Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak budować odporność dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Gdy maluch trafia do żłobka lub przedszkola, zazwyczaj zaczyna chorować. Często słyszymy, że to naturalny sposób budowania odporności. Czy rzeczywiście kolejne infekcje są niezbędne dla przyszłego zdrowia?

Organizm, walcząc z niespotykanymi dotąd wirusami i bakteriami, sukcesywnie nabiera odporności. Pamiętajmy, że każda choroba sprawia, iż w organizmie pojawiają się naturalne przeciwciała, które chronią go przed kolejnymi infekcjami - mówi lek. med. Barbara Szczudło.

Warto jednak zadbać o to, aby dziecko łagodniej przechodziło choroby i szybko wracało do formy. Oczywiście nie ma złotego środka, który sprawi, że nasz maluch będzie odporny na wirusy i bakterie. Ale istnieją sposoby, za pomocą których można wzmocnić organizm.

Odporność dziecka - krok po kroku

Dobrze zbilansowana dieta - odporność dziecka

Podstawa zdrowia, prawidłowego rozwoju i odporności dziecka. Dlatego szczególnie należy zadbać o to, by menu naszych pociech było urozmaicone i bogate we wszystkie niezbędne składniki oraz witaminy. Dla budowania odporności dziecka szczególnie ważne są: białka, żelazo, cynk oraz witaminy C, A, E i B6. Ich źródłem są m.in.: ryby, chude mięso, warzywa. 

Ważne też, by wyrabiać w młodym człowieku nawyki zdrowego odżywiania, czyli sięganie po wodę mineralną, jedzenie warzyw i owoców. Ważna jest systematyczność - maluch powinien spożywać pięć posiłków dziennie. Głód osłabia organizm, przez co staje się on bardziej podatny na infekcje.

Ruch na świeżym powietrzu - odporność dziecka

Im go więcej, tym lepiej. Aktywność fizyczna to jedna z najbardziej skutecznych metod budowania odporności dziecka. Już od najmłodszych lat zachęcaj dziecko do uprawiania sportu. Jesień to doskonały czas na rower, rolki, hulajnogę czy zabawy ruchowe. W deszczową pogodę zawsze możesz wybrać się np. na basen. Taką wodną zabawę możesz zafundować nawet niemowlakowi.

Hartowanie - odporność dziecka

Niektórzy rodzice cały czas tkwią w przekonaniu, że im dziecku cieplej, tym bezpieczniej i lepiej dla jego zdrowia i odporności. Nic bardziej mylnego. Utrzymywanie dziecka w cieplarnianych warunkach osłabia jego odporność. Dlatego wietrz często pomieszczenia, utrzymuj w nich odpowiednią wilgotność i temperaturę (w dzień 20–22 C, nocą może być nawet o jeden, dwa stopnie niższa). Jeżeli w mieszkaniu jest za sucho, dziecko może mieć lekki kaszel, a pozbawione śluzu błony stają się łatwym łupem dla wirusów i bakterii. Można też rozważyć nawilżanie śluzówki nosa i gardła za pomocą preparatów wody morskiej (do kupienia w aptece).

Nie ubieraj malucha zbyt ciepło na zimowy spacer - przegrzanie (spocenie) może skończyć się infekcją. Ponadto za ciepło ubrany kilkulatek ma zaburzony system termoregulacji - szybko marznie i źle znosi zmiany temperatury. Dobrze hartuje również zmiana klimatu. Jeżeli organizm musi dostosować się do nowych warunków atmosferycznych, angażuje do tego wszystkie siły i tym samym wzrasta odporność dziecka. Szczególnie polecane są wyjazdy zimą w wysokie góry, gdzie powietrze jest rozszerzone, co zmusza organizm do większej produkcji krwinek czerwonych i tym samym wzmacnia go.

Odpowiednio długi sen - odporność dziecka

Przemęczony organizm jest łatwym łupem dla drobnoustrojów, dlatego trzeba zadbać o to, by dziecko miało czas na odpoczynek i przesypiało odpowiednią liczbę  godzin. Pamiętajmy - sen to przede wszystkim regeneracja całego ciała.

Szczepienia profilaktyczne odporność dziecka

Dzięki nim można uniknąć wielu groźnych chorób i ich powikłań. Jeżeli dziecko często choruje, warto zaszczepić je przeciw pneumokokom, meningokokom i grypie. Można też skorzystać ze szczepionek wzmacniających.

Orientacyjne zapotrzebowanie na sen:
Noworodki - 16–20 godzin
Niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin
Niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin
Dzieci 2-3 lata - 12 godzin
Dzieci 4-5 lat - 11 godzin
Dzieci 6-12 lat -10 godzin.

Probiotyki i odporność dziecka

Tzw. szczepy pożytecznych bakterii, które spełniają w ludzkim organizmie wiele istotnych dla zdrowia funkcji, m.in. wzmacniają odporność. Żyją głównie w jelitach, pokrywają je warstwą ochronną i tym samym nie pozwalają przedostawać się chorobotwórczym drobnoustrojom do krwi. W aptece można kupić specjalne preparaty probiotyczne, ale warto też podawać dziecku żywność bogatą w probiotyki, np. jogurt, kefir, maślankę, banany. Niektóre mleka modyfikowane i kaszki również są wzbogacone o probiotyki.

Prostym i smacznym sposobem wprowadzania probiotyków do diety dziecka jest podawanie probiotycznego napoju z owocami sezonowymi.

Preparaty podnoszące odporność - odporność dziecka

Z pewnością nie zaszkodzą, ale nie należy z nimi przesadzać. Pamiętajmy, że priorytetem jest prawidłowa dieta, odpowiednio urozmaicona i dostosowana do wieku dziecka. Na pewno warto je podawać niejadkom. Do najbardziej popularnych suplementów diety należą te oparte na bazie jeżówki, żeń-szenia, propolisu oraz oleju z wątroby rekina. Zawsze jednak warto skonsultować z pediatrą, jaki preparat wybrać i w jaki sposób go stosować.

Tran - sprawdzony jeszcze przez nasze babcie sposób na wzmocnienie odporności. Zawiera kwasy tłuszczowe Omega-3 oraz witaminy A i D. Uwaga - należy uważać, żeby nie przedawkować tych witamin, dlatego koniecznie uzgodnij z lekarzem długość kuracji (zwłaszcza jeśli maluszek przyjmuje jeszcze witaminę D).

Kiedy udać się do poradni immunologicznej?
Jeżeli dziecko często choruje, a powrót do zdrowia zajmuje mu dużo czasu, warto udać się do poradni immunologicznej. Do powstawania i przeciągania się infekcji
przyczyniać się może alergia, jak również wrodzone zaburzenia odporności. Te stany trzeba dokładnie diagnozować ponieważ wówczas ingerencja w układ immunologiczny lekami lub szczepionkami musi być bardzo wyważona.
prof. zwycz. dr. hab. n. med. Maria Korzon
Gdański Uniwersytet Medyczny

Pozostałe porady

Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces kształtowania się mlecznych zębów trwa do 3. roku życia, a ból z nim związany przysparza dziecku i rodzicom niemało stresu. Jak krok po kroku przebiega proces ząbkowania? Jakie są jego objawy i sposoby na złagodzenie bólu?

Czytaj dalej
Gabinet z przymrużeniem oka

Zdrowie i odżywianie

Choć efekty działań dentysty oraz ortodonty bywają spektakularne, związane z wizytami niedogodności i ból zdecydowanie łatwiej jest znieść dorosłym. Młodszym pacjentom przyda się odpowiednia motywacja, przygotowany na przyjęcie najmłodszych gabinet i personel.

Czytaj dalej
Profilaktyka nadwagi i otyłości u dzieci

Zdrowie i odżywianie

Przeciwdziałanie otyłości to proces, który powinien rozpoczynać się już od okresu rozszerzania diety niemowlaka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie