Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak wzmocnić odporność malucha?

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz, doradca żywieniowy SetPoint

Zdjęcia: Dreamstime

Kluczową zasadą w procesie wzmacniania odporności jest zwiększenie ilości przeciwciał w organizmie dziecka. To one chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych wirusów i bakterii. Największa ilość owych "obrońców" znajduje się w przewodzie pokarmowym, dlatego też tak ważna rolę w budowaniu odporności odgrywa zbilansowana dieta.

Wzmocnimy odporność naszego malucha jeżeli jego dieta będzie uwzględniać wszystkie produkty spożywcze, które dostarczają cennego białka, składników mineralnych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wszystkie te składniki powinny być spożywane kilka razy dziennie.

Białko

Jest ono niezbędne do produkowania przeciwciał w organizmie dziecka, których zadaniem jest obrona przed wirusami i bakteriami.

Źródło - mleko i jego przetwory, mięso, ryby, rośliny strączkowe.

Witaminy i minerały

Tworzą naturalną barierę ochronną przed atakiem bakterii i wirusów chorobotwórczych. O układ odpornościowy naszego maluszka najlepiej zadbają:

Witamina C - aktywuje system odpornościowy, pobudza produkcję limfocytów, które zwalczają drobnoustroje. W naturalnej postaci witamina C znajduje się w owocach i warzywach, głównie w czarnej porzeczce, kiwi, papryce, natce pietruszki, kiszonej kapuście, malinach, soku malinowym, jabłku.

Przykładowy posiłek: pieczone jabłko z cynamonem, papryka faszerowana ryżem i warzywami, herbata z sokiem malinowym, surówka z kapusty kiszonej z czosnkiem.

Witamina A - zapobiega zakażeniom, występuje w marchewce, morelach, maśle, jajku. Przykładowy posiłek: sok marchwiowo-jabłkowy, zupa z marchwi, surówka z marchewki, pasta z jajka, koktajl morelowy na jogurcie lub mleku.

Cynk - tzw. pierwiastek życia, wspomaga produkcję przeciwciał, podnosi odporność i chroni przed przeziębieniami. Cynku szukajmy w: chudych mięsach, rybach, kaszy, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach.

Przykładowy posiłek: tost z wędzonym łososiem, zupa jarzynowa z mięsem.

Żelazo - jego niedobory powodują anemię przez co osłabiają odporność. Źródło: wątróbka, mięso, ryby, żółtko jaj.

Przykładowy posiłek: tost z rybą, zupa jarzynowa z mięsem, jajecznica z pomidorem.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - mobilizują organizm do produkcji limfocytów, czyli w ten sposób poprawiają odporność naturalną. Znajdują się w tranie, rybach i owocach morza. Jeżeli dziecko nie lubi ryb, można podawać tran (ale dopiero po konsultacji z lekarzem, aby uniknąć przedawkowania witaminy D).

Przykładowy posiłek: kanapka z pastą z makreli, paluszki rybne z surówką, sałatka z tuńczykiem i warzywami.

- witamina D - wspomaga układ immunologiczny. Źródło: ryby, tran.

Dietę dziecka warto wzbogacić również w prebiotyki i probiotyki. Probiotyki to żywe organizmy znajdujące w nabłonku jelita produkujące kwas mlekowy i w ten sposób chroniące organizm przed bakteriami chorobotwórczymi. Znajdują się w jogurtach, kefirach. Prebiotyki to nieulegające trawieniu składniki, wspomagające wzrost prawidłowej flory bakteryjnej, znajdują się w czosnku, cebuli, cykorii, bananach.

Przykładowy posiłek: koktajl bananowy, pasta z jajka z cebulką, zupa z dyni z imbirem i czosnkiem.

Miód

Ten słodki przysmak zawiera oksydazę glukozową, która powstrzymuje rozwój bakterii i nadtlenek wodoru mający działanie przeciwdrobnoustrojowe. Miód można spożywać jako dodatek do napojów i potraw. Nie należy go dodawać do gorących dań ponieważ straci wówczas swoje cenne właściwości.

Przykładowy posiłek: jabłko pieczone z cynamonem polane miodem, herbata z miodem.

Pamiętaj:

Dieta będzie podnosiła odporność jeżeli składniki niezbędne do pracy organizmu będą spożywane regularnie, w 4 - 5 posiłkach w odstępach czasowych 3 - 4 godzinnych.

Zbyt długie przerwy pomiędzy posiłkami nie są dobre dla budowania odporności, ponieważ tkanka produkująca białe ciałka krwi, odpowiedzialna za walkę z drobnoustrojami jest bardzo wrażliwa na spadki energii. Kiedy jej brakuje, odporność organizmu szybko się zmniejsza.

Odpowiednia dieta przyczyni się do podniesienia odporności dziecka, wzmocnienia rozwoju oraz złagodzenia i skrócenia przebiegu choroby. Dodatkową korzyścią racjonalnego podejścia rodzica do diety dziecka jest kształtowanie u niego prawidłowych zachowań żywieniowych, procentujących w przyszłości zdrowiem i dobrym samopoczuciem pociechy.

Pozostałe porady

Ubranka z bawełny organicznej - dlaczego warto na nie postawić?

Zdrowie i odżywianie

Kupując ubranka dla dzieci, szukamy tych, które uszyte są z bawełny. To najbardziej przyjazny dla skóry materiał, który idealnie sprawdza się w przypadku delikatnej skóry maleństwa - jest naturalny, delikatny, nie wywołuje podrażnień ani alergii. Czy więc istnieje jakikolwiek sens kupowania ubranek z bawełny ekologicznej? Chwilowy trend nakręcany przez projektantów, czy może głębsza ideologia?

Czytaj dalej
Dieta dla dziecka na zimę

Zdrowie i odżywianie

W okresie zimowym sposób spędzania wolnego czasu oraz styl jedzenia w naturalny sposób ulega zmianie i sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej. Zastanawiasz się, co zrobić, by uchronić swoją pociechę przed zbędnymi kilogramami? Zobacz porady naszego dietetyka i dowiedz się, jak skomponować zimową dietę dla dziecka.

Czytaj dalej
Znowu przeziębienie, ból gardła - jak pomóc dziecku

Zdrowie i odżywianie

Pierwsza faza przeziębienia, która zazwyczaj objawia się wodnistym katarem, pokasływaniem, łaskotaniem w gardle to jeszcze moment, kiedy możemy pomóc organizmowi zwalczyć infekcję.

Czytaj dalej

Polecane produkty

Słoneczny Klasyk - trzewiki Emel z linii Roczek

Słoneczny Klasyk - trzewiki z linii Roczek, w którym nosek i pięta wykończone są charakterystycznym dziurkowaniem w stylu hiszpańskim. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Idealne miejsce dla malucha - urządzanie pokoju

Pokój malucha

W pierwszych latach życia nasze dziecko będzie największą część czasu spędzało ... Czytaj dalej
Kupujemy pierwsze buty dla malucha

Podróże i wyprawy

Zakup butów dla malucha nie jest prostą sprawą. Powinny one spełniać wiele ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie