Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Jak zimą dbać o odporność dziecka?

Zdrowie i odżywianie

Zdjęcia: Fotolia

Dziecięcy organizm wymaga teraz szczególnej uwagi i opieki. Wiatr, deszcz, śnieg, zmienne i niskie temperatury sprawiają, że pojawia się osłabienie i spada odporność. Dodatkowo w okresie tym każdy organizm narażony jest na częstszy kontakt z bakteriami i wirusami.

 

Jak zatem zadbać o dziecko i na co zwrócić szczególną uwagę, aby w okresie krótszych dni maluchy cieszyły się dobrym zdrowiem i humorem? Podpowiada dr Aneta Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Odpowiednie ubranie

W okresie przejściowym i zimą warto szczególną uwagę zwrócić na prawidłowe ubranie dziecka. Rano, gdy idziemy z dzieckiem do przedszkola bądź szkoły, jest jeszcze zimno. Później w ciągu dnia temperatura podnosi się, a na wieczór ponownie spada. Trudno wybrać odpowiednie ubranie, aby dziecko nie przemarzło, ale jednocześnie nie przegrzało się. Dlatego w chłodniejsze pory roku warto ubierać dziecko „na cebulkę”.

Dzięki temu rozwiązaniu łatwiej będzie dostosować ubiór do zmieniającej się w ciągu dnia temperatury i zapobiegać zarówno wychłodzeniu organizmu, jak również jego nadmiernemu przegrzaniu. Zwracam szczególną uwagę rodziców, aby nie ubierali dziecka zbyt ciepło. Spocone, narażone na zimny wiatr, będzie bardzo podatne na wszelkie infekcje.

Odżywianie

Jesień i nadchodząca po niej zima to czas kiedy powoli kończy się dostęp do świeżych warzyw i owoców. A przecież to właśnie one są głównym źródłem witamin chroniących nas przed negatywnym wpływem niekorzystnych warunków pogodowych. Dlatego należy szczególnie pamiętać o zasadzie min. 400 g warzyw i owoców dziennie, w pięciu porcjach.

Z uwagi na fakt, że w najbliższych miesiącach tych świeżych produktów jest mniej, a też ich cena jest wyższa, z pewnością warto sięgać po soki. W przypadku dzieci najlepszym rozwiązaniem będzie szklanka soku np. pomarańczowego do śniadania. Osoby lubiące bardziej cierpki smak mogą też sięgnąć po sok grejpfrutowy.

Zarówno szklanka soku pomarańczowego jak i soku grejpfrutowego dostarcza do organizmu ok. 70% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. A to właśnie ta witamina w dużej części wpływa na zwiększenie odporności organizmu. Zawsze polecam, aby w przypadku dzieci podawać pasteryzowany sok, w tym również odtworzony z soku zagęszczonego, który jest bogatym źródłem witamin i substancji odżywczych, a jednocześnie dzięki procesowi pasteryzacji został pozbawiony wszelkich drobnoustrojów i bakterii.

Na uwagę zasługuje fakt, że zagęszczony sok powstaje latem, czyli w okresie, gdy zawartość witamin w owocach i warzywach jest najwyższa. To bardzo ważne w przypadku witaminy C, ponieważ jest ona niezwykle wrażliwa na zewnętrzne warunki i już samo przechowywanie owoców w pokojowej temperaturze prowadzi do jej ubytku. W witaminę C bogata jest też czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona i zielona papryka czy brukselka bądź czerwona kapusta.

Świeże powietrze

Chociaż teraz pogoda często nie zachęca do przebywania na świeżym powietrzu, to bardzo zachęcam rodziców do regularnych spacerów. Nawet gdy wieje niewielki wiatr i jest niższa temperatura, warto wyjść na godzinę z domu.

Przebywanie na dworze oraz ruch powodują, że organizm przyzwyczaja się do niekorzystnych warunków i lepiej sobie z nimi radzi. Warto też zwrócić uwagę aby pokój dziecka przed snem został wywietrzony. Świeże powietrze nie tylko pomoże dziecku zasnąć, ale też „wymieni” to starsze, w którym zebrały się już bakterie i wirusy.

Zobacz też:

Pozostałe porady

W jaki sposób należy leczyć biegunkę u dziecka?

Zdrowie i odżywianie

Jak wynika z badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Tasectan¹ wśród mam dzieci w wieku 3-10 lat, aż 60% rodziców było ze swoim dzieckiem u lekarza podczas biegunki, nawet kiedy nie było to konieczne. Porady farmaceuty także mają dla rodziców duże znaczenie. Dla ¼ matek są one najważniejsze lub jedne z ważniejszych, które biorą pod uwagę. Jak jednak skutecznie leczyć biegunkę samodzielnie, jeśli akurat nie mamy możliwości wyjść z domu? Odpowiedzi udziela ekspert - lekarz, pediatra.

Czytaj dalej
Jurajska Junior dla każdego malucha

Zdrowie i odżywianie

Naturalna woda mineralna Jurajska Junior posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka jako właściwa do stosowania u dzieci powyżej 1 roku życia, a jej czystość i pochodzenie są gwarancją zdrowego nawodnienia podczas zabawy Twojego dziecka. Warto więc pamiętać, aby w plecaku malucha zawsze znalazła się poręczna butelka Jurajskiej Junior.

Czytaj dalej
Pleśniawki – nie pomyl ich z przeziębieniem

Zdrowie i odżywianie

Zwykle, gdy dziecko skarży się na ból gardła, nie chce jeść ani pić i jest marudne, podejrzewamy infekcję. Tymczasem powód takiego zachowania może być zupełnie inny.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Domki dla lalek - idealny prezent gwiazdkowy

Rozwój i edukacja

Nie ma prezentów idealnych, ale są bliskie ideału. Za taki można uznać różne ... Czytaj dalej
W jaki sposób należy leczyć biegunkę u dziecka?

Zdrowie i odżywianie

Jak wynika z badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Tasectan¹ wśród mam ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie