Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Wapń w diecie a prawidłowy rozwój dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Maciejowska

Zdjęcia: Dreamstime

Wapń w diecie jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka. I chociaż teoretycznie wiemy, jak ważna jest dieta bogata w ten pierwiastek, to ostatnie badania wykazują, że ponad połowa dzieci dostaje go zbyt mało.

Ponad 90 proc. wapnia znajdującego się w organizmie dziecka zostaje wykorzystane do budowy kości i zębów. Pierwiastek ten wspiera także właściwe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego, wpływa na krzepliwość krwi oraz reguluje pracę serca. Jego niedobory są poważnym zagrożeniem dla prawidłowego rozwoju dziecka i jego zdrowia w dorosłym życiu.

Do tego, by organizm prawidłowo przyswajał wapń, niezbędna jest witamina D, która tworzy się w skórze pod wpływem promieni słonecznych. W naszym klimacie, w okresie jesienno-zimowym, jesteśmy szczególnie narażeni na jej brak, dlatego tak istotne jest dostarczanie jej w jak największej ilości z pożywieniem. Dzieciom do 2. roku życia podaje się ją z reguły w kroplach, według wskazań lekarza.

Zapotrzebowanie na wapń w diecie zmienia się wraz z wiekiem. Jeżeli twój maluch ma rok, powinien spożywać 500 mg wapnia dziennie, co odpowiada dwóm szklankom mleka. U starszych dzieci (4-8 lat) zapotrzebowanie to wzrasta o ok 70 proc. i wynosi 800 mg wapnia na dzień.

Dla uczniów powyżej 9. roku życia odpowiednia dobowa dawka wapnia w diecie to aż 1300 mg czyli tyle, ile zawierają 4 szklanki mleka. Niestety większość dzieci, zwłaszcza starszych, trudno jest przekonać do wypicia z apetytem chociażby jednej szklanki mleka, co więc możemy im zaproponować w zamian?

Wapń w diecie - mleczne przetwory i jajka

Mleko naszym pociechom można serwować w różnych smakowitych postaciach. Możemy na przykład podać owocowe jogurty (najlepiej te bez dodatku cukru i niskotłuszczowe), serki homogenizowane, maślankę, kefir, namówić je na pyszne gorące kakao lub kawę inkę albo przygotować wyjątkowo smaczny mleczny koktajl owocowy (jak w naszym przepisie). Zarówno jogurty, jak i kefir możemy podawać dziecku bez obaw już od 11. miesiąca, tym bardziej, że tego typu przetwory są znacznie lepiej trawione niż zwykłe mleko.

Jajka w całości możemy podawać dziecku już od 11. miesiąca życia. Oczywiście najlepiej wybierać te ekologiczne, od kur z wolnego wybiegu. Oprócz wapnia dostarczają one zawartą w żółtkach witaminę D.

Zawartość wapnia w niektórych produktach:

  • szklanka mleka - 300 mg
  • 100 g sardynek - 330 mg
  • kubek jogurtu - 268 mg
  • plaster żółtego sera - 201 mg
  • plaster białego sera - 90 mg
  • 100 g szpinaku - 130 mg
  • 100 g migdałów - 239 mg

Ryby i zielone warzywa - wapń i witamina D

Ryby to jeden z niewielu produktów, gdzie znajdziemy witaminę D niezbędną do prawidłowego przyswojenia wapnia. Najlepsze są tłuste ryby morskie: łosoś, tuńczyk, makrela , sardynki i szprotki. Bogatym źródłem witaminy D jest też tran (na przykład tran norweski o aromacie cytrynowym), który zaleca się podawać dzieciom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Szpinak, brokuły, brukselka, fasolka szparagowa na stałe powinny zagościć w menu dzieci. W 100 gramach szpinaku znajdziemy aż 130 mg wapnia! ( dla porównania w 100 ml mleka zawarte jest około 110-120 mg Ca). Warzywa te dostarczają nie tylko wapń, ale też sporą ilość witamin i minerałów. Dietę dzieci warto uzupełnić również o ziarna słonecznika, dyni, suszone owoce i migdały, które także zawierają ten pierwiastek.

Kupując wszelkiego rodzaju produkty zawsze lepiej wybierać te wzbogacone w wapń, a jest ich coraz więcej. Warto o nich pamiętać, zwłaszcza kiedy dziecko jest alergikiem i nie toleruje laktozy zawartej w mleku. Dobrym uzupełnieniem diety w wapń może być wtedy mleko sojowe i jego przetwory. W przypadku alergii zawsze należy dodatkowo skonsultować się z lekarzem, by ustalić najwłaściwszą dla dziecka dietę.

Uwaga! Pamiętajmy, że uwielbiana przez dzieci cola to główny wróg wapnia - zawarty w niej fosfor wypłukuje ten cenny pierwiastek z kości, dlatego ograniczajmy zdecydowanie jej ilość.

Pozostałe porady

Pleśniawki – nie pomyl ich z przeziębieniem

Zdrowie i odżywianie

Zwykle, gdy dziecko skarży się na ból gardła, nie chce jeść ani pić i jest marudne, podejrzewamy infekcję. Tymczasem powód takiego zachowania może być zupełnie inny.

Czytaj dalej
Nieproszeni goście

Zdrowie i odżywianie

Pasożytami przewodu pokarmowego może się zakazić każdy, jednak szczególnie na ich atak narażone są dzieci w wieku przedszkolnym: o słabszym systemie odpornościowym, przebywające w grupach i niemające jeszcze prawidłowych nawyków higienicznych. Robakami, które najczęściej przypuszczają atak na maluchy, są owsiki, lamblie, włosogłówki i tasiemce.

Czytaj dalej
Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas tego procesu mogą pojawiać się różne dolegliwości: kolki, ulewanie, zaparcia, alergie pokarmowe.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

WIOSNA | 2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się ... Czytaj dalej
Gadżeciarz wychodzi na słońce

Sport i wypoczynek

Rodzice dzieci dorastających w czasach ogólnodostępnego internetu, smartfonów ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie