Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Maluch - Zdrowie i odżywianie

Profilaktyka nadwagi i otyłości u dzieci

Zdrowie i odżywianie

Przeciwdziałanie otyłości to proces, który powinien rozpoczynać się już od okresu rozszerzania diety niemowlaka.

serce z owoców

Łagodnie przyzwyczajaj malucha do jedzenia o stałych porach

Przez kilka pierwszych miesięcy życia dziecka karm je na żądanie, następnie trzymaj się kilku zasad: maluch ma jeść o stałych porach.

Jeżeli jadł do tej pory często, staraj się podawać większe porcje i stopniowo wydłużać czas pomiędzy posiłkami. Po pewnym czasie dziecko powinno przywyknąć do rytmu jedzenia posiłków w rodzinie.

Zacznij rozszerzać dietę od warzyw

Pierwszym warzywem może być przecier z marchewki lub dyni, później wprowadzamy inne warzywa, np. szpinak, przecier z wypestkowanej cukinii, kolejno owoce, małe ilości mięsa i ryby. Zaakceptowanie przez malucha warzyw spowoduje, że będzie je jeść chętnie. Na tym etapie zapoczątkowujemy przygodę dzieci z poznawaniem nowych smaków oraz z przyjemnością płynącą z ich spożywania.

Jedna, maksymalnie dwie przekąski na dzień

Jeżeli dziecko nie będzie podjadało pomiędzy posiłkami, to od śniadania do lunchu zrobi się wystarczająco głodne i zje je ze smakiem. Wprowadź przekąskę po obiedzie jako podwieczorek. Zwykle składa się on z kombinacji słodyczy, produktu mlecznego oraz owoców. Może to być koktajl owocowy lub kanapka z kremem z gorzkiej czekolady. Jeżeli danego dnia maluch będzie długo aktywny, możesz zaproponować II śniadanie, np. soczek albo kanapkę.

Nie podawaj na smutki ciastek

Powstrzymuj się od wyjmowania biszkoptów za każdym razem, gdy dziecko tylko zapłacze. Unikniesz wtedy zachęcania go do powtórzenia nieodpowiedniego zachowania oraz do zajadania smutków i nerwów.

Ty decydujesz, co dziecko je, a dziecko o tym, ile zje

Rodzic wybiera produkty, proponuje nowe smaki, a maluch decyduje, ile zje. Celem tej zasady jest nauczenie smyka niezależności w procesie odżywiania się, aby regulowało swój apetyt i miało przyjemność z jedzenia. Nie martw się, jeśli nie doje posiłku, nadrobi to przy kolejnym – jak będzie podjadać, nie nauczy się jeść o stałych porach. Dodatkowo pamiętaj, że zanim dziecko będzie chciało coś zjeść, powinno zapytać cię o zgodę. Eliminujesz w ten sposób podjadanie pomiędzy posiłkami i jedzenie nieodpowiednich produktów.

Ucz malucha gotować

To dla niego świetna zabawa i miło spędzony czas z rodzicem. Efektem jest edukacja malucha w kwestii przygotowywania posiłku. Po zakończeniu gotowania warto usiąść wspólnie przy stole i spożyć przygotowany posiłek. Oczywiście przy wyłączonym telewizorze i w porze spożywania posiłku.

kosz z owocami

Podczas obiadu podawaj danie jedno po drugim

Warto na początek postawić na stole różne warzywa jako przystawkę. Dzieci, które nie podjadały od śniadania, będą głodne i z chęcią sięgną po warzywo. Podczas śniadania działa ta sama zasada, tylko zamiast warzyw podawaj owoce.

Warzywa i owoce nie muszą być wymyślne, mogą to być np. cząstki jabłka, pokrojone pomidorki koktajlowe, strączki zielonego groszku.

Wszyscy jemu to samo przy jednym stole

To znaczy, że wszyscy domownicy, czyli rodzice łącznie z dziećmi, jedzą to samo. Nie ma wybrzydzania czy spełniania zachcianek, substytutów albo gotowania na zawołanie. Jeden posiłek jest dla wszystkich!

Jeżeli dziecko tylko skubnie lub mało zje, nie złość się, reaguj neutralnie. Nie proponuj niczego w zamian. Stopniowo oswajaj dziecko z nowymi smakami, na początku gotuj to, co lubią wszyscy, a później wprowadzaj pomału nowości.

Nie wymagaj akceptacji od razu, daj dziecku czas na oswojenie się z nowymi smakami i zasadami. Poza zasadami wprowadź też do świata dziecka przywileje w postaci np. nakrywania do stołu czy polewania sałatki sosem.

Nie musisz polubić, ale musisz spróbować

Dzieci z łatwością akceptują smak słodki, np. lodów. Do innych smaków potrzebują więcej czasu, a rodzice cierpliwości. Istotne, aby maluszek spróbowało wszystkiego, nie musi wszystkiego od razu polubić, ale nie może wychodzić z założenia, że czegoś nie lubi, jeżeli nawet tego nie skosztowało.

Często odstrasza go to, że coś jest nowością. By zaakceptować smak, maluch potrzebuje spróbować nowy produkt wiele razy. Stwórz przy tym miłą atmosferę, ale jednocześnie niech stanie się zwyczajem próbowanie przez niego wszystkiego, co jest na stole. Pamiętaj, rodzicu, że celem tego procesu jest sprawienie, aby polubiło jeść dany produkt.

Podawaj różne potrawy na zmianę

Jeżeli maluch nie polubi jakiegoś produktu, staraj się, aby wracał on co jakiś czas w innej formie. Im więcej razy dziecko go spróbuje, tym większa szansa, że polubi dany składnik i włączy do swojego menu. Nie podawaj częściej niż raz w tygodniu tej samej potrawy.

Różnorodność posiłków

Podawanie dużej ilości potraw, przygotowanych na wiele sposobów to dostarczenie maluchowi nowych wrażeń smakowych oraz dużej ilości składników odżywczych. Poznawanie przez dziecko nowych konsystencji i smaków wiąże się z poszerzaniem horyzontów i sprawianiem mu przyjemności.

Do picia podawaj wodę

Do posiłków i pomiędzy nimi podawaj maluszkowi wodę. Soki najlepiej dołączyć do posiłku, a napoje kolorowe podawać bardzo okazjonalnie, np. podczas przyjęć.

Apetyczny wygląd potraw

Wygląd ma znaczenie. Monotonne kolorystycznie obiady ożywiaj pomidorkami, kawałkami rzodkiewek, koperkiem. Dziecko chętniej zje coś, co wygląda ładnie i jest kolorowe.

Rozmawiaj o jedzeniu

Celem edukacji żywieniowej jest nie tylko nauka, jak, kiedy i ile jeść, lecz także wiedza na temat tego, dlaczego dany produkt należy spożywać. Warto rozmawiać z maluchem i tłumaczyć, dlaczego coś jest kwaśne, a coś słodkie, dlaczego są różne kolory warzyw, skąd się bierze mleko itp.

Nie biegaj za dzieckiem z talerzem

Nie pokazuj, jak bardzo zależy ci na zjedzeniu przez nie warzyw, lub nie reaguj ogromnym entuzjazmem, jak to zrobi. Zachowuj spokój. Spożywanie posiłków powinno odbywać się w miłej i rodzinnej atmosferze.

śniadanie dla dziecka
Podawaj czekoladę

Nie udawaj, że słodycze to radioaktywna tykająca bomba albo że cukier w czystej postaci nie istnieje. Przez to zajdzie duże prawdopodobieństwo, że dziecko przy nadarzającej się okazji przesadzi z ilością zjedzonych słodkości.

Ucz, że słodycze są do jedzenia, ale okazjonalnego i z umiarem. Możesz podawać na podwieczorek kawałek czekolady, a w weekend ciasto – tylko nie pozwalaj się nim opychać. Natomiast podczas przyjęć możesz pozwolić dziecku poszaleć i zjeść tyle słodyczy, ile chce.

Nie zajadaj emocji ani smutków

Jedzenie to nie smoczek czy nagroda. Uczenie dziecka jedzenia wtedy, gdy jest smutne, na pocieszenie lub w ramach nagrody, przyczynia się do uczenia go podjadania, czyli zjadania więcej, niż potrzebuje. To niestety prowadzi do nadwagi i problemów ze zdrowiem.

Jedzenie sprawia przyjemność, nie stresuje

Traktuj zasady jako obyczaj, nie jako regulamin. Obsesji na temat zdrowego odżywiania, tak samo jak niepohamowanego objadania się, należy unikać. Kierować się należy umiarkowaniem i rozwagą.

Anna Englisz, dietetyk

Pozostałe porady

Pleśniawki – nie pomyl ich z przeziębieniem

Zdrowie i odżywianie

Zwykle, gdy dziecko skarży się na ból gardła, nie chce jeść ani pić i jest marudne, podejrzewamy infekcję. Tymczasem powód takiego zachowania może być zupełnie inny.

Czytaj dalej
Nieproszeni goście

Zdrowie i odżywianie

Pasożytami przewodu pokarmowego może się zakazić każdy, jednak szczególnie na ich atak narażone są dzieci w wieku przedszkolnym: o słabszym systemie odpornościowym, przebywające w grupach i niemające jeszcze prawidłowych nawyków higienicznych. Robakami, które najczęściej przypuszczają atak na maluchy, są owsiki, lamblie, włosogłówki i tasiemce.

Czytaj dalej
Zdrowy brzuszek maluszka

Zdrowie i odżywianie

Pierwsze miesiące życia dziecka to dojrzewanie układu pokarmowego. Podczas tego procesu mogą pojawiać się różne dolegliwości: kolki, ulewanie, zaparcia, alergie pokarmowe.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

WIOSNA | 2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się ... Czytaj dalej
Gadżeciarz wychodzi na słońce

Sport i wypoczynek

Rodzice dzieci dorastających w czasach ogólnodostępnego internetu, smartfonów ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie