Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak wzmocnić odporność malucha?

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz, doradca żywieniowy SetPoint

Zdjęcia: Dreamstime

Kluczową zasadą w procesie wzmacniania odporności jest zwiększenie ilości przeciwciał w organizmie dziecka. To one chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych wirusów i bakterii. Największa ilość owych "obrońców" znajduje się w przewodzie pokarmowym, dlatego też tak ważna rolę w budowaniu odporności odgrywa zbilansowana dieta.

Wzmocnimy odporność naszego malucha jeżeli jego dieta będzie uwzględniać wszystkie produkty spożywcze, które dostarczają cennego białka, składników mineralnych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wszystkie te składniki powinny być spożywane kilka razy dziennie.

Białko

Jest ono niezbędne do produkowania przeciwciał w organizmie dziecka, których zadaniem jest obrona przed wirusami i bakteriami.

Źródło - mleko i jego przetwory, mięso, ryby, rośliny strączkowe.

Witaminy i minerały

Tworzą naturalną barierę ochronną przed atakiem bakterii i wirusów chorobotwórczych. O układ odpornościowy naszego maluszka najlepiej zadbają:

Witamina C - aktywuje system odpornościowy, pobudza produkcję limfocytów, które zwalczają drobnoustroje. W naturalnej postaci witamina C znajduje się w owocach i warzywach, głównie w czarnej porzeczce, kiwi, papryce, natce pietruszki, kiszonej kapuście, malinach, soku malinowym, jabłku.

Przykładowy posiłek: pieczone jabłko z cynamonem, papryka faszerowana ryżem i warzywami, herbata z sokiem malinowym, surówka z kapusty kiszonej z czosnkiem.

Witamina A - zapobiega zakażeniom, występuje w marchewce, morelach, maśle, jajku. Przykładowy posiłek: sok marchwiowo-jabłkowy, zupa z marchwi, surówka z marchewki, pasta z jajka, koktajl morelowy na jogurcie lub mleku.

Cynk - tzw. pierwiastek życia, wspomaga produkcję przeciwciał, podnosi odporność i chroni przed przeziębieniami. Cynku szukajmy w: chudych mięsach, rybach, kaszy, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach.

Przykładowy posiłek: tost z wędzonym łososiem, zupa jarzynowa z mięsem.

Żelazo - jego niedobory powodują anemię przez co osłabiają odporność. Źródło: wątróbka, mięso, ryby, żółtko jaj.

Przykładowy posiłek: tost z rybą, zupa jarzynowa z mięsem, jajecznica z pomidorem.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - mobilizują organizm do produkcji limfocytów, czyli w ten sposób poprawiają odporność naturalną. Znajdują się w tranie, rybach i owocach morza. Jeżeli dziecko nie lubi ryb, można podawać tran (ale dopiero po konsultacji z lekarzem, aby uniknąć przedawkowania witaminy D).

Przykładowy posiłek: kanapka z pastą z makreli, paluszki rybne z surówką, sałatka z tuńczykiem i warzywami.

- witamina D - wspomaga układ immunologiczny. Źródło: ryby, tran.

Dietę dziecka warto wzbogacić również w prebiotyki i probiotyki. Probiotyki to żywe organizmy znajdujące w nabłonku jelita produkujące kwas mlekowy i w ten sposób chroniące organizm przed bakteriami chorobotwórczymi. Znajdują się w jogurtach, kefirach. Prebiotyki to nieulegające trawieniu składniki, wspomagające wzrost prawidłowej flory bakteryjnej, znajdują się w czosnku, cebuli, cykorii, bananach.

Przykładowy posiłek: koktajl bananowy, pasta z jajka z cebulką, zupa z dyni z imbirem i czosnkiem.

Miód

Ten słodki przysmak zawiera oksydazę glukozową, która powstrzymuje rozwój bakterii i nadtlenek wodoru mający działanie przeciwdrobnoustrojowe. Miód można spożywać jako dodatek do napojów i potraw. Nie należy go dodawać do gorących dań ponieważ straci wówczas swoje cenne właściwości.

Przykładowy posiłek: jabłko pieczone z cynamonem polane miodem, herbata z miodem.

Pamiętaj:

Dieta będzie podnosiła odporność jeżeli składniki niezbędne do pracy organizmu będą spożywane regularnie, w 4 - 5 posiłkach w odstępach czasowych 3 - 4 godzinnych.

Zbyt długie przerwy pomiędzy posiłkami nie są dobre dla budowania odporności, ponieważ tkanka produkująca białe ciałka krwi, odpowiedzialna za walkę z drobnoustrojami jest bardzo wrażliwa na spadki energii. Kiedy jej brakuje, odporność organizmu szybko się zmniejsza.

Odpowiednia dieta przyczyni się do podniesienia odporności dziecka, wzmocnienia rozwoju oraz złagodzenia i skrócenia przebiegu choroby. Dodatkową korzyścią racjonalnego podejścia rodzica do diety dziecka jest kształtowanie u niego prawidłowych zachowań żywieniowych, procentujących w przyszłości zdrowiem i dobrym samopoczuciem pociechy.

Pozostałe porady

Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces kształtowania się mlecznych zębów trwa do 3. roku życia, a ból z nim związany przysparza dziecku i rodzicom niemało stresu. Jak krok po kroku przebiega proces ząbkowania? Jakie są jego objawy i sposoby na złagodzenie bólu?

Czytaj dalej
Gabinet z przymrużeniem oka

Zdrowie i odżywianie

Choć efekty działań dentysty oraz ortodonty bywają spektakularne, związane z wizytami niedogodności i ból zdecydowanie łatwiej jest znieść dorosłym. Młodszym pacjentom przyda się odpowiednia motywacja, przygotowany na przyjęcie najmłodszych gabinet i personel.

Czytaj dalej
Profilaktyka nadwagi i otyłości u dzieci

Zdrowie i odżywianie

Przeciwdziałanie otyłości to proces, który powinien rozpoczynać się już od okresu rozszerzania diety niemowlaka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie