Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Dieta dla dziecka na zimę

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz dietetyk

Zdjęcia: Dreamstime

W okresie zimowym sposób spędzania wolnego czasu oraz styl jedzenia w naturalny sposób ulega zmianie i sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Zastanawiasz się, co zrobić, by uchronić swoją pociechę przed zbędnymi kilogramami? Zobacz porady naszego dietetyka i dowiedz się, jak skomponować zimową dietę dla dziecka.

Wszelkie obawy w tej kwestii są jak najbardziej uzasadnione, ponieważ dzieci zimą spędzają więcej wolnego czasu w domu, częściej oglądają telewizję czy korzystają z komputera, co stwarza doskonałą okazję do podjadania. Dodatkowo niska temperatura oraz krótsze dni powodują, że ograniczają ruch na świeżym powietrzu, jednocześnie nie zmniejszając ilości spożywanego jedzenia, a to niestety sprzyja tyciu.

I tutaj zapewne w głowie niejednego rodzica rodzi się pytanie: co zrobić, aby zapobiec tyciu dziecka? Zmusić je do większej ilości ćwiczeń, czy zamknąć przed nim lodówkę? Nic z tych rzeczy. Oto kilka porad, na co zwrócić szczególną uwagę planując dietę dla dziecka na chłodne dni, aby temu zapobiec.

  • Bądź wzorem i pokaż swojemu dziecku, jak powinno wyglądać prawidłowe odżywianie, czyli Ty sam jedz zdrowo. Niby banał, ale dziecko nie robi tego, co my mówimy, ale co robimy.
  • Planuj z kilkudniowym wyprzedzeniem menu do domu i szkoły. Wspólnie ustalcie liczbę posiłków, co pozwoli zminimalizować ryzyko podjadania między nimi. Ustalenia takie pozwalają też na wprowadzenie większej różnorodności spożywanych produktów, co przynosi wymierne korzyści dla organizmu młodego człowieka.
  • Zapewnij dziecku ciepły posiłek każdego dnia. Tutaj nie ma znaczenia, czy zjada obiad w szkole czy w domu, najważniejsze, by on był. Nie przesadzaj jednak w drugą stronę i nie podawaj dziecku dwóch obiadów dziennie. Ten błąd może dotyczyć rodziców, których dzieci zjadają obiady w szkole. Skutkiem będzie wzrastająca masa ciała dziecka.
  • Jedzenie słodyczy - wydzielaj, ale nie zabraniaj. Odpowiednie ich dawkowanie sprawi, że nie wyrządzą krzywdy dziecku. Nasze pociechy z natury mają większą ochotę na słodycze niż my, dorośli, i zupełny zakaz ich jedzenia nie jest rozwiązaniem problemu. Skąd się bierze taki apetyt na słodkości? Otóż intensywnie rozwijający się młody organizm potrzebuje m.in. dużej dawki glukozy do nauki w szkole i w domu. A właśnie glukoza jest podstawowym paliwem dla mózgu. Pamiętajmy jednak, że nadmiar słodyczy jest szkodliwy dla zdrowia (próchnica, nadpobudliwość, nadwaga i otyłość). Zatem postaraj się, by dieta dla dziecka uwzględniała słodycze najwyżej 1-2 razy w tygodniu. Jak to zrealizować? Raz w tygodniu wrzuć do tornistra coś słodkiego, np. czekoladę czy batonik. Następnym razem zaproponuj, że zrobicie sobie przyjemność i wspólnie zjecie coś słodkiego, np. upieczecie razem ciasto lub wybierzecie się na deser do restauracji. W ten sposób będzie okazja do pokazania, że słodycze występują w różnej postaci i można je jeść w różnych okolicznościach.
  • Pamiętaj o codziennej, obowiązkowej porcji warzyw i owoców. Powinno to być 5 porcji, czyli do każdego posiłku dziecko powinno otrzymać warzywo lub owoc. Produkty te można podawać w formie: soków, surówek, sałatek, w zupie, w daniach typu gulasz lub w całości do pochrupania na przekąskę, np. jabłko czy marchewki. Są one mniej kaloryczne niż np. makaron czy pieczywo, dzięki temu żołądek jest pełny, zje tyle, ile potrzebuje i nie będzie tył.
  • Kontroluj ilość i jakość wypijanych przez dziecko napojów. Najmniej polecane są wszelkie "kolorowe picia" słodzone cukrem, których dziecko niestety jest w stanie wypić niezbadane ilości. Są one źródłem pustych kalorii. Jeżeli twoje dziecko lub słodkie napoje, postaraj się je zastępować sokami owocowymi lub owocowo-warzywnymi, które zawierają naturalnie występujące w owocach i warzywach cukry, a do tego dostarczają witamin, głównie witaminy C. Pracuj też ze swoim dzieckiem nad tym, aby dodawało do herbaty mniej cukru i częściowo zastępowało go miodem, który ma cenne właściwości dla młodego organizmu. Oczywiście idealnie byłoby, jeśli dziecko najczęściej piło niegazowaną wodę mineralna - staraj się zaszczepić w nim taki zwyczaj od najmłodszych lat.
  • Uwaga na przekąski! Tutaj nie będzie łatwo, ponieważ większość z nich, np. chipsy czy popcorn, jest mocno solona i zawiera dodatek tłuszczu, co sprawia, że jest atrakcyjna smakowo. Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Dla większości niezdrowych przekąsek możesz znaleźć wartościowe odpowiedniki. Obecnie na rynku dostępne są chipsy owocowe i warzywne – doskonałe źródło witamin i minerałów. Mamy do wyboru: chipsy jabłkowe, jabłko z cynamonem, marchewkę, buraki oraz pomidory.
  • Zadbaj o ruch dziecka. Zimową porą też masz wiele możliwości, np. basen, tenis, gry zespołowe: piłka nożna, siatkówka, kosz czy taniec. Aktywność fizyczna, poza spaleniem zbędnych kalorii, będzie poprawiała kondycję fizyczną i psychiczną młodego organizmu.

Utrzymanie masy ciała to wyzwanie dla dziecka i jego rodziców, dlatego praca powinna być wspólna i polegać na doradzaniu i wsparciu, nie na karceniu i zakazach. Komponując dietę dla dziecka warto pamiętać, że wWszelkie zmiany w stylu jedzenia trzeba wprowadzać stopniowo. I jeśli tylko zostaną zaakceptowane przez dziecko, to pielęgnujmy je i wzmacniajmy chęć ich kontynuacji.

Organizm człowieka, małego czy dorosłego, potrzebuje równowagi, dlatego trzeba pamiętać, aby każdy zły nawyk zastępować dobrym. W taki sposób nie będzie miał poczucia, że czegoś mu brakuje lub że ma za dużo obowiązków, ponieważ będzie zachowana równowaga. Do wprowadzania zmian, czyli nowości, potrzebny jest czas i wytrwałość, dlatego nie zrażaj się małymi klęskami czy niepowodzeniami, ponieważ cel jest szczytny, chodzi o zdrowie i szczęście Twojej pociechy.

Pozostałe porady

Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas tego procesu mogą pojawiać się różne dolegliwości: kolki, ulewanie, zaparcia, alergie pokarmowe.

Czytaj dalej
Bezdech afektywny

Zdrowie i odżywianie

Brzmi niepokojąco, a wygląda jeszcze poważniej. Nawet doświadczeni rodzice po napadzie bezdechu u malucha długo nie mogą dojść do siebie. Na szczęście problem zwykle mija z wiekiem.

Czytaj dalej
ABC prawidłowej pielęgnacji skóry dziecka

Zdrowie i odżywianie

Już od pierwszych dni życia należy chronić i odpowiednio pielęgnować skórę dziecka. Niezwykle istotna jest częsta zmiana pieluszek, jak również higiena okolic intymnych.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

ZIMA | 2016-2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Zimowe spotkania z ptakami

Rozwój i edukacja

Gdy tylko zrobi się chłodniej, rozpoczyna się dyskusja o dokarmianiu ptaków. ... Czytaj dalej
Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie