Poradnik - Uczeń - Rozwój i edukacja

Kampania Kolejowe ABC

Rozwój i edukacja

Tematyka pociągów od zawsze fascynuje dzieci. Warto wykorzystać te pozytywne skojarzenia i rozpocząć przygodę z Kampanią Kolejowe ABC w domu. Redakcja zakupydladziecka.pl  rozmawiała z Dr inż. Ignacym Góra, Prezesem UTK na temat Kampanii Kolejowej ABC, która wyjaśnia między innymi: do kogo jest skierowana?,czego dotyczy?...

Zakupydladziecka.pl: Do kogo skierowana jest "Kampania Kolejowe ABC"?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: "Kampania Kolejowe ABC" to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów z klas I-III i IV-VI szkół podstawowych, a także ich opiekunów, nauczycieli i wychowawców.

Głównymi odbiorcami projektu są dzieci biorące udział w zajęciach edukacyjnych, jednak w realizowanych działaniach pamiętamy także o nauczycielach i opiekunach. Osoby te mają nieoceniony wpływ na kształtowanie konkretnych nawyków, zachowań i postaw wśród swoich podopiecznych. Pedagodzy mogą kontynuować we własnym zakresie nauczanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa, korzystając z narzędzi, jakie zostały im dostarczone w ramach projektu. Na stronie kampanii dostępne są podręczniki dla nauczycieli oraz materiały edukacyjne dla uczniów dotyczące bezpieczeństwa kolejowego.

Zakupydladziecka.pl: Czego dotyczy "Kampania Kolejowe ABC"?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Do końca 2019 roku w ramach "Kampanii Kolejowe ABC" odwiedziliśmy 388 placówek, a w zajęciach dotyczących bezpieczeństwa na kolei wzięło udział prawie 12 tysięcy dzieci. Do końca 2021 roku planujemy przeprowadzić zajęcia w 700 placówkach dla ok. 21 tysięcy najmłodszych.

Zajęcia odbywają się na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowych i tzw. dzikich przejściach. Chcemy wciąż podnosić świadomość zarówno dzieci, jak i ich rodziców i opiekunów, na temat zagrożeń, jakie mogą występować na obszarach kolejowych.

Realizując projekt "Kampania Kolejowe ABC", przekazujemy odbiorcom najważniejsze informacje dotyczące bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych, na dworcach, w pociągach i w okolicach torowisk. Chcemy przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność naszych odbiorców za bezpieczeństwo swoje i innych.

W ramach projektu w telewizji i w internecie emitowane są spoty reklamowe z bohaterem kampanii, sympatycznym nosorożcem Rogatkiem. Do szerokiego grona odbiorców docieramy za pośrednictwem dziecięcych kanałów telewizyjnych. Nie ograniczamy się jednak tylko do spotów edukacyjnych.

W marcu rozpoczęła się emisja kolejnych odcinków programu "Myszka w paski i podróże koleją", nadawanego przez stację MiniMini+, oraz programu "Twoja Kolej" emitowanego na antenie TVP ABC. Oglądając te programy, najmłodsi dowiadują się m.in. dlaczego nie wolno bawić się w pobliżu torów i jak umilić sobie czas, czekając na pociąg oraz podczas podróży.

Współpracujemy także z popularnymi wśród dzieci i młodzieży vlogerami. Filmy przygotowane przez vlogerów dają szansę na dotarcie do kilku kolejnych milionów najmłodszych odbiorców i umożliwiają przekazanie im kluczowych zasad bezpieczeństwa. Właściwe zachowania na kolei, kodeks podróżowania pociągiem w ciekawej i zabawnej formie popularyzują także profile kampanii na Facebooku i Instagramie. Komunikacja w mediach społecznościowych skierowana jest do rodziców, nauczycieli i opiekunów, a za ich pośrednictwem do dzieci.

Zakupydladziecka.pl: Jakie korzyści otrzymują dzieci i rodzice z projektu "Kampania Kolejowe ABC"?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Efektem "Kampanii Kolejowe ABC" jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Chcemy podnieść świadomość dzieci na temat możliwych zagrożeń związanych z korzystaniem z infrastruktury kolejowej, a także nauczyć je zasad bezpiecznego poruszania się na obszarach kolejowych oraz zasad bezpiecznego podróżowania pociągiem. Dzieci, które wzięły udział w kampanii, znają już znaki, które można spotkać przed przejazdem kolejowym, wiedzą, w jakich miejscach można przekraczać tory i jak zachowywać się w pobliżu torowisk. Co więcej - uczestnicy zajęć dzielą się wiedzą ze swoimi rówieśnikami.

Zależy nam także na tym, aby zwiększyć udział rodziców i opiekunów w procesie propagowania bezpiecznych zachowań na obszarach kolejowych i w pociągu, dlatego bezpłatnie udostępniamy materiały edukacyjne.

Zakupydladziecka.pl: Jakie materiały edukacyjne udostępniacie Państwo do nauki zdalnej dla dzieci w ramach "Kampanii Kolejowe ABC"? Czy planują Państwo poszerzyć ofertę edukacyjną?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: W ramach "Kampanii Kolejowe ABC" powstało wiele materiałów, które można wykorzystać podczas nauki zdalnej. Wszystkie dostępne są na naszej stronie internetowej kolejoweabc.pl.

Na potrzeby nauki zdalnej udostępniliśmy program multimedialny, który wykorzystujemy do prowadzenia zajęć w szkołach. Teraz każdy może przeprowadzić wyjątkową lekcję Kolejowego ABC w domu.

Na stronie zamieszczone są także trzy unikalne podręczniki dostosowane do różnych grup wiekowych - przedszkolaków, uczniów klas I-III oraz klas IV-VI. Znajdują się w nich wskazówki dotyczące bezpieczeństwa kolejowego oraz gotowe scenariusze lekcji. Są one tak przygotowane, że bez przeszkód większość ćwiczeń można przeprowadzić samodzielnie.

Dostępna jest również kolorowanka "Kolejowe Przygody Rogatka", która wprowadza najmłodszych w tematykę bezpieczeństwa kolejowego przy pomocy głównego bohatera kampanii - nosorożca Rogatka. Towarzyszy on dzieciom przy rozwiązywaniu zadań i rebusów, przekazując jednocześnie najważniejsze zasady bezpieczeństwa. Wszystko po to, by kształtować wyobraźnię, uważność oraz myślenie przyczynowo-skutkowe.

Podczas spędzania czasu w domu dzieci mogą także skorzystać z gry "Kolejowe ABC" na urządzenia mobilne. Jest to aplikacja, która w interaktywny sposób bawi i w przyjemny sposób uczy zasad bezpieczeństwa oraz prawidłowego zachowania na terenach kolejowych. Można ją pobrać bezpłatnie ze sklepu App Store (dla systemu iOS) oraz z Google Play (dla systemu Android).

Zakupydladziecka.pl: W jaki sposób zwycięzcy konkursów przeprowadzonych w ramach "Kampanii Kolejowe ABC" odbiorą nagrody w obecnej sytuacji związanej w epidemią?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Konkursy organizujemy m.in. w ramach w gry edukacyjnej "Kolejowe ABC" . Nagrodami dla najlepszych są pięciodniowe wyjazdy na zielone szkoły. W ich trakcie uczniowie korzystają z popularnych atrakcji turystycznych, biorą udział w grach, warsztatach, a także w wyjątkowych, interaktywnych zajęciach "Kampanii Kolejowe ABC". Ostatni konkurs odbył się w marcu tego roku. W obecnej sytuacji nie jest możliwy wyjazd zwycięskiej klasy na wycieczkę, ale oczywiście nagroda nie przepadnie. Laureaci konkursu odbiorą ją wtedy, gdy zakończy się stan epidemii.

Podobnie będzie w przypadku odbioru części nagrody przez zwycięzców konkursu plastycznego "Akcja Mural - odkryj w sobie muralowca!". Nagrodą główną w konkursie jest wykonanie przez muralowców wielkoformatowego muralu na podstawie przesłanej pracy plastycznej, wyjazd na zieloną szkołę dla zwycięskiego zespołu oraz 20 000 zł na odmalowanie pomieszczeń szkolnych. Uczniowie wyjadą na zieloną szkołę wtedy, gdy będzie to możliwe.

Zakupydladziecka.pl: Dzieci przywiązały się na pewno do głównego bohatera "Kampanii Kolejowe ABC" - Rogatka. Czy planujecie Państwo kontynuować kampanię, bądź wykorzystać Rogatka do innego projektu?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Nosorożec Rogatek, bohater "Kampanii Kolejowe ABC", jest dla dzieci starszym i bardziej doświadczonym kolegą, który uczy zasad bezpiecznego korzystania z transportu kolejowego, przemieszczania się na dworcach, peronach, w pobliżu torowisk oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Dziś już wiemy, że nosorożec Rogatek faktycznie jest rozpoznawany i bardzo lubiany przez dzieci.

Rogatek z pewnością nie zniknie. "Kampanię Kolejowe ABC" zaplanowaliśmy od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r. Widzimy jednak, że jest potrzeba kontynuowania jej w kolejnych latach. Zachęcam do śledzenia strony www.kolejoweabc.pl, na której zamieszczane są wszystkie informacje związane z kampanią. Za pomocą strony będziemy informować o dalszych losach sympatycznego nosorożca. Mam też nadzieję, że Rogatek i miasteczko Peronowo zapadnie w pamięci tym młodszym i starszym pasażerom kolei na długie lata i co za tym idzie - zapamiętają oni zasady bezpiecznego zachowania w pobliżu torów, na peronie i w pociągu.

Dziękuję za rozmowę:)

Zobacz też:

Pozostałe porady

Pasja - klucz do budowy motywacji u dziecka

Rozwój i edukacja

Dzieci potrzebują regularnych bodźców oraz motywacji do działania. Jedną z kluczowych kwestii budujących pozytywne postawy u dzieci jest pozostawienie im pewnej dozy samodzielności. Pierwszą decyzją, którą powinno podjąć dziecko już w wieku przedszkolnym, jest wybór zajęć dodatkowych, mogących z czasem przerodzić się w wartościową pasję.

Czytaj dalej
Jak przygotować dziecko do szkoły?

Rozwój i edukacja

Początek roku szkolnego to nie lada wyzwanie - zarówno dla dziecka, jak i rodziców. Stylistki Westwing przychodzą z pomocą, prezentując pomysły na stworzenie idealnego pokoju ucznia oraz ujawniając trendy ze świata dziecięcych gadżetów. Zainspiruj się!

Czytaj dalej
Na planszy i w Internecie – w co grają Polacy?

Rozwój i edukacja

Chociaż gry internetowe gromadzą tysiące fanów, planszówki przeżywają swój renesans. Szacuje się, że obecnie rynek gier planszowych wart jest około 300 milionów złotych, a rocznie wydawanych jest ponad 400 nowych tytułów.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Kampania Kolejowe ABC

Rozwój i edukacja

Tematyka pociągów od zawsze fascynuje dzieci. Warto wykorzystać te pozytywne ... Czytaj dalej
Otwarcie o tym, jak wygląda połóg

Poród i połóg

Tegoroczna gala rozdania Oscarów była głośna również ze względu na ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie