Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak nauczyć dziecko zdrowo jeść

Zdrowie i odżywianie

Tekst: dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska specjalista żywienia dzieci

Zdjęcia: Dreamstime

W życiu każdego dziecka nadchodzi czas zmian rozwojowych, zarówno fizycznych jak i emocjonalnych, kiedy to maluch zaczyna w większym stopniu decydować o sobie. W tym czasie - najczęściej po 2, a następnie po 4. roku życia - mamy często obserwują, jak ich dotychczas chętnie jedzące dzieci nagle zaczynają wybrzydzać.

Niemal każdy posiłek staje się wojną nad talerzem, maluch tego nie tknie, bo jest czerwone, inne za twarde albo za
miękkie, a mięska nigdy przecież nie lubił itp. Blisko połowa mam małych dzieci skarży się, że ich pociechy są wybredne
i marudzą przy stole. Na szczęście wybrzydzanie jest etapem przejściowym. Zdecydowanie nie jest to choroba, którą należałoby leczyć.

Dlaczego dziecko znowu marudzi przy jedzeniu?

Wraz z rozwojem psychofizycznym dziecko zmienia swoje zachowania, w tym również te związane z jedzeniem. Możemy
mówić o pewnych predyspozycjach rodzinnych - jeśli mama czy tata w dzieciństwie również byli marudami, dziecko ma większe predyspozycje do manifestowania takiej postawy.

Z drugiej strony wybrzydzanie to postawa w dużej mierze zależna od zachowań żywieniowych, które wcześniej były
stosowane. Mamy duży wpływ na to, w jakim stopniu nasze dziecko będzie marudą, dlatego tak ważne jest kształtowanie
właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Edukacja żywieniowa dziecka - zdrowo jeść

Okres wczesnego dzieciństwa jest najlepszym momentem do stopniowego kształtowania postaw prozdrowotnych i odpowiednich nawyków żywieniowych. Dziecko jest otwarte na świat i chętnie się uczy - najłatwiej w trakcie zabawy.

Pamiętajmy, że im starsze dziecko, tym trudniej nauczyć go nowych zachowań żywieniowych, ponieważ te utrwalają się schematycznie i wchodzą dziecku w nawyk.

7-latkowi trudno będzie nauczyć się jedzenia przy stole, jeśli do tej pory jadał przed telewizorem. Żeby nie mieć kłopotów
z dzieckiem w wieku szkolnym i dorastającą młodzieżą, trzeba zacząć kształtowanie dobrych zachowań żywieniowych już
od okresu niemowlęcego przez okres małego i przedszkolnego dziecka. Lepiej też stosować raczej prawidłowe przykłady niż system kar i nagród.

Dzieci często odmawiają jedzenia warzyw, rzadziej owoców. Wynika to z wrodzonej akceptacji smaku słodkiego i słabszej smaku gorzkiego. Tymczasem ta grupa produktów jest szczególnie ważna w rozwoju malucha.

Zawarte w warzywach i owocach i składniki mineralne umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego,
odpornościowego i pokarmowego, a te decydują o zdrowiu dziecka. Aktualne dane z badań naukowych donoszą, że zawarte w warzywach i owocach związki, takie jak polifenole, mogą chronić organizm przed rozwojem nowotworów.

Jak nauczyć malucha jedzenia warzyw?

Naczelną zasadą jest częste ich podawanie już od wieku niemowlęcego. Niby jest to rzecz oczywista, a jednak nie do
końca. Często rodzice poprzestają na kilku sprawdzonych i zaakceptowanych warzywach i owocach, które następnie podawane są na zmianę, tymczasem istotą prawidłowych zachowań żywieniowych jest różnorodność. Żeby ją zapewnić,
należy dziecku podawać dany produkt kilkunastokrotnie.

Dopiero po takim czasie możemy liczyć na to, że zostanie zaakceptowany. Ważna jest również możliwość jedzenia produktów w całości lub w kawałkach, po to aby dziecko wiedziało, jak wygląda produkt, który właśnie zjadło, żeby ta informacja została zapisana w mózgu. Pomidor jest okrągły, brokuł zielony i gąbczasty itp. To są bardzo ważne informacje w nauce akceptacji nowych produktów. Jeśli dziecko będzie dostawało wszystko w postaci papki, nie będzie w stanie nauczyć się rozróżniać smaków poszczególnych warzyw, a tym samym ich akceptacji.

Sprytne triki jak nauczyć dziecko zdrowo jeść

Jeśli dziecko wyrosło z okresu niemowlęctwa i mimo że wcześniej chętniej jadało warzywa i owoce, teraz nie chce ich jeść, wówczas dobrze jest przemycać je w różnych potrawach. Można podawać warzywa np. w formie farszu do ulubionych naleśników czy pierogów, można również łączyć smak owoców z warzywami w postaci soków owocowych.

Maluch, który przepada za owocami, nawet się nie zorientuje, że właśnie pije sok ze zdrowego selera, który mama dodała do soku z jabłek. Podawaj kolorowe posiłki. Dziecko je oczami, im bardziej "tęczowe" danie, tym większa szansa, że znajdujące się w nim warzywa zostaną zjedzone.

A przede wszystkim dawaj dobry przykład. Jeśli sama nie jesz warzyw, nie oczekuj, że będzie je jadło twoje dziecko,
które uczy się przez naśladowanie zachowania rodziców i opiekunów.

Jak ustrzec się grymaszenia przy stole:
  • Przy wprowadzaniu nowych pokarmów nie zniechęcajmy się po pierwszej negatywnej reakcji dziecka. Niemowlę musi spróbować nowego smaku co najmniej 10 razy, aby móc go zaakceptować.
  • Wykorzystujmy zainteresowanie dziecka nowymi smakami, kolorystyką i konsystencją potraw oraz wspólnymi posiłkami zjadanymi mniej więcej o stałych porach.
  • Jedzenie powinno być przyjemnością, a nie życiową koniecznością.
  • Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia i nie nakłaniajmy do niego, kiedy jest zmęczone lub pochłonięte zabawą.
  • Nie nagradzajmy malucha za zjedzenie zdrowego posiłku. Grozi to utrwaleniem przekonania, że jedzenie jest przykrym obowiązkiem.
  • Porcje posiłków nie mogą przerażać dziecka swoją wielkością, łatwiej podać dokładkę.
  • Dietę urozmaicajmy, podając różnorodne produkty o rożnej konsystencji. Miksowanie i rozdrabnianie skraca czas karmienia, lecz utrudnia naukę gryzienia.
  • Bez uzasadnionej przyczyny nie stosujmy diet eliminacyjnych, które mogą doprowadzić do niedoborów pokarmowych i powodują, że dieta jest monotonna.
  • Pamiętajmy, że ruch i zabawa na świeżym powietrzu wzmagają apetyt.
  • Stosowanie licznych preparatów witaminowo-mineralnych może zmniejszyć apetyt dziecka. Nie stosujmy ich bez konsultacji z lekarzem.
  • Róbmy zakupy wspólnie z dzieckiem, pozwalając mu dokonywać wyboru. W ten sposób uczymy go, które produkty są zdrowe.
  • Podawanie dziecku wszystkich potraw w postaci papki sprawi, że nie będzie w stanie nauczyć się rozróżniać smaków poszczególnych warzyw, a tym samym ich akceptacji.

Pozostałe porady

Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces kształtowania się mlecznych zębów trwa do 3. roku życia, a ból z nim związany przysparza dziecku i rodzicom niemało stresu. Jak krok po kroku przebiega proces ząbkowania? Jakie są jego objawy i sposoby na złagodzenie bólu?

Czytaj dalej
Gabinet z przymrużeniem oka

Zdrowie i odżywianie

Choć efekty działań dentysty oraz ortodonty bywają spektakularne, związane z wizytami niedogodności i ból zdecydowanie łatwiej jest znieść dorosłym. Młodszym pacjentom przyda się odpowiednia motywacja, przygotowany na przyjęcie najmłodszych gabinet i personel.

Czytaj dalej
Profilaktyka nadwagi i otyłości u dzieci

Zdrowie i odżywianie

Przeciwdziałanie otyłości to proces, który powinien rozpoczynać się już od okresu rozszerzania diety niemowlaka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie