Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak wzmocnić odporność malucha?

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz, doradca żywieniowy SetPoint

Zdjęcia: Dreamstime

Kluczową zasadą w procesie wzmacniania odporności jest zwiększenie ilości przeciwciał w organizmie dziecka. To one chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych wirusów i bakterii. Największa ilość owych "obrońców" znajduje się w przewodzie pokarmowym, dlatego też tak ważna rolę w budowaniu odporności odgrywa zbilansowana dieta.

Wzmocnimy odporność naszego malucha jeżeli jego dieta będzie uwzględniać wszystkie produkty spożywcze, które dostarczają cennego białka, składników mineralnych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wszystkie te składniki powinny być spożywane kilka razy dziennie.

Białko

Jest ono niezbędne do produkowania przeciwciał w organizmie dziecka, których zadaniem jest obrona przed wirusami i bakteriami.

Źródło - mleko i jego przetwory, mięso, ryby, rośliny strączkowe.

Witaminy i minerały

Tworzą naturalną barierę ochronną przed atakiem bakterii i wirusów chorobotwórczych. O układ odpornościowy naszego maluszka najlepiej zadbają:

Witamina C - aktywuje system odpornościowy, pobudza produkcję limfocytów, które zwalczają drobnoustroje. W naturalnej postaci witamina C znajduje się w owocach i warzywach, głównie w czarnej porzeczce, kiwi, papryce, natce pietruszki, kiszonej kapuście, malinach, soku malinowym, jabłku.

Przykładowy posiłek: pieczone jabłko z cynamonem, papryka faszerowana ryżem i warzywami, herbata z sokiem malinowym, surówka z kapusty kiszonej z czosnkiem.

Witamina A - zapobiega zakażeniom, występuje w marchewce, morelach, maśle, jajku. Przykładowy posiłek: sok marchwiowo-jabłkowy, zupa z marchwi, surówka z marchewki, pasta z jajka, koktajl morelowy na jogurcie lub mleku.

Cynk - tzw. pierwiastek życia, wspomaga produkcję przeciwciał, podnosi odporność i chroni przed przeziębieniami. Cynku szukajmy w: chudych mięsach, rybach, kaszy, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach.

Przykładowy posiłek: tost z wędzonym łososiem, zupa jarzynowa z mięsem.

Żelazo - jego niedobory powodują anemię przez co osłabiają odporność. Źródło: wątróbka, mięso, ryby, żółtko jaj.

Przykładowy posiłek: tost z rybą, zupa jarzynowa z mięsem, jajecznica z pomidorem.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - mobilizują organizm do produkcji limfocytów, czyli w ten sposób poprawiają odporność naturalną. Znajdują się w tranie, rybach i owocach morza. Jeżeli dziecko nie lubi ryb, można podawać tran (ale dopiero po konsultacji z lekarzem, aby uniknąć przedawkowania witaminy D).

Przykładowy posiłek: kanapka z pastą z makreli, paluszki rybne z surówką, sałatka z tuńczykiem i warzywami.

- witamina D - wspomaga układ immunologiczny. Źródło: ryby, tran.

Dietę dziecka warto wzbogacić również w prebiotyki i probiotyki. Probiotyki to żywe organizmy znajdujące w nabłonku jelita produkujące kwas mlekowy i w ten sposób chroniące organizm przed bakteriami chorobotwórczymi. Znajdują się w jogurtach, kefirach. Prebiotyki to nieulegające trawieniu składniki, wspomagające wzrost prawidłowej flory bakteryjnej, znajdują się w czosnku, cebuli, cykorii, bananach.

Przykładowy posiłek: koktajl bananowy, pasta z jajka z cebulką, zupa z dyni z imbirem i czosnkiem.

Miód

Ten słodki przysmak zawiera oksydazę glukozową, która powstrzymuje rozwój bakterii i nadtlenek wodoru mający działanie przeciwdrobnoustrojowe. Miód można spożywać jako dodatek do napojów i potraw. Nie należy go dodawać do gorących dań ponieważ straci wówczas swoje cenne właściwości.

Przykładowy posiłek: jabłko pieczone z cynamonem polane miodem, herbata z miodem.

Pamiętaj:

Dieta będzie podnosiła odporność jeżeli składniki niezbędne do pracy organizmu będą spożywane regularnie, w 4 - 5 posiłkach w odstępach czasowych 3 - 4 godzinnych.

Zbyt długie przerwy pomiędzy posiłkami nie są dobre dla budowania odporności, ponieważ tkanka produkująca białe ciałka krwi, odpowiedzialna za walkę z drobnoustrojami jest bardzo wrażliwa na spadki energii. Kiedy jej brakuje, odporność organizmu szybko się zmniejsza.

Odpowiednia dieta przyczyni się do podniesienia odporności dziecka, wzmocnienia rozwoju oraz złagodzenia i skrócenia przebiegu choroby. Dodatkową korzyścią racjonalnego podejścia rodzica do diety dziecka jest kształtowanie u niego prawidłowych zachowań żywieniowych, procentujących w przyszłości zdrowiem i dobrym samopoczuciem pociechy.

Pozostałe porady

Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas tego procesu mogą pojawiać się różne dolegliwości: kolki, ulewanie, zaparcia, alergie pokarmowe.

Czytaj dalej
Bezdech afektywny

Zdrowie i odżywianie

Brzmi niepokojąco, a wygląda jeszcze poważniej. Nawet doświadczeni rodzice po napadzie bezdechu u malucha długo nie mogą dojść do siebie. Na szczęście problem zwykle mija z wiekiem.

Czytaj dalej
ABC prawidłowej pielęgnacji skóry dziecka

Zdrowie i odżywianie

Już od pierwszych dni życia należy chronić i odpowiednio pielęgnować skórę dziecka. Niezwykle istotna jest częsta zmiana pieluszek, jak również higiena okolic intymnych.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

ZIMA | 2016-2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Zimowe spotkania z ptakami

Rozwój i edukacja

Gdy tylko zrobi się chłodniej, rozpoczyna się dyskusja o dokarmianiu ptaków. ... Czytaj dalej
Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie