Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Wapń w diecie a prawidłowy rozwój dziecka

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Maciejowska

Zdjęcia: Dreamstime

Wapń w diecie jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka. I chociaż teoretycznie wiemy, jak ważna jest dieta bogata w ten pierwiastek, to ostatnie badania wykazują, że ponad połowa dzieci dostaje go zbyt mało.

Ponad 90 proc. wapnia znajdującego się w organizmie dziecka zostaje wykorzystane do budowy kości i zębów. Pierwiastek ten wspiera także właściwe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego, wpływa na krzepliwość krwi oraz reguluje pracę serca. Jego niedobory są poważnym zagrożeniem dla prawidłowego rozwoju dziecka i jego zdrowia w dorosłym życiu.

Do tego, by organizm prawidłowo przyswajał wapń, niezbędna jest witamina D, która tworzy się w skórze pod wpływem promieni słonecznych. W naszym klimacie, w okresie jesienno-zimowym, jesteśmy szczególnie narażeni na jej brak, dlatego tak istotne jest dostarczanie jej w jak największej ilości z pożywieniem. Dzieciom do 2. roku życia podaje się ją z reguły w kroplach, według wskazań lekarza.

Zapotrzebowanie na wapń w diecie zmienia się wraz z wiekiem. Jeżeli twój maluch ma rok, powinien spożywać 500 mg wapnia dziennie, co odpowiada dwóm szklankom mleka. U starszych dzieci (4-8 lat) zapotrzebowanie to wzrasta o ok 70 proc. i wynosi 800 mg wapnia na dzień.

Dla uczniów powyżej 9. roku życia odpowiednia dobowa dawka wapnia w diecie to aż 1300 mg czyli tyle, ile zawierają 4 szklanki mleka. Niestety większość dzieci, zwłaszcza starszych, trudno jest przekonać do wypicia z apetytem chociażby jednej szklanki mleka, co więc możemy im zaproponować w zamian?

Wapń w diecie - mleczne przetwory i jajka

Mleko naszym pociechom można serwować w różnych smakowitych postaciach. Możemy na przykład podać owocowe jogurty (najlepiej te bez dodatku cukru i niskotłuszczowe), serki homogenizowane, maślankę, kefir, namówić je na pyszne gorące kakao lub kawę inkę albo przygotować wyjątkowo smaczny mleczny koktajl owocowy (jak w naszym przepisie). Zarówno jogurty, jak i kefir możemy podawać dziecku bez obaw już od 11. miesiąca, tym bardziej, że tego typu przetwory są znacznie lepiej trawione niż zwykłe mleko.

Jajka w całości możemy podawać dziecku już od 11. miesiąca życia. Oczywiście najlepiej wybierać te ekologiczne, od kur z wolnego wybiegu. Oprócz wapnia dostarczają one zawartą w żółtkach witaminę D.

Zawartość wapnia w niektórych produktach:

  • szklanka mleka - 300 mg
  • 100 g sardynek - 330 mg
  • kubek jogurtu - 268 mg
  • plaster żółtego sera - 201 mg
  • plaster białego sera - 90 mg
  • 100 g szpinaku - 130 mg
  • 100 g migdałów - 239 mg

Ryby i zielone warzywa - wapń i witamina D

Ryby to jeden z niewielu produktów, gdzie znajdziemy witaminę D niezbędną do prawidłowego przyswojenia wapnia. Najlepsze są tłuste ryby morskie: łosoś, tuńczyk, makrela , sardynki i szprotki. Bogatym źródłem witaminy D jest też tran (na przykład tran norweski o aromacie cytrynowym), który zaleca się podawać dzieciom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Szpinak, brokuły, brukselka, fasolka szparagowa na stałe powinny zagościć w menu dzieci. W 100 gramach szpinaku znajdziemy aż 130 mg wapnia! ( dla porównania w 100 ml mleka zawarte jest około 110-120 mg Ca). Warzywa te dostarczają nie tylko wapń, ale też sporą ilość witamin i minerałów. Dietę dzieci warto uzupełnić również o ziarna słonecznika, dyni, suszone owoce i migdały, które także zawierają ten pierwiastek.

Kupując wszelkiego rodzaju produkty zawsze lepiej wybierać te wzbogacone w wapń, a jest ich coraz więcej. Warto o nich pamiętać, zwłaszcza kiedy dziecko jest alergikiem i nie toleruje laktozy zawartej w mleku. Dobrym uzupełnieniem diety w wapń może być wtedy mleko sojowe i jego przetwory. W przypadku alergii zawsze należy dodatkowo skonsultować się z lekarzem, by ustalić najwłaściwszą dla dziecka dietę.

Uwaga! Pamiętajmy, że uwielbiana przez dzieci cola to główny wróg wapnia - zawarty w niej fosfor wypłukuje ten cenny pierwiastek z kości, dlatego ograniczajmy zdecydowanie jej ilość.

Pozostałe porady

Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces kształtowania się mlecznych zębów trwa do 3. roku życia, a ból z nim związany przysparza dziecku i rodzicom niemało stresu. Jak krok po kroku przebiega proces ząbkowania? Jakie są jego objawy i sposoby na złagodzenie bólu?

Czytaj dalej
Gabinet z przymrużeniem oka

Zdrowie i odżywianie

Choć efekty działań dentysty oraz ortodonty bywają spektakularne, związane z wizytami niedogodności i ból zdecydowanie łatwiej jest znieść dorosłym. Młodszym pacjentom przyda się odpowiednia motywacja, przygotowany na przyjęcie najmłodszych gabinet i personel.

Czytaj dalej
Profilaktyka nadwagi i otyłości u dzieci

Zdrowie i odżywianie

Przeciwdziałanie otyłości to proces, który powinien rozpoczynać się już od okresu rozszerzania diety niemowlaka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie