko chętnie zjadało śniadania w szkole, warto uzgodnić z nim wcześniej na co ma najbardziej ochotę i dojść do kompromisu, uwzględniającego zalecenia żywieniowe i preferencje naszego ucznia. Jeśli mamy rano chwilę czasu, można zaangażować pociechę w przygotowywanie drugiego śniadania. Wtedy na pewno zje je z większą przyjemnością.

Przykładowe II śniadanie: jogurt naturalny z owocami i otrębami

Obiad powinien być posiłkiem najbogatszym w energię i składniki odżywcze. Ważne, by na talerzu znalazły się źródła białka i tłuszczu (mięso lub ryba, a czasem - rośliny strączkowe, takie jak fasola, bób czy soczewica) oraz węglowodanów (kasza, ryż, makaron lub ziemniaki). Nie może też zabraknąć porcji warzyw (zarówno w formie surowej, jak i gotowanej). Dzieci powinny unikać żywności typu fast food - jest ona nośnikiem dużej ilości niezdrowego tłuszczu i soli, a wnosi do diety niewiele cennych wartości odżywczych.

Przykładowy obiad: talerz zupy jarzynowej + porcja ryby pieczonej + kasza gryczana + surówka z selera, marchewki, jabłka i natki pietruszki

Podwieczorek jest posiłkiem spożywanym między obiadem a kolacją i może przypominać II śniadanie. Powinien być źródłem białka, węglowodanów i witamin. Lepiej, by dziecko nie sięgało o tej porze po cukierki, lizaki, czy batonik. Po pierwsze dlatego, że nadmierna ilość kalorii w łakociach spowoduje brak apetytu na pożywną kolację, a po drugie słodycze są źródłem nadmiernej ilości kalorii przy niedostatecznej zawartości potrzebnych składników odżywczych (tzw. "puste kalorie").

Przykładowy podwieczorek: szklanka kakao lub sałatka owocowa z sosem jogurtowym

Kolacja powinna być lekkostrawna, spożyta na 1 - 2 h przed snem. Dzięki temu pozwolimy dziecku na spokojny, zdrowy sen. Ostatni posiłek powinien być pożywny, by uczucie sytości nie opuściło naszej pociechy tuż przed porą snu.

Przykładowa kolacja: owsianka na mleku 1,5 - 2 proc. z owocami lub sałatka jarzynowa lub kanapka z wędliną i warzywami

Prawidłowy jadłospis dziecka powinien pokryć zapotrzebowanie na energię, białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne. W okresach, kiedy dziecko nie ma apetytu i niechętnie je proponowane przez nas posiłki, warto wzbogacić dietę ucznia w preparaty witaminowe lub witaminowo-mineralne.

Rozkład kalorii w posiłkach (2300 kcal)

Posiłek Wartość energetyczna (kcal)
Śniadanie 575 kcal
Drugie śniadanie 230 kcal
Obiad 805 kcal
Podwieczorek 230 kcal
Kolacja 460 kcal

Pozostałe porady

Te, co nie skaczą i nie fruwają

Zdrowie i odżywianie

Wszy lubią, gdy dzieciom zdarza się być na bakier z higieną, dlatego pasożyty na włosach pociech rodzice często odkrywają po ich powrocie z zimowych ferii. Dlatego też po wyjazdach dziecka oraz po otrzymaniu sygnału, że w szkole wystąpił problem wszawicy, powinniśmy odpowiednio zmierzyć się z problemem.

Czytaj dalej
Dziecko z nadwagą – jak zmienić mu dietę?

Zdrowie i odżywianie

Powszechnie uważa się, że dziecko z nadwagi wyrośnie. Niestety, tak nie jest. Aby pomóc mu uporać się z tuszą, która nie bierze się znikąd, należy poznać jej przyczynę i ją zlikwidować.

Czytaj dalej
Gość na gapę - wszawica głowowa

Zdrowie i odżywianie

Problem może dotyczyć każdego, zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe. Wszawica dość często kojarzy się z biedą i z brakiem higieny. Tymczasem wszy łapią także dzieci z dobrze sytuowanych rodzin.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

ZIMA | 2016-2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Choroba lokomocyjna

Podróże i wyprawy

Nadszedł długo wyczekiwany okres wakacji. Co zrobić, aby podróż z sympatycznego ... Czytaj dalej
Możesz uniknąć zrostów

Poród i połóg

Choć od dawna cięcie cesarskie wykonuje się w miejscu, które bez problemu ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie