Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Psycholog

Higiena snu

mgr Anna Jabłońska Psycholog

Jakość snu zależy od rozmaitych czynników, które mogą być kontrolowane już od najmłodszych lat. Można na nią oddziaływać przez dbałość o prawidłową higienę zasypiania. Poniżej przedstawiamy wskazówki, jak sypiać, żeby się wysypiać!

Stałe godziny zasypiania i wstawania

Nieregularne zasypianie zaburza rytm okołodobowy, co może przyczyniać się do powstawania zaburzeń snu. Co ciekawe, odsypianie w weekendy może paradoksalnie pogłębiać problemy ze snem, a powrót do wczesnego wstawania jest utrudniony.

Ilość snu

Badania pokazały, że wiek odgrywa znaczącą rolę w ilości czasu przeznaczonego na sen. Osoba dorosła potrzebuje około 8 godzin, nastolatkowie do 10 godzin, a dziecko do 5. roku życia - aż do 13 godzin!

higiena snu, psycholog radziMelatonina

Godziny pomiędzy 22.00 a 23.00 godziną to czas, kiedy organizm dorosłej osoby jest przygotowany do snu, ponieważ poziom melatoniny jest najwyższy.

Temperatura

Dogodne warunki to sen w temperaturze 17-19 stopni Celsjusza. Nie należy zapominać o odpowiedniej cyrkulacji powietrza i wentylacji w miejscu snu.

Rytuały

Dokładnie: uspokajające rytuały, które wyciszą i przygotują organizm na czas odpoczynku. Aby móc skutecznie zregenerować siły, warto pomyśleć o czynnościach relaksujących, np. ciepłej kąpieli, czytaniu. Przy trudnościach z zasypianiem niewskazane są m.in. gry komputerowe.

Miejsce

Z łóżka korzystamy w nocy, a w ciągu dnia wypoczywamy w innych miejscach, np. na kanapie lub fotelu. W taki sposób kształtuje się zdrowy nawyk, który warto pielęgnować u siebie i u swoich dzieci.

Przekąski i napoje

Stawiamy na lekkie, niskokaloryczne przekąski przed snem. Czekolada, cola, herbata oraz niektóre suplementy odchudzające mogą pobudzać mózg, nie pozwalając na pełen relaks i regenerację podczas snu.

Aktywność fizyczna

Jest wskazana, ale nie bezpośrednio przed snem. Pamiętajmy, że ruch relaksuje mięśnie naszego ciała.

Drzemki

Należy unikać długich drzemek w ciągu dnia. Odsypiając w ciągu dnia, zaburza się rytm snu i czuwania, odbierając w ten sposób możliwość pełnego zrelaksowania się w nocy.

Światło naturalne

Około 2. miesiąca życia kształtuje się tzw. harmonogram dnia u dziecka i klarują się pory snu. Wpływa na to naturalne światło dnia, które jest potrzebne podczas przebudzania i aktywuje organizm do działania.















            

Pozostałe pytania

Babcia i Dziadek na wagę złota

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Podczas warsztatów dla rodziców, często prosimy uczestników aby opowiedzieli nam o swoim „dobrym dorosłym”, który w dzieciństwie wywarł znaczący, pozytywny wpływ na ich życie. Ich opowieści najczęściej dotyczą babci i nieco rzadziej dziadka.

Czytaj dalej
Pluszak, czyli kawałek domu na drogę

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Kiedy dziecko idzie do przedszkola lub do szkoły, jest to jeden z ważnych „momentów przejścia” w jego życiu. Warto pamiętać, że można mu taki trudny moment uprzyjemnić i ułatwić.

Czytaj dalej
Po co dziecku przytulanka?

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Przytulanka to wbrew pozorom nie tylko zabawka, ale obiekt bardzo ważny w rozwoju dziecka. Kariera pluszaka zaczyna się, kiedy dziecko rozpoczyna eksplorować świat, oddalając się od mamy.

Czytaj dalej
Rozwód a dziecko. Jak rozmawiać z dzieckiem o rozwodzie?

Anna Salwa Psycholog

Rozwód rodziców to jedno z najtrudniejszych wydarzeń, jakie mogą spotkać rodzinę. Jak rozmawiać o rozwodzie z dzieckiem, żeby pomóc mu poradzić sobie z trudną sytuacją?

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł