Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak budować odporność dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Gdy maluch trafia do żłobka lub przedszkola, zazwyczaj zaczyna chorować. Często słyszymy, że to naturalny sposób budowania odporności. Czy rzeczywiście kolejne infekcje są niezbędne dla przyszłego zdrowia?

Organizm, walcząc z niespotykanymi dotąd wirusami i bakteriami, sukcesywnie nabiera odporności. Pamiętajmy, że każda choroba sprawia, iż w organizmie pojawiają się naturalne przeciwciała, które chronią go przed kolejnymi infekcjami - mówi lek. med. Barbara Szczudło.

Warto jednak zadbać o to, aby dziecko łagodniej przechodziło choroby i szybko wracało do formy. Oczywiście nie ma złotego środka, który sprawi, że nasz maluch będzie odporny na wirusy i bakterie. Ale istnieją sposoby, za pomocą których można wzmocnić organizm.

Odporność dziecka - krok po kroku

Dobrze zbilansowana dieta - odporność dziecka

Podstawa zdrowia, prawidłowego rozwoju i odporności dziecka. Dlatego szczególnie należy zadbać o to, by menu naszych pociech było urozmaicone i bogate we wszystkie niezbędne składniki oraz witaminy. Dla budowania odporności dziecka szczególnie ważne są: białka, żelazo, cynk oraz witaminy C, A, E i B6. Ich źródłem są m.in.: ryby, chude mięso, warzywa. 

Ważne też, by wyrabiać w młodym człowieku nawyki zdrowego odżywiania, czyli sięganie po wodę mineralną, jedzenie warzyw i owoców. Ważna jest systematyczność - maluch powinien spożywać pięć posiłków dziennie. Głód osłabia organizm, przez co staje się on bardziej podatny na infekcje.

Ruch na świeżym powietrzu - odporność dziecka

Im go więcej, tym lepiej. Aktywność fizyczna to jedna z najbardziej skutecznych metod budowania odporności dziecka. Już od najmłodszych lat zachęcaj dziecko do uprawiania sportu. Jesień to doskonały czas na rower, rolki, hulajnogę czy zabawy ruchowe. W deszczową pogodę zawsze możesz wybrać się np. na basen. Taką wodną zabawę możesz zafundować nawet niemowlakowi.

Hartowanie - odporność dziecka

Niektórzy rodzice cały czas tkwią w przekonaniu, że im dziecku cieplej, tym bezpieczniej i lepiej dla jego zdrowia i odporności. Nic bardziej mylnego. Utrzymywanie dziecka w cieplarnianych warunkach osłabia jego odporność. Dlatego wietrz często pomieszczenia, utrzymuj w nich odpowiednią wilgotność i temperaturę (w dzień 20–22 C, nocą może być nawet o jeden, dwa stopnie niższa). Jeżeli w mieszkaniu jest za sucho, dziecko może mieć lekki kaszel, a pozbawione śluzu błony stają się łatwym łupem dla wirusów i bakterii. Można też rozważyć nawilżanie śluzówki nosa i gardła za pomocą preparatów wody morskiej (do kupienia w aptece).

Nie ubieraj malucha zbyt ciepło na zimowy spacer - przegrzanie (spocenie) może skończyć się infekcją. Ponadto za ciepło ubrany kilkulatek ma zaburzony system termoregulacji - szybko marznie i źle znosi zmiany temperatury. Dobrze hartuje również zmiana klimatu. Jeżeli organizm musi dostosować się do nowych warunków atmosferycznych, angażuje do tego wszystkie siły i tym samym wzrasta odporność dziecka. Szczególnie polecane są wyjazdy zimą w wysokie góry, gdzie powietrze jest rozszerzone, co zmusza organizm do większej produkcji krwinek czerwonych i tym samym wzmacnia go.

Odpowiednio długi sen - odporność dziecka

Przemęczony organizm jest łatwym łupem dla drobnoustrojów, dlatego trzeba zadbać o to, by dziecko miało czas na odpoczynek i przesypiało odpowiednią liczbę  godzin. Pamiętajmy - sen to przede wszystkim regeneracja całego ciała.

Szczepienia profilaktyczne odporność dziecka

Dzięki nim można uniknąć wielu groźnych chorób i ich powikłań. Jeżeli dziecko często choruje, warto zaszczepić je przeciw pneumokokom, meningokokom i grypie. Można też skorzystać ze szczepionek wzmacniających.

Orientacyjne zapotrzebowanie na sen:
Noworodki - 16–20 godzin
Niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin
Niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin
Dzieci 2-3 lata - 12 godzin
Dzieci 4-5 lat - 11 godzin
Dzieci 6-12 lat -10 godzin.

Probiotyki i odporność dziecka

Tzw. szczepy pożytecznych bakterii, które spełniają w ludzkim organizmie wiele istotnych dla zdrowia funkcji, m.in. wzmacniają odporność. Żyją głównie w jelitach, pokrywają je warstwą ochronną i tym samym nie pozwalają przedostawać się chorobotwórczym drobnoustrojom do krwi. W aptece można kupić specjalne preparaty probiotyczne, ale warto też podawać dziecku żywność bogatą w probiotyki, np. jogurt, kefir, maślankę, banany. Niektóre mleka modyfikowane i kaszki również są wzbogacone o probiotyki.

Prostym i smacznym sposobem wprowadzania probiotyków do diety dziecka jest podawanie probiotycznego napoju z owocami sezonowymi.

Preparaty podnoszące odporność - odporność dziecka

Z pewnością nie zaszkodzą, ale nie należy z nimi przesadzać. Pamiętajmy, że priorytetem jest prawidłowa dieta, odpowiednio urozmaicona i dostosowana do wieku dziecka. Na pewno warto je podawać niejadkom. Do najbardziej popularnych suplementów diety należą te oparte na bazie jeżówki, żeń-szenia, propolisu oraz oleju z wątroby rekina. Zawsze jednak warto skonsultować z pediatrą, jaki preparat wybrać i w jaki sposób go stosować.

Tran - sprawdzony jeszcze przez nasze babcie sposób na wzmocnienie odporności. Zawiera kwasy tłuszczowe Omega-3 oraz witaminy A i D. Uwaga - należy uważać, żeby nie przedawkować tych witamin, dlatego koniecznie uzgodnij z lekarzem długość kuracji (zwłaszcza jeśli maluszek przyjmuje jeszcze witaminę D).

Kiedy udać się do poradni immunologicznej?
Jeżeli dziecko często choruje, a powrót do zdrowia zajmuje mu dużo czasu, warto udać się do poradni immunologicznej. Do powstawania i przeciągania się infekcji
przyczyniać się może alergia, jak również wrodzone zaburzenia odporności. Te stany trzeba dokładnie diagnozować ponieważ wówczas ingerencja w układ immunologiczny lekami lub szczepionkami musi być bardzo wyważona.
prof. zwycz. dr. hab. n. med. Maria Korzon
Gdański Uniwersytet Medyczny

Pozostałe porady

Ubranka z bawełny organicznej - dlaczego warto na nie postawić?

Zdrowie i odżywianie

Kupując ubranka dla dzieci, szukamy tych, które uszyte są z bawełny. To najbardziej przyjazny dla skóry materiał, który idealnie sprawdza się w przypadku delikatnej skóry maleństwa - jest naturalny, delikatny, nie wywołuje podrażnień ani alergii. Czy więc istnieje jakikolwiek sens kupowania ubranek z bawełny ekologicznej? Chwilowy trend nakręcany przez projektantów, czy może głębsza ideologia?

Czytaj dalej
Dieta dla dziecka na zimę

Zdrowie i odżywianie

W okresie zimowym sposób spędzania wolnego czasu oraz styl jedzenia w naturalny sposób ulega zmianie i sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Zastanawiasz się, co zrobić, by uchronić swoją pociechę przed zbędnymi kilogramami? Zobacz porady naszego dietetyka i dowiedz się, jak skomponować zimową dietę dla dziecka.

Czytaj dalej
Znowu przeziębienie, ból gardła - jak pomóc dziecku

Zdrowie i odżywianie

Pierwsza faza przeziębienia, która zazwyczaj objawia się wodnistym katarem, pokasływaniem, łaskotaniem w gardle to jeszcze moment, kiedy możemy pomóc organizmowi zwalczyć infekcję.

Czytaj dalej

Polecane produkty

Słoneczny Klasyk - trzewiki Emel z linii Roczek

Słoneczny Klasyk - trzewiki z linii Roczek, w którym nosek i pięta wykończone są charakterystycznym dziurkowaniem w stylu hiszpańskim. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Idealne miejsce dla malucha - urządzanie pokoju

Pokój malucha

W pierwszych latach życia nasze dziecko będzie największą część czasu spędzało ... Czytaj dalej
Kupujemy pierwsze buty dla malucha

Podróże i wyprawy

Zakup butów dla malucha nie jest prostą sprawą. Powinny one spełniać wiele ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie