Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Psycholog

Pluszak, czyli kawałek domu na drogę

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Kiedy dziecko idzie do przedszkola lub do szkoły, jest to jeden z ważnych „momentów przejścia” w jego życiu. Warto pamiętać, że można mu taki trudny moment uprzyjemnić i ułatwić.

przytulanka

Przedszkolak - z bezpiecznego, znanego domu, w którym opiekuje się nim kilka osób, skupionych tylko na nim i nastawionych na realizację jego potrzeb - znajduje się nagle w obcym miejscu, w grupie obcych dzieci, pod opieką nieznanych dorosłych, o których uwagę musi zabiegać.

Oprócz ciekawości i podekscytowania związanego z nowością, odczuwa oczywisty w tej sytuacji lęk, niepokój, smutek, niepewność oraz tęsknotę za domem i rodzicami. Nieco starsze dziecko idąc do szkoły jest już bardziej otrzaskane z przebywaniem poza domem, odnajdywaniem się w grupie rówieśniczej, podporządkowywaniem się zasadom i samodzielnością.

Ale mimo wszystko szkoła to duża zmiana i wyzwanie - nowa grupa, nowa pani, większe wymagania, dużo więcej pracy w stosunku do zabawy, surowsze kryteria oceniania efektów. Świeży uczeń też więc często nie czuje się pewnie, też się boi, też przeżywa smutek i frustracje. Świeżo upieczonym uczniom i przedszkolakom potrzebne jest coś, co pomoże poradzić sobie z trudnymi emocjami.

Coś, co w trudnych chwilach przypomni im, że są ważni, kochani i mają dokąd wracać. Przedmiot symbolizujący rodziców, opiekę i bezpieczeństwo. Taki „kawałek domu” w nowym świecie. Najczęściej w tej roli występuje pluszak. Pluszak pachnie domem, jest miękki i ciepły, można go tulić w chwilach smutku i ściskać w chwilach zdenerwowania.

Może to być też inna ukochana zabawka, czasem coś należącego do rodziców, np. chusteczka mamy albo nawet rodzinne zdjęcie. Często nauczyciele obawiają się, że dzieci będą bawić się swoimi zabawkami i nie będą uważać na zajęciach. W niektórych placówkach obowiązuje w związku z tym zakaz przynoszenia zabawek poza wyznaczonym dniem.

Dlatego dobrze, aby rodzice nowych uczniów/przedszkolaków, na początku roku szkolnego wynegocjowali z nauczycielem przyzwolenie na korzystanie z zabawki-pocieszyciela w momentach, kiedy dziecku jest trudno.

Użytecznym argumentem, może być informacja, że posiadanie zabawki pomoże dzieciom w radzeniu sobie z emocjami, a więc w efekcie skróci okres przystosowawczy ułatwiając jednocześnie koncentrację. Optymalnie byłoby namówić nauczycieli, aby wprowadzili korzystanie z pluszaków, jako jeden ze zwyczajów grupy/klasy.

Wystarczy, że powiedzą dzieciom, że mogą one korzystać z pluszaków, kiedy robi im się smutno albo gdy czują się zdenerwowane oraz że wprowadzą i będą egzekwowali zasadę, że należy szanować korzystanie z pluszaków i że nie jest to temat do żartów czy docinków. Dajmy naszym dzieciom kawałek domu na drogę. To im pomoże radzić sobie poza nim.















            

Pozostałe pytania

Bohater dnia, rekwizyt czy problem? Dziecko w trakcie uroczystości rodzinnych

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Mamy w naszej tradycji co najmniej kilka uroczystości, których głównym bohaterem jest dziecko: chrzest, Pierwsza Komunia, urodziny, imieniny itd.

Czytaj dalej
Miłych wakacji! Czyli wyjechać na urlop i nie zwariować.

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Wakacje to czas, na który wielu z nas czeka cały rok. Okres, kiedy po ciężko przepracowanych miesiącach można nareszcie odpocząć. Niekiedy jednak, ku naszemu zdziwieniu, ten okres odpoczynku i luzu okazuje się pasmem stresów i zmęczenia, po którym z ulgą wracamy do codziennej rutyny. Dlatego warto zastanowić się, co zrobić, aby mieć naprawdę miłe wakacje.

Czytaj dalej
Zatrzymać przemoc rówieśniczą

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

To, że unikamy przemocy w domu, niestety niekoniecznie oznacza, że dzieci się z nią nie zetkną. Może się zdarzyć, że dziecko zostanie dotknięte przemocą rówieśniczą. Problemy z rówieśnikami pojawiają się już pierwszej klasie szkoły podstawowej. Warto monitorować sytuację dziecka w placówce i reagować na jego skargi lub zmianę zachowania.

Czytaj dalej
Wychowanie bez przemocy

Anna Salwa-Kazimierska Psycholog

Powszechnie wiadomo, że przemoc wobec dzieci jest absolutnie destrukcyjna i pozostawia ślady na całe życie. Nikt nie ma wątpliwości, że bicie, wyzywanie, zamykanie, zastraszanie, zaniedbywanie, to karygodne krzywdzenie dziecka.

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

WIOSNA | 2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł