Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Uczeń - Rozwój i edukacja

Wspieramy umiejętność pisania u najmłodszego ucznia

Rozwój i edukacja

Zdjęcia: Fotolia

Bez względu na to, czy do szkoły idą sześcio- czy siedmiolatki, każdy mały uczeń powinien osiągnąć dojrzałość szkolną. Jest to taki poziom rozwoju (zarówno fizycznego, psychicznego, jak i społecznego), który czyni dziecko gotowym do nauki. Należy do tego gotowość do nauki pisania.

Moment, w którym mały uczeń zaczyna przygodę z odręcznym pisaniem, jest bardzo ważny. Do tej pory większość dzieci nauczyła się już pisać kilka liter drukowanych, teraz jednak zadanie wydaje się bardziej skomplikowane. Nauka odręcznego pisania trwa zwykle do drugiej klasy szkoły podstawowej.

dwoje dzieci uczy się pisać

Podstawy są najważniejsze

Sam kształt pierwszych, samodzielnie stawianych liter nie jest tak ważny jak baza wypracowana wcześniej. Podstawą jest rozwinięta sprawność psychoruchowa, orientacja przestrzenna czy sprawność manualna. Teraz przychodzi pora na bardziej precyzyjne ćwiczenia, choć ogólnorozwojowe w dalszym ciągu powinny być kontynuowane.

Nauka kaligrafii rozpoczyna się tak naprawdę od przyjmowania właściwej postawy przy biurku. Dziecko musi nauczyć się, że siedzimy twarzą zwróceni do stołu, prostując się, nie garbiąc się, z właściwie ułożonymi rękami i nogami. Równie ważny, jeśli nawet nie najważniejszy, jest uchwyt narzędzia pisarskiego. Tylko prawidłowe trzymanie zapewnia komfort pisania.

Ręka nie męczy się wtedy tak bardzo i szybko, jak ma to miejsce w nieprawidłowym chwycie, pozwala on też na dłuższą pracę. W dalszym ciągu więc konieczne jest rozwijanie sprawności motorycznej ręki, dłoni i nadgarstka. Ma to służyć rysowaniu bardziej precyzyjnemu, również coraz mniejszych figur. Jeśli więc chcemy wspomóc naszego małego ucznia w nauce pisania, przypilnujmy przestrzegania dwóch wskazań:

  • Prawidłowa postawa - stopy powinny spoczywać płasko na podłodze, kolana nieznacznie niżej niż uda, sylwetka trochę pochylona do przodu. Przedramiona i łokcie muszą mieć zapewnioną swobodę ruchu. Ideałem są nienapięte mięśnie dłoni i naturalnie ułożone przedramię.


  • Prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego - jest to niezwykle ważna umiejętność, sprawiająca uczniom sporo trudności. Narzędzie pisarskie (ołówek, długopis) powinno być trzymane pomiędzy kciukiem i palcem wskazującym, jednocześnie spoczywając na palcu środkowym. Jest to tzw. chwyt trójpunktowy. Ołówek, długopis czy kredkę trzeba uchwycić w pobliżu końcówki, a jednocześnie na tyle daleko, żeby nie zasłaniać dziecku kartki i tego, co pisze. Palce powinny pracować elastycznie, a nacisk narzędzia na kartkę nie może być ani za słaby, ani zbyt mocny.

Zaczynamy od ćwiczeń grafomotorycznych

Pisanie jest trudną sztuką, wymagającą dużo wysiłku i zaangażowania. Wszystko to, co było ćwiczone w wieku przedszkolnym (usprawnienie motoryczne, w tym w zakresie szybkości i precyzji ruchów, koordynacji ruchowej całego ciała oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej) będzie teraz procentować. Zanim przystąpimy do pisania, dziecko powinno umieć sprawnie rysować. Służą temu ćwiczenia grafomotoryczne.

Właśnie dzięki nim nauka pisania będzie łatwiejsza. Zalet ćwiczeń grafomotorycznych jest bardzo dużo. Stymulują one cały rozwój dziecka i wyrównują ewentualne dysproporcje, usprawniają mięśnie palców, obniżają napięcie mięśniowe. Ćwiczenia grafomotoryczne mają przeróżne formy i stopnie trudności, począwszy od zamalowywania powierzchni wewnątrz konturu, poprzez łączenie kropek, rysowanie i pisanie po śladzie, na rysowaniu i pisaniu według wzoru kończąc. Na pewno przysłużą się maluchowi:

  • kolorowanie obrazków,
  • kalkowanie rysunków,
  • rysowanie z użyciem szablonów, obrysowywanie przedmiotów,
  • rysowanie po śladzie,
  • odręczne rysowanie figur geometrycznych, linii i szlaczków (kontynuowanie rozpoczętych linii, uzupełnianie rysunku brakującymi elementami, szlaczki w liniaturze i poza nią), 
  • odwzorowywanie rysunków, czyli rysowanie zgodnie z wzorem, 
  • ćwiczenia grafomotoryczne z towarzyszeniem muzyki. Każde ćwiczenie musi odbywać się w pozytywnej atmosferze. Nie możemy wywierać na dziecko nacisku i stawiać zbyt dużych wymagań.

Każde staranie powinno zostać zauważone i docenione. Małego ucznia trzeba chwalić, a jednocześnie motywować. Jeśli zauważamy, że dziecko w równym stopniu posługuje się ręką prawą i ręką lewą, proponujemy wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych raz jedną, raz drugą ręką. Ma to pomóc w ustaleniu ręki, którą będzie pisał uczeń oburęczny.

Anna Chmielewska

Zobacz też:

Pozostałe porady

Na planszy i w Internecie – w co grają Polacy?

Rozwój i edukacja

Chociaż gry internetowe gromadzą tysiące fanów, planszówki przeżywają swój renesans. Szacuje się, że obecnie rynek gier planszowych wart jest około 300 milionów złotych, a rocznie wydawanych jest ponad 400 nowych tytułów.

Czytaj dalej
Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się do nas wielkimi krokami. To dobry czas na aktywność poza domem. Poszukajcie razem z dziećmi jej śladów! Na pewno zostawiła je w ogrodzie, w parku, w lesie!

Czytaj dalej
Nauka pisania a zabawy plastyczne

Rozwój i edukacja

Nauka pisania zaczyna się w momencie… gdy twoje dziecko bierze kredkę do ręki i zaczyna bazgrać po papierze. Jednak zanim napisze litery, przed nim dość długa droga. Pamiętaj, że przygotowanie do pisania odgrywa równie ważną rolę, co samo pisanie. Przygotowując dziecko do pisania, wyposażasz je w liczne umiejętności.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

Poradnik

Noś, tul, kołysz...

Zdrowie i pielęgnacja

Dlaczego dotyk mamy jest ważny dla noworodka – wyjaśnia położna ... Czytaj dalej
Must have mamy i maleństwa

Nasze 9 miesięcy

Już w szkole rodzenia położna namawia was, byście nie zwlekali z pakowaniem ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie