Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak wzmocnić odporność malucha?

Zdrowie i odżywianie

Tekst: Anna Englisz, doradca żywieniowy SetPoint

Zdjęcia: Dreamstime

Kluczową zasadą w procesie wzmacniania odporności jest zwiększenie ilości przeciwciał w organizmie dziecka. To one chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych wirusów i bakterii. Największa ilość owych "obrońców" znajduje się w przewodzie pokarmowym, dlatego też tak ważna rolę w budowaniu odporności odgrywa zbilansowana dieta.

Wzmocnimy odporność naszego malucha jeżeli jego dieta będzie uwzględniać wszystkie produkty spożywcze, które dostarczają cennego białka, składników mineralnych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wszystkie te składniki powinny być spożywane kilka razy dziennie.

Białko

Jest ono niezbędne do produkowania przeciwciał w organizmie dziecka, których zadaniem jest obrona przed wirusami i bakteriami.

Źródło - mleko i jego przetwory, mięso, ryby, rośliny strączkowe.

Witaminy i minerały

Tworzą naturalną barierę ochronną przed atakiem bakterii i wirusów chorobotwórczych. O układ odpornościowy naszego maluszka najlepiej zadbają:

Witamina C - aktywuje system odpornościowy, pobudza produkcję limfocytów, które zwalczają drobnoustroje. W naturalnej postaci witamina C znajduje się w owocach i warzywach, głównie w czarnej porzeczce, kiwi, papryce, natce pietruszki, kiszonej kapuście, malinach, soku malinowym, jabłku.

Przykładowy posiłek: pieczone jabłko z cynamonem, papryka faszerowana ryżem i warzywami, herbata z sokiem malinowym, surówka z kapusty kiszonej z czosnkiem.

Witamina A - zapobiega zakażeniom, występuje w marchewce, morelach, maśle, jajku. Przykładowy posiłek: sok marchwiowo-jabłkowy, zupa z marchwi, surówka z marchewki, pasta z jajka, koktajl morelowy na jogurcie lub mleku.

Cynk - tzw. pierwiastek życia, wspomaga produkcję przeciwciał, podnosi odporność i chroni przed przeziębieniami. Cynku szukajmy w: chudych mięsach, rybach, kaszy, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach.

Przykładowy posiłek: tost z wędzonym łososiem, zupa jarzynowa z mięsem.

Żelazo - jego niedobory powodują anemię przez co osłabiają odporność. Źródło: wątróbka, mięso, ryby, żółtko jaj.

Przykładowy posiłek: tost z rybą, zupa jarzynowa z mięsem, jajecznica z pomidorem.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - mobilizują organizm do produkcji limfocytów, czyli w ten sposób poprawiają odporność naturalną. Znajdują się w tranie, rybach i owocach morza. Jeżeli dziecko nie lubi ryb, można podawać tran (ale dopiero po konsultacji z lekarzem, aby uniknąć przedawkowania witaminy D).

Przykładowy posiłek: kanapka z pastą z makreli, paluszki rybne z surówką, sałatka z tuńczykiem i warzywami.

- witamina D - wspomaga układ immunologiczny. Źródło: ryby, tran.

Dietę dziecka warto wzbogacić również w prebiotyki i probiotyki. Probiotyki to żywe organizmy znajdujące w nabłonku jelita produkujące kwas mlekowy i w ten sposób chroniące organizm przed bakteriami chorobotwórczymi. Znajdują się w jogurtach, kefirach. Prebiotyki to nieulegające trawieniu składniki, wspomagające wzrost prawidłowej flory bakteryjnej, znajdują się w czosnku, cebuli, cykorii, bananach.

Przykładowy posiłek: koktajl bananowy, pasta z jajka z cebulką, zupa z dyni z imbirem i czosnkiem.

Miód

Ten słodki przysmak zawiera oksydazę glukozową, która powstrzymuje rozwój bakterii i nadtlenek wodoru mający działanie przeciwdrobnoustrojowe. Miód można spożywać jako dodatek do napojów i potraw. Nie należy go dodawać do gorących dań ponieważ straci wówczas swoje cenne właściwości.

Przykładowy posiłek: jabłko pieczone z cynamonem polane miodem, herbata z miodem.

Pamiętaj:

Dieta będzie podnosiła odporność jeżeli składniki niezbędne do pracy organizmu będą spożywane regularnie, w 4 - 5 posiłkach w odstępach czasowych 3 - 4 godzinnych.

Zbyt długie przerwy pomiędzy posiłkami nie są dobre dla budowania odporności, ponieważ tkanka produkująca białe ciałka krwi, odpowiedzialna za walkę z drobnoustrojami jest bardzo wrażliwa na spadki energii. Kiedy jej brakuje, odporność organizmu szybko się zmniejsza.

Odpowiednia dieta przyczyni się do podniesienia odporności dziecka, wzmocnienia rozwoju oraz złagodzenia i skrócenia przebiegu choroby. Dodatkową korzyścią racjonalnego podejścia rodzica do diety dziecka jest kształtowanie u niego prawidłowych zachowań żywieniowych, procentujących w przyszłości zdrowiem i dobrym samopoczuciem pociechy.

Pozostałe porady

„Szukam dobrego pediatry”

Zdrowie i odżywianie

To hasło dominuje w rozmowach bezpośrednich, ale przede wszystkim w Internecie. Każdy rodzic wie, jak trudne jest to zadanie. W końcu chodzi o nasze dziecko, a najprawdopodobniej przez następnych kilka lat to z tą osobą będziemy się regularnie spotykać. Czym się zatem kierować przy wyborze dziecięcego specjalisty?

Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces kształtowania się mlecznych zębów trwa do 3. roku życia, a ból z nim związany przysparza dziecku i rodzicom niemało stresu. Jak krok po kroku przebiega proces ząbkowania? Jakie są jego objawy i sposoby na złagodzenie bólu?

Czytaj dalej
Gabinet z przymrużeniem oka

Zdrowie i odżywianie

Choć efekty działań dentysty oraz ortodonty bywają spektakularne, związane z wizytami niedogodności i ból zdecydowanie łatwiej jest znieść dorosłym. Młodszym pacjentom przyda się odpowiednia motywacja, przygotowany na przyjęcie najmłodszych gabinet i personel.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

ZIMA | 2016-2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Stomia u noworodka

Zdrowie i pielęgnacja

Około 75% stomii u pacjentów poniżej 18. roku życia wyłanianych jest w grupie ... Czytaj dalej
„Szukam dobrego pediatry”

Zdrowie i odżywianie

To hasło dominuje w rozmowach bezpośrednich, ale przede wszystkim w Internecie. ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie