Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Dieta dla dziecka na zimę

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz dietetyk

Zdjęcia: Dreamstime

W okresie zimowym sposób spędzania wolnego czasu oraz styl jedzenia w naturalny sposób ulega zmianie i sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Zastanawiasz się, co zrobić, by uchronić swoją pociechę przed zbędnymi kilogramami? Zobacz porady naszego dietetyka i dowiedz się, jak skomponować zimową dietę dla dziecka.

Wszelkie obawy w tej kwestii są jak najbardziej uzasadnione, ponieważ dzieci zimą spędzają więcej wolnego czasu w domu, częściej oglądają telewizję czy korzystają z komputera, co stwarza doskonałą okazję do podjadania. Dodatkowo niska temperatura oraz krótsze dni powodują, że ograniczają ruch na świeżym powietrzu, jednocześnie nie zmniejszając ilości spożywanego jedzenia, a to niestety sprzyja tyciu.

I tutaj zapewne w głowie niejednego rodzica rodzi się pytanie: co zrobić, aby zapobiec tyciu dziecka? Zmusić je do większej ilości ćwiczeń, czy zamknąć przed nim lodówkę? Nic z tych rzeczy. Oto kilka porad, na co zwrócić szczególną uwagę planując dietę dla dziecka na chłodne dni, aby temu zapobiec.

  • Bądź wzorem i pokaż swojemu dziecku, jak powinno wyglądać prawidłowe odżywianie, czyli Ty sam jedz zdrowo. Niby banał, ale dziecko nie robi tego, co my mówimy, ale co robimy.
  • Planuj z kilkudniowym wyprzedzeniem menu do domu i szkoły. Wspólnie ustalcie liczbę posiłków, co pozwoli zminimalizować ryzyko podjadania między nimi. Ustalenia takie pozwalają też na wprowadzenie większej różnorodności spożywanych produktów, co przynosi wymierne korzyści dla organizmu młodego człowieka.
  • Zapewnij dziecku ciepły posiłek każdego dnia. Tutaj nie ma znaczenia, czy zjada obiad w szkole czy w domu, najważniejsze, by on był. Nie przesadzaj jednak w drugą stronę i nie podawaj dziecku dwóch obiadów dziennie. Ten błąd może dotyczyć rodziców, których dzieci zjadają obiady w szkole. Skutkiem będzie wzrastająca masa ciała dziecka.
  • Jedzenie słodyczy - wydzielaj, ale nie zabraniaj. Odpowiednie ich dawkowanie sprawi, że nie wyrządzą krzywdy dziecku. Nasze pociechy z natury mają większą ochotę na słodycze niż my, dorośli, i zupełny zakaz ich jedzenia nie jest rozwiązaniem problemu. Skąd się bierze taki apetyt na słodkości? Otóż intensywnie rozwijający się młody organizm potrzebuje m.in. dużej dawki glukozy do nauki w szkole i w domu. A właśnie glukoza jest podstawowym paliwem dla mózgu. Pamiętajmy jednak, że nadmiar słodyczy jest szkodliwy dla zdrowia (próchnica, nadpobudliwość, nadwaga i otyłość). Zatem postaraj się, by dieta dla dziecka uwzględniała słodycze najwyżej 1-2 razy w tygodniu. Jak to zrealizować? Raz w tygodniu wrzuć do tornistra coś słodkiego, np. czekoladę czy batonik. Następnym razem zaproponuj, że zrobicie sobie przyjemność i wspólnie zjecie coś słodkiego, np. upieczecie razem ciasto lub wybierzecie się na deser do restauracji. W ten sposób będzie okazja do pokazania, że słodycze występują w różnej postaci i można je jeść w różnych okolicznościach.
  • Pamiętaj o codziennej, obowiązkowej porcji warzyw i owoców. Powinno to być 5 porcji, czyli do każdego posiłku dziecko powinno otrzymać warzywo lub owoc. Produkty te można podawać w formie: soków, surówek, sałatek, w zupie, w daniach typu gulasz lub w całości do pochrupania na przekąskę, np. jabłko czy marchewki. Są one mniej kaloryczne niż np. makaron czy pieczywo, dzięki temu żołądek jest pełny, zje tyle, ile potrzebuje i nie będzie tył.
  • Kontroluj ilość i jakość wypijanych przez dziecko napojów. Najmniej polecane są wszelkie "kolorowe picia" słodzone cukrem, których dziecko niestety jest w stanie wypić niezbadane ilości. Są one źródłem pustych kalorii. Jeżeli twoje dziecko lub słodkie napoje, postaraj się je zastępować sokami owocowymi lub owocowo-warzywnymi, które zawierają naturalnie występujące w owocach i warzywach cukry, a do tego dostarczają witamin, głównie witaminy C. Pracuj też ze swoim dzieckiem nad tym, aby dodawało do herbaty mniej cukru i częściowo zastępowało go miodem, który ma cenne właściwości dla młodego organizmu. Oczywiście idealnie byłoby, jeśli dziecko najczęściej piło niegazowaną wodę mineralna - staraj się zaszczepić w nim taki zwyczaj od najmłodszych lat.
  • Uwaga na przekąski! Tutaj nie będzie łatwo, ponieważ większość z nich, np. chipsy czy popcorn, jest mocno solona i zawiera dodatek tłuszczu, co sprawia, że jest atrakcyjna smakowo. Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Dla większości niezdrowych przekąsek możesz znaleźć wartościowe odpowiedniki. Obecnie na rynku dostępne są chipsy owocowe i warzywne – doskonałe źródło witamin i minerałów. Mamy do wyboru: chipsy jabłkowe, jabłko z cynamonem, marchewkę, buraki oraz pomidory.
  • Zadbaj o ruch dziecka. Zimową porą też masz wiele możliwości, np. basen, tenis, gry zespołowe: piłka nożna, siatkówka, kosz czy taniec. Aktywność fizyczna, poza spaleniem zbędnych kalorii, będzie poprawiała kondycję fizyczną i psychiczną młodego organizmu.

Utrzymanie masy ciała to wyzwanie dla dziecka i jego rodziców, dlatego praca powinna być wspólna i polegać na doradzaniu i wsparciu, nie na karceniu i zakazach. Komponując dietę dla dziecka warto pamiętać, że wWszelkie zmiany w stylu jedzenia trzeba wprowadzać stopniowo. I jeśli tylko zostaną zaakceptowane przez dziecko, to pielęgnujmy je i wzmacniajmy chęć ich kontynuacji.

Organizm człowieka, małego czy dorosłego, potrzebuje równowagi, dlatego trzeba pamiętać, aby każdy zły nawyk zastępować dobrym. W taki sposób nie będzie miał poczucia, że czegoś mu brakuje lub że ma za dużo obowiązków, ponieważ będzie zachowana równowaga. Do wprowadzania zmian, czyli nowości, potrzebny jest czas i wytrwałość, dlatego nie zrażaj się małymi klęskami czy niepowodzeniami, ponieważ cel jest szczytny, chodzi o zdrowie i szczęście Twojej pociechy.

Pozostałe porady

Pleśniawki – nie pomyl ich z przeziębieniem

Zdrowie i odżywianie

Zwykle, gdy dziecko skarży się na ból gardła, nie chce jeść ani pić i jest marudne, podejrzewamy infekcję. Tymczasem powód takiego zachowania może być zupełnie inny.

Czytaj dalej
Nieproszeni goście

Zdrowie i odżywianie

Pasożytami przewodu pokarmowego może się zakazić każdy, jednak szczególnie na ich atak narażone są dzieci w wieku przedszkolnym: o słabszym systemie odpornościowym, przebywające w grupach i niemające jeszcze prawidłowych nawyków higienicznych. Robakami, które najczęściej przypuszczają atak na maluchy, są owsiki, lamblie, włosogłówki i tasiemce.

Czytaj dalej
Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas tego procesu mogą pojawiać się różne dolegliwości: kolki, ulewanie, zaparcia, alergie pokarmowe.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

WIOSNA | 2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się ... Czytaj dalej
Gadżeciarz wychodzi na słońce

Sport i wypoczynek

Rodzice dzieci dorastających w czasach ogólnodostępnego internetu, smartfonów ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie