Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Dietetyk

Ciąża a jedzenie - czego jeść więcej?

Alicja Kalińska Dietetyk

Prawidłowe jedzenie w ciąży to poważne wyzwanie. Czego należy jeść więcej, na jakie składniki odżywcze jest największe zapotrzebowanie?

W okresie ciąży rośnie zapotrzebowanie na białko potrzebne do budowy tkanek i narządów rosnącego maluszka. W codziennej diecie nie może zabraknąć chudego mięsa, drobiu, ryb, nabiału.

Jest to też czas kiedy organizm potrzebuje więcej witaminy A. Znajdziemy ją w mleku, jajkach, żółtych serach oraz pod postacią beta-karotenu, w warzywach i owocach o barwie pomarańczowej, żółtej i ciemnozielonej. Z drugiej strony jej nadmiar jest szkodliwy i powoduje wady wrodzone, dlatego należy unikać wątróbki, która zawiera dużo tego składnika.

Wskazane jest jedzenie w ciąży olejów roślinnych, orzechów laskowych, kiełków i zarodków pszennych, które zawierają dużo witaminy E.

Przez 9 miesięcy organizm potrzebuje także więcej witaminy C i B12. Źródłem witaminy C są owoce cytrusowe, jagodowe, zielona pietruszka, warzywa kapustne, papryka, pomidory. Aby zapewnić odpowiedni poziom witaminy B12 w codziennym menu nie może zabraknąć mleka i jego przetworów oraz jajek.

Prawidłowy rozwój kości dziecka wymaga zwiększonej podaży wapnia, który chroni też przed nadciśnieniem. Jeżeli w diecie nie dostarczymy odpowiedniej ilości tego pierwiastka, rozwijający się płód "sięgnie" po niego z organizmu mamy. Najlepszym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory (jogurty, kefiry, sery żółte i białe). Wapń występuje również w ciemnym pieczywie i warzywach liściastych, ale z nich przyswaja się trudniej.

Szczególnie w II i III trymestrze należy zadbać o właściwą ilość żelaza. Jego niedobory mogą spowodować niedokrwistość, a w konsekwencji ryzyko przedwczesnego porodu. Dlatego wskazane jest jedzenie w ciąży mięsa, wędlin, ryb, jaj, pełnoziarnistego pieczywa i roślin strączkowych.

Jeżeli kobieta w ciąży jest wegetarianką, lekarz może zalecić przyjmowanie preparatów z żelazem. W czasie ciąży rośnie zapotrzebowanie na magnez. Jego niedobory mogą spowodować przedwczesny poród oraz niską masę urodzeniową dziecka. Z tych powodów należy sięgać po zielone części roślin, produkty zbożowe z pełnego przemiału, banany, orzechy, migdały.

Istotnym pierwiastkiem jest jod, który wpływa na prawidłowy wzrost organizmu, a także rozwój umysłowy. Odpowiednią dawkę powinna zapewnić sól jodowana używana do doprawiania posiłków i ryby morskie.















            

Pozostałe pytania

Jak włączyć do diety dziecka produkty pełnoziarniste?

Anna Englisz Dietetyk

Włączaj do diety dziecka produkty pełnoziarniste. Są one źródłem składników odżywczych i błonnika, który ma właściwości wypełniające treść żołądka.

Czytaj dalej
Śniadanie do szkoły

Anna Englisz Dietetyk

Śniadanie do szkoły jest bardzo ważne dla rozwijającego się organizmu Twojej pociechy. Nie wypuszczaj więc dziecka do szkoły bez śniadania. Po przerwie nocnej organizm potrzebuje dużej ilości składników odżywczych niezbędnych do pracy w czasie aktywnego poranka w szkole.

Czytaj dalej
Jakie dzieci nie powinny jeść lodów?

Anna Englisz Dietetyk

Jakie dzieci nie mogą jeść lodów?

Czytaj dalej
Jakich lodów nie należy podawać dzieciom?

Anna Englisz Dietetyk

Jakich lodów nie należy podawać dzieciom?

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci

  • Alicja Kalińska

    Dietetyk 

    Dietetyk, absolwentka Wydziału Żywienia Człowieka SGGW. Od 14 lat, jako jedyna w Polsce, rozwija amerykańską metodę SetPoint. Autorka i konsultantka publikacji oraz programów ...
    Anna Englisz

    Dietetyk 

    Z wykształcenia i zamiłowania specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, założycielka kulinarno-poradnikowego serwisu www.napolslodko.com. Ukończyła Wydział Nauk o Żywieniu ...
    Katarzyna Szott

    Dietetyk 

    Dietetyk, pracuje w Centrum Zdrowia Dziecka.

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł