Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Psycholog

Nowoczesne technologie - zasady użytkowania dla dzieci

Karolina Karpińska-Radzimińska Psycholog

Przypuszczam, że żaden z rodziców nie jest w stanie definitywne oddzielić swoich dzieci od nowoczesnych technologii. Trudno też ustalić granicę wiekową, od której można pozwolić młodemu człowiekowi na swobodne korzystanie z ich dobrodziejstw...

Bardzo często rodzice obawiają się, że ich dzieci zbyt dużo czasu spędzają przy komputerowych grach, czy w internecie. Podłożem tych lęków bywa niekiedy ich własna nieznajomość nowoczesnych technologii.

Myślę, że kluczową kwestią jest uświadomienie sobie, że wszystkie nowości technologiczne powinny służyć zwiększeniu możliwości rozwoju czy maksymalizowaniu bezpieczeństwa dziecka. Zamiast obawiać się i nastawiać negatywnie, lepiej dostrzec, ile dobrego oferują nam takie urządzenia. Dzięki temu, że dziecko ma własną komórkę, możemy być z nim w ciągłym kontakcie, a korzystanie z internetu pozwala mu lepiej przygotować się do szkoły. Kiedy zapoznamy się ze specyfiką "nowoczesnych zabawek", dostrzeżemy w nich nie tylko zagrożenia, lecz także szereg korzyści.

Bardzo ważne jest ustalenie z dzieckiem odpowiednich zasad użytkowania. Reguły, wedle których pozwolimy korzystać z tego typu urządzeń, powinny być przez nas ustalone i zatwierdzone wspólnie z córką lub synem. W przypadku podejrzeń, iż nasze dziecko może mieć w przyszłości problem z ich dotrzymaniem - dla wzmocnienia motywacji - możemy wszystkie zasady zebrać w punktach na kartce, podpisać jako umowę, i wywiesić w widocznym miejscu. Reguły powinny dotyczyć przede wszystkim ram czasowych, w jakich wyrażamy zgodę na korzystanie z komputera np. gier czy internetu.

Ponadto potrzebne jest ustalenie wszelkich istotnych szczegółów dotyczących specyfiki użytkowania danej rzeczy. W przypadku internetu wyszczególniamy, jakiego typu strony można odwiedzać i ustalamy zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać. Gry mogą z kolei stanowić formę nagrody, być elementem motywacyjnego systemu. Ułatwi to dziecku zrozumienie, na czym polega zależność następstwa obowiązku i przyjemności czy też pracy i zabawy.

Ustalając reguły i zasady użytkowania należy pamiętać, by kierować się przede wszystkim troską o bezpieczeństwo dziecka, a także znajomością jego predyspozycji i charakteru. Najważniejszą zasadą rodzica powinno być utrzymanie dyskretnej kontroli nad tym, czy dana aktywność młodego człowieka nie wykracza poza ramy bezpiecznego i przynoszącego korzyści zajęcia.















            

Pozostałe pytania

Babcia i Dziadek na wagę złota

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Podczas warsztatów dla rodziców, często prosimy uczestników aby opowiedzieli nam o swoim „dobrym dorosłym”, który w dzieciństwie wywarł znaczący, pozytywny wpływ na ich życie. Ich opowieści najczęściej dotyczą babci i nieco rzadziej dziadka.

Czytaj dalej
Pluszak, czyli kawałek domu na drogę

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Kiedy dziecko idzie do przedszkola lub do szkoły, jest to jeden z ważnych „momentów przejścia” w jego życiu. Warto pamiętać, że można mu taki trudny moment uprzyjemnić i ułatwić.

Czytaj dalej
Po co dziecku przytulanka?

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Przytulanka to wbrew pozorom nie tylko zabawka, ale obiekt bardzo ważny w rozwoju dziecka. Kariera pluszaka zaczyna się, kiedy dziecko rozpoczyna eksplorować świat, oddalając się od mamy.

Czytaj dalej
Higiena snu

mgr Anna Jabłońska Psycholog

Jakość snu zależy od rozmaitych czynników, które mogą być kontrolowane już od najmłodszych lat. Można na nią oddziaływać przez dbałość o prawidłową higienę zasypiania. Poniżej przedstawiamy wskazówki, jak sypiać, żeby się wysypiać!

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł