Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Psycholog

Higiena snu

mgr Anna Jabłońska Psycholog

Jakość snu zależy od rozmaitych czynników, które mogą być kontrolowane już od najmłodszych lat. Można na nią oddziaływać przez dbałość o prawidłową higienę zasypiania. Poniżej przedstawiamy wskazówki, jak sypiać, żeby się wysypiać!

Stałe godziny zasypiania i wstawania

Nieregularne zasypianie zaburza rytm okołodobowy, co może przyczyniać się do powstawania zaburzeń snu. Co ciekawe, odsypianie w weekendy może paradoksalnie pogłębiać problemy ze snem, a powrót do wczesnego wstawania jest utrudniony.

Ilość snu

Badania pokazały, że wiek odgrywa znaczącą rolę w ilości czasu przeznaczonego na sen. Osoba dorosła potrzebuje około 8 godzin, nastolatkowie do 10 godzin, a dziecko do 5. roku życia - aż do 13 godzin!

higiena snu, psycholog radziMelatonina

Godziny pomiędzy 22.00 a 23.00 godziną to czas, kiedy organizm dorosłej osoby jest przygotowany do snu, ponieważ poziom melatoniny jest najwyższy.

Temperatura

Dogodne warunki to sen w temperaturze 17-19 stopni Celsjusza. Nie należy zapominać o odpowiedniej cyrkulacji powietrza i wentylacji w miejscu snu.

Rytuały

Dokładnie: uspokajające rytuały, które wyciszą i przygotują organizm na czas odpoczynku. Aby móc skutecznie zregenerować siły, warto pomyśleć o czynnościach relaksujących, np. ciepłej kąpieli, czytaniu. Przy trudnościach z zasypianiem niewskazane są m.in. gry komputerowe.

Miejsce

Z łóżka korzystamy w nocy, a w ciągu dnia wypoczywamy w innych miejscach, np. na kanapie lub fotelu. W taki sposób kształtuje się zdrowy nawyk, który warto pielęgnować u siebie i u swoich dzieci.

Przekąski i napoje

Stawiamy na lekkie, niskokaloryczne przekąski przed snem. Czekolada, cola, herbata oraz niektóre suplementy odchudzające mogą pobudzać mózg, nie pozwalając na pełen relaks i regenerację podczas snu.

Aktywność fizyczna

Jest wskazana, ale nie bezpośrednio przed snem. Pamiętajmy, że ruch relaksuje mięśnie naszego ciała.

Drzemki

Należy unikać długich drzemek w ciągu dnia. Odsypiając w ciągu dnia, zaburza się rytm snu i czuwania, odbierając w ten sposób możliwość pełnego zrelaksowania się w nocy.

Światło naturalne

Około 2. miesiąca życia kształtuje się tzw. harmonogram dnia u dziecka i klarują się pory snu. Wpływa na to naturalne światło dnia, które jest potrzebne podczas przebudzania i aktywuje organizm do działania.















            

Zobacz też:

Pozostałe pytania

Jak przygotować dziecko do przedszkola? "Wykorzystaj wakacje" - radzi psycholog!

Monika Perkowska Psycholog

Po wakacjach wiele dzieci po raz pierwszy pójdzie do przedszkola. Lipiec i sierpień to miesiące, które warto poświęcić na przygotowanie najmłodszych do tego wydarzenia. "Z nową sytuacją muszą się oswoić, nie tylko dzieci, ale również rodzice. A może przede wszystkim rodzice" - uważa Monika Perkowska, psycholog i terapeuta dzieci i młodzieży oraz ekspert Niania.pl.

Czytaj dalej
Bohater dnia, rekwizyt czy problem? Dziecko w trakcie uroczystości rodzinnych

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Mamy w naszej tradycji co najmniej kilka uroczystości, których głównym bohaterem jest dziecko: chrzest, Pierwsza Komunia, urodziny, imieniny itd.

Czytaj dalej
Miłych wakacji! Czyli wyjechać na urlop i nie zwariować.

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Wakacje to czas, na który wielu z nas czeka cały rok. Okres, kiedy po ciężko przepracowanych miesiącach można nareszcie odpocząć. Niekiedy jednak, ku naszemu zdziwieniu, ten okres odpoczynku i luzu okazuje się pasmem stresów i zmęczenia, po którym z ulgą wracamy do codziennej rutyny. Dlatego warto zastanowić się, co zrobić, aby mieć naprawdę miłe wakacje.

Czytaj dalej
Zatrzymać przemoc rówieśniczą

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

To, że unikamy przemocy w domu, niestety niekoniecznie oznacza, że dzieci się z nią nie zetkną. Może się zdarzyć, że dziecko zostanie dotknięte przemocą rówieśniczą. Problemy z rówieśnikami pojawiają się już pierwszej klasie szkoły podstawowej. Warto monitorować sytuację dziecka w placówce i reagować na jego skargi lub zmianę zachowania.

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci