Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Dietetyk

Prawdy i mity na temat żywienia dzieci

Anna Englisz Dietetyk

Pierwsze lata życia dziecka to okres silnego wzrostu i rozwoju. Wielu rodziców popełnia w tym czasie sporo błędów żywieniowych. Wynikają one nie tyle z niewiedzy, ile z mitów krążących na temat odżywiania maluchów. Obalamy najczęstsze z nich.

posiłek malucha

Nie lubi i nie polubi picia wody - fałsz

Każde dziecko jest w stanie nauczyć się pić wodę. Można to osiągnąć na kilka sposobów. Jednym z najprostszych jest podawanie wody do picia na równi z herbatkami bez cukru.

Maluch uczony picia wody we wczesnych etapach życia traktuje wodę jako podstawowy napój do zaspokojenia pragnienia. Trudniejsza sytuacja jest gdy dziecko nie lubi smaku wody, bo jest już kilkulatkiem i do tej pory piło tylko herbatki czy soczki.

W tej sytuacji nauka picia wody powinna odbywać się stopniowo aby nie zniechęcać malucha. Zacząć należy od podawania wody z dodatkiem soku owocowego i stopniowo zmniejszać proporcje soku do wody, tak aby ostatecznie maluch pił wodę w czystej postaci.

Pamiętaj, że akceptacja nowego smaku wymaga czasu. Nie zrażaj się, jeżeli twoje dziecko nie polubi picia wody od razu.

Nie wypije herbaty bez dodatku cukru - fałsz

Mogłoby się wydawać, że jeżeli mleko matki jest słodkie, to wszystkie inne pokarmy jakie podajemy maluchowi takie powinny być. Nic bardziej mylnego. Pomimo tego, że od pierwszych dni życia spożywa mleko, które jest słodkie, to maluch ma naturalną umiejętność poznawania i akceptowania nowych smaków. Zaakceptuje słodko-kwaśny smak jabłka, cierpki marchewki, lekko gorzki brokułu, czy neutralny wody.

Tylu musimy mu w tym pomóc. Jeżeli maluch pił do tej pory herbatkę słodzoną, postaraj się podawać herbatkę owocową z mniejszą ilością cukru. Możesz też podawać kompoty przygotowane z jabłek lub gruszek, które są naturalnie słodkie i nie wymagają dosładzania. Zamień cukier na miód, a następnie również staraj się go dodawać do herbatek mniej niż cukru.

Wyrośnie z niejedzenia warzyw i owoców - fałsz

Tutaj mogę zacytować powiedzenie: "Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci". Maluch sam z siebie nie nauczy się jedzenia warzyw i owoców, jeżeli w okresie dzieciństwa tego nie doświadczył. Warzywa i owoce jako element wartościowej diety powinny być obecne codziennie w menu dziecka po skończeniu 4 miesiąca życia.

Dziecko, które miało prawidłowo rozszerzoną dietę lubi warzywa i owoce, ponieważ w czasie, gdy dziecko uczy się je jeść kształtują się jego preferencje - zwykle szkraby, które nie lubią warzyw i owoców, na etapie niemowlęcym nie zostały nauczone ich jedzenia. Rodzice zbyt szybko rezygnują z podawania określonych produktów, tłumacząc się niechęcią malucha do jedzenia.

Tutaj warto postawić się w sytuacji najmłodszego członka rodziny i zastanowić się, czy my jako dorośli za pierwszym czy drugim razem akceptujemy nową potrawę czy produkt? Zapewne nie. Tym bardziej dziecko, które dopiero wkracza w świat kulinarny. Pozwólmy więc swojemu dziecku na spróbowanie danego warzywa czy owocu kilka, a nawet kilkanaście razy. Jeżeli podawanie wielokrotne kończy się protestem, zaprzestań prób i spróbuj z czymś nowym.

mama karmiąca dziecko

Jeśli nie doje obiadu to będzie głodne - fałsz

Już niemowlęta choć mają przyjemność z jedzenia, nie jedzą tylko dla przyjemności ile dla zaspokojenia głodu. Warto tę umiejętność pielęgnować, poprzez podawanie takich porcji jakie akceptuje dziecko oraz poprzez nie przekarmianie. Zatem nie ma potrzeby biegania za dzieckiem z talerzem pełnym jedzenia ani zmuszania szkraba do dokończenia posiłku - sam upomni się o przekąskę gdy będzie głodny.

Aby mieć pewność, że dziecko je wystarczającą ilość pożywienia, należy po pierwsze podawać dziecku regularnie posiłki (co 3 godziny) i dbać o ich różnorodność. Po drugie kontrolować wzrost i przyrost masy ciała korzystając z siatek centylowych lub na wizytach u pediatry.

Nie należy zmuszać dziecka do jedzenia - prawda

Zdrowe dziecko ma umiejętność regulowania nie tylko ilości, ale również częstotliwości spożywania posiłków. Niemowlaki potrafią jeść często, ale im dziecko jest starsze, tym szybciej wypracowuje swoje indywidualne pory spożywania posiłków. Jeżeli maluch ma prawidłowe wyniki badań, właściwie przybiera na wadze oraz rośnie nie mamy powodu do niepokoju. Sytuacja ulega zmianie, jeżeli stan zdrowia pociechy ulega pogorszeniu.

Wówczas należy szczególnie zadbać o to, aby dziecko jadło prawidłowo zbilansowane posiłki w regularny sposób. Dziecko nie da się zagłodzić, choć w pierwszych latach życia zaaferowane zabawą i poznawaniem świata maluchy często zapominają o posiłkach. Wtedy jednak zwykle zjadają w kolejnych posiłkach tyle, ile potrzebują żeby zrekompensować "braki".

słodycze

Wspólne jedzenie posiłków pomaga kształtować  prawidłowe nawyki żywieniowe - prawda

W pierwszych latach życia dziecko uczy się przez obserwację rodziców i starszego rodzeństwa. To oni są dla niego wzorem różnego rodzaju zachowań, dlatego też maluch siedząc z rodziną przy posiłku ma szansę podpatrywać jakie potrawy pozostali domownicy zjadają, jak zachowują się przy stole etc.

Im bardziej różnorodnie, zdrowo i z apetytem sami jemy, tym lepiej. Dlatego warto poświęcić codziennie choć trochę czasu na spędzenie wspólnych chwil i zjedzenia razem obiadu czy kolacji.

Dziecko wyrośnie z nadwagi - fałsz

To zależy od tego, jakie nawyki żywieniowe przekażemy swojemu maluchowi. Jeżeli dieta dziecka nie ulegnie zmianie i nadal będzie jadło więcej, niż wynika z jego zapotrzebowania energetycznego, w przyszłości będzie się wciąż zmagało z problemem nadwagi. Bez pracy i wysiłku nadwaga nie zniknie.

Dlatego dietę malucha z nadwagą warto jak najszybciej zmienić na wartościowszą: bogatą w warzywa, owoce, produkty z pełnego ziarna, wodę oraz zachęcać do aktywnego spędzania wolnego czasu, np. grając z dzieckiem w piłkę, pływając na basenie. Dopiero takie zmiany spowodują, że dziecko ma szanse schudnąć.

Diętę niemowlaka powinno się rozszerzać w pierwszej kolejności od podania słodkich owoców - fałsz

Wbrew powszechnie panującej opinii, najkorzystniej dla niemowlaka, który wkracza w świat nowych smaków i zapachów jest rozpocząć rozszerzanie diety od podania warzyw. Najlepiej tych delikatnych w smaku, czyli marchewki, ziemniaków, brokułu czy zielonego groszku. Podając maluchowi jako pierwsze warzywo, łatwiej jest je przekonać do ich jedzenia.

Dietę można oczywiście rozszerzać od owoców, ale decydując się na tę drogę miejmy świadomość, że możemy później mieć trudności z wprowadzaniem warzyw do jadłospisu malucha. Poznanie bowiem przez naszego skarba kolejnego smaku słodkiego może go tylko nauczyć jedzenia samych słodkich produktów i utrudnić przekonane do jedzenia innych smaków (słonego, gorzkiego czy kwaśnego).

Anna Englisz, dietetyk















            

Zobacz też:

Pozostałe pytania

Zdrowe menu dla przedszkolaka Mała zmiana – wielka różnica

Anna Englisz Dietetyk

Wiek przedszkolny to okres intensywnego wzrostu dziecka, dlatego żywienie w przedszkolu ma szczególne znaczenie dla prawidłowego rozwoju maluchów. Zestawiliśmy niezdrowe menu przedszkolne z jego zmodyfikowaną wersją, żeby pokazać, jak niewielkie zmiany mogą diametralnie zmienić wartość odżywczą dań dla najmłodszych.

Czytaj dalej
Suplementacja po porodzie

Diana Wolańska Dietetyk

przyszła mama przyjmuje suplementy diety. Ale czy należy to kontynuować po urodzeniu maluszka?

Czytaj dalej
Jak włączyć do diety dziecka produkty pełnoziarniste?

Anna Englisz Dietetyk

Włączaj do diety dziecka produkty pełnoziarniste. Są one źródłem składników odżywczych i błonnika, który ma właściwości wypełniające treść żołądka.

Czytaj dalej
Śniadanie do szkoły

Anna Englisz Dietetyk

Śniadanie do szkoły jest bardzo ważne dla rozwijającego się organizmu Twojej pociechy. Nie wypuszczaj więc dziecka do szkoły bez śniadania. Po przerwie nocnej organizm potrzebuje dużej ilości składników odżywczych niezbędnych do pracy w czasie aktywnego poranka w szkole.

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci

  • Anna Englisz

    Dietetyk 

    Z wykształcenia i zamiłowania specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, założycielka kulinarno-poradnikowego serwisu www.napolslodko.com. Ukończyła Wydział Nauk o Żywieniu ...
    Alicja Kalińska

    Dietetyk 

    Dietetyk, absolwentka Wydziału Żywienia Człowieka SGGW. Od 14 lat, jako jedyna w Polsce, rozwija amerykańską metodę SetPoint. Autorka i konsultantka publikacji oraz programów ...
    Katarzyna Szott

    Dietetyk 

    Dietetyk, pracuje w Centrum Zdrowia Dziecka.

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja