Bardzo często rodzice obawiają się, że ich dzieci zbyt dużo czasu spędzają przy komputerowych grach, czy w internecie. Podłożem tych lęków bywa niekiedy ich własna nieznajomość nowoczesnych technologii.
Myślę, że kluczową kwestią jest uświadomienie sobie, że wszystkie nowości technologiczne powinny służyć zwiększeniu możliwości rozwoju czy maksymalizowaniu bezpieczeństwa dziecka. Zamiast obawiać się i nastawiać negatywnie, lepiej dostrzec, ile dobrego oferują nam takie urządzenia. Dzięki temu, że dziecko ma własną komórkę, możemy być z nim w ciągłym kontakcie, a korzystanie z internetu pozwala mu lepiej przygotować się do szkoły. Kiedy zapoznamy się ze specyfiką "nowoczesnych zabawek", dostrzeżemy w nich nie tylko zagrożenia, lecz także szereg korzyści.
Bardzo ważne jest ustalenie z dzieckiem odpowiednich zasad użytkowania. Reguły, wedle których pozwolimy korzystać z tego typu urządzeń, powinny być przez nas ustalone i zatwierdzone wspólnie z córką lub synem. W przypadku podejrzeń, iż nasze dziecko może mieć w przyszłości problem z ich dotrzymaniem - dla wzmocnienia motywacji - możemy wszystkie zasady zebrać w punktach na kartce, podpisać jako umowę, i wywiesić w widocznym miejscu. Reguły powinny dotyczyć przede wszystkim ram czasowych, w jakich wyrażamy zgodę na korzystanie z komputera np. gier czy internetu.
Ponadto potrzebne jest ustalenie wszelkich istotnych szczegółów dotyczących specyfiki użytkowania danej rzeczy. W przypadku internetu wyszczególniamy, jakiego typu strony można odwiedzać i ustalamy zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać. Gry mogą z kolei stanowić formę nagrody, być elementem motywacyjnego systemu. Ułatwi to dziecku zrozumienie, na czym polega zależność następstwa obowiązku i przyjemności czy też pracy i zabawy.
Ustalając reguły i zasady użytkowania należy pamiętać, by kierować się przede wszystkim troską o bezpieczeństwo dziecka, a także znajomością jego predyspozycji i charakteru. Najważniejszą zasadą rodzica powinno być utrzymanie dyskretnej kontroli nad tym, czy dana aktywność młodego człowieka nie wykracza poza ramy bezpiecznego i przynoszącego korzyści zajęcia.