Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Zdrowie i odżywianie

Prawidłowy jadłospis dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Ewa Bieniak, doradca żywieniowy

Zdjęcia: Dreamstime

Właściwy sposób odżywiania jest istotny na wszystkich etapach życia człowieka. Dzieci intensywnie rosną i rozwijają się - dlatego są szczególnie narażone na konsekwencje nieodpowiednio skomponowanej diety. Jak powinien wyglądać prawidłowy jadłospis dziecka?

Od 7. do 12. roku życia organizm ludzki przechodzi czas intensywnego rozwoju fizycznego i umysłowego. Aby te procesy przebiegały prawidłowo, konieczne jest dostarczenie wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiednich ilościach.

Prawidłowy jadłospis dziecka powinien obejmować pięć pełnowartościowych posiłków. Najlepiej jeśli drugie śniadanie i obiad są spożywane w szkole. Inaczej po południu dziecko nie zdąży zjeść trzech posiłków, co wiąże się z niedostateczną podażą składników odżywczych w ciągu dnia.

Pierwsze śniadanie powinno być pełnowartościowym posiłkiem pokrywającym ¼ dziennego zapotrzebowania na energię. Należy pamiętać, że po 8 - 10 godzinach snu, czyli po długim okresie niejedzenia, organizm potrzebuje pożywnego posiłku. To on daje siłę na rozpoczęcie dnia.

Przykładowe śniadanie: owsianka na mleku 1,5-2 proc. + kanapka z margaryną i serem, wędliną, pastą rybną lub jajkiem i surowymi warzywami (np. pomidorem)

Drugie śniadanie dziecko powinno dostać około 3 godzin po pierwszym posiłku. Najlepiej jeśli będzie to coś przygotowanego w domu. Aby dziecko chętnie zjadało śniadania w szkole, warto uzgodnić z nim wcześniej na co ma najbardziej ochotę i dojść do kompromisu, uwzględniającego zalecenia żywieniowe i preferencje naszego ucznia. Jeśli mamy rano chwilę czasu, można zaangażować pociechę w przygotowywanie drugiego śniadania. Wtedy na pewno zje je z większą przyjemnością.

Przykładowe II śniadanie: jogurt naturalny z owocami i otrębami

Obiad powinien być posiłkiem najbogatszym w energię i składniki odżywcze. Ważne, by na talerzu znalazły się źródła białka i tłuszczu (mięso lub ryba, a czasem - rośliny strączkowe, takie jak fasola, bób czy soczewica) oraz węglowodanów (kasza, ryż, makaron lub ziemniaki). Nie może też zabraknąć porcji warzyw (zarówno w formie surowej, jak i gotowanej). Dzieci powinny unikać żywności typu fast food - jest ona nośnikiem dużej ilości niezdrowego tłuszczu i soli, a wnosi do diety niewiele cennych wartości odżywczych.

Przykładowy obiad: talerz zupy jarzynowej + porcja ryby pieczonej + kasza gryczana + surówka z selera, marchewki, jabłka i natki pietruszki

Podwieczorek jest posiłkiem spożywanym między obiadem a kolacją i może przypominać II śniadanie. Powinien być źródłem białka, węglowodanów i witamin. Lepiej, by dziecko nie sięgało o tej porze po cukierki, lizaki, czy batonik. Po pierwsze dlatego, że nadmierna ilość kalorii w łakociach spowoduje brak apetytu na pożywną kolację, a po drugie słodycze są źródłem nadmiernej ilości kalorii przy niedostatecznej zawartości potrzebnych składników odżywczych (tzw. "puste kalorie").

Przykładowy podwieczorek: szklanka kakao lub sałatka owocowa z sosem jogurtowym

Kolacja powinna być lekkostrawna, spożyta na 1 - 2 h przed snem. Dzięki temu pozwolimy dziecku na spokojny, zdrowy sen. Ostatni posiłek powinien być pożywny, by uczucie sytości nie opuściło naszej pociechy tuż przed porą snu.

Przykładowa kolacja: owsianka na mleku 1,5 - 2 proc. z owocami lub sałatka jarzynowa lub kanapka z wędliną i warzywami

Prawidłowy jadłospis dziecka powinien pokryć zapotrzebowanie na energię, białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne. W okresach, kiedy dziecko nie ma apetytu i niechętnie je proponowane przez nas posiłki, warto wzbogacić dietę ucznia w preparaty witaminowe lub witaminowo-mineralne.

Rozkład kalorii w posiłkach (2300 kcal)

Posiłek Wartość energetyczna (kcal)
Śniadanie 575 kcal
Drugie śniadanie 230 kcal
Obiad 805 kcal
Podwieczorek 230 kcal
Kolacja 460 kcal

Zobacz też:

Pozostałe porady

Tarta z ricottą, brzoskwinią i czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Desery mają to do siebie, że pobudzają wiele zmysłów - najpierw zapach - kiedy wypieki jeszcze są w trakcie przygotowaniu, następnie wzrok, kiedy pojawiają się na stole. Wówczas możemy podziewać kolory, kompozycje i zestawienie różnych składników. Aż wreszcie trafiają do zmysłu smaku, wtedy doskonale skomponowane słodkości sprawią, że odprężamy się - w milczeniu i zachwytach delektujemy się deserem.

Czytaj dalej
Miętowa panna cotta z czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Włosi twierdzą, że panna cotta to jeden z najdoskonalszych deserów. Niewątpliwie mają rację, bo jej delikatna kremowa konsystencja w oka mgnieniu rozpływa się w ustach.

Czytaj dalej
Kokosowo - truskawkowy deser z tapioką i czekodżemem Łowicz

Zdrowie i odżywianie

Szukacie pomysłu na efektowny deser, który zachwyci wszystkich gości? Oto wyjątkowe połączenie kokosa i truskawki, otulone pysznym czekodżemem od Łowicza. Podpowiadamy, jak przygotować te słodkości w domowym zaciszu. Jedno jest pewne, ten przepis nie tylko wygląda, ale i smakuje doskonale, dlatego z pewnością podbije kubki smakowe największych amatorów czekolady i owoców.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Jaki wybrać materac do łóżka dziecka?

Kącik dla noworodka

Zastanawiając się nad tym, jaki materac dla dziecka jest najbardziej odpowiedni, ... Czytaj dalej
Domki dla lalek - idealny prezent gwiazdkowy

Rozwój i edukacja

Nie ma prezentów idealnych, ale są bliskie ideału. Za taki można uznać różne ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie