Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Ekspert radzi - Dietetyk

Suplementacja po porodzie

Diana Wolańska Dietetyk

przyszła mama przyjmuje suplementy diety. Ale czy należy to kontynuować po urodzeniu maluszka?

mama karmiąca piersią

Zdecydowanie tak - suplementy korzystnie wpływają na zdrowie przyszłej mamy i wspomagają prawidłowy rozwój dziecka. Ciąża i laktacja to wyjątkowy czas dla każdej kobiety i jednocześnie wyjątkowy wysiłek dla organizmu.

Właściwa dieta w tym czasie to podstawa, ponieważ matki karmiące wymagają zwiększonego zapotrzebowania na większość składników odżywczych (białko, witaminy, mikroelementy).

Kobiety w okresie laktacji powinny komponować dietę w taki sposób, aby w miarę możliwości pokryć pełne zapotrzebowanie na niezbędne minerały i wartości odżywcze z myślą o zdrowiu swojego dziecka i swoim.

Warto mieć na uwadze, że pełnowartościowe mleko mogą wytwarzać kobiety o różnym stanie odżywienia organizmu, ale odbywa się to kosztem ich zdrowia. Dlaczego? Ponieważ produkcja mleka ma pierwszeństwo przed innymi potrzebami metabolicznymi karmiącej mamy.

Co należy spożywać w okresie laktacji?

Sposób żywienia świeżo upieczonej mamy powinien zapewnić jej jak najlepsze warunki przebiegu laktacji.

Do jadłospisu warto włączyć produkty, które są źródłem:

  • węglowodanów złożonych - znajdziemy je w kaszy jaglanej, pęczaku, amarantusie, pieczywie razowym, pełnoziarnistych makaronach, ryżu i warzywach;
  • tłuszczu zawierającego głównie wielonasycone kwasy tłuszczowe - kwasy omega-6 i omega-3; ich źródłem są: oleje - rzepakowy, oliwa z oliwek, lniany, słonecznikowy, kukurydziany i sojowy; orzechy, ryby morskie;
  • białek pochodzenia zwierzęcego i roślinnego - dostępne są w mięsie i jego przetworach, rybach, jajach oraz nasionach strączkowych;
  • witamin i składników mineralnych (kwas foliowy, żelazo, magnez, wapń, witamina D itp.), których źródłem są przede wszystkim warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, chude przetwory mleczne, chude mięso, ryby morskie i jaja.

Jak zapewnić prawidłowy rozwój dziecka?

Magnez oraz witamina D są kluczowymi pierwiastkami w organizmie dziecka. Pierwszy odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wspomaga reakcje odpornościowe i przeciwdziała infekcjom. Drugi zaś jest niezbędny dla zdrowych i mocnych kości.

Niedobór witaminy D prowadzi do krzywicy i nieprawidłowego rozwoju układu kostnego. By zapewnić dziecku prawidłową podaż magnezu i witaminy D w organizmie, przede wszystkim należy zadbać o dobrą i zbilansowaną dietę. Mamy karmiące powinny jeść produkty bogate w magnez (razowe pieczywo, kasza gryczana, ryż, warzywa strączkowe, kakao i czekolada) oraz witaminę D (ryby, żółtka jaj i produkty mleczne).

Jednak najlepszym źródłem witaminy D jest słońce, dlatego każdej młodej mamie radzi się, by jak najwięcej czasu spędzała z dzieckiem na świeżym powietrzu. Bardzo ważne jest, by codzienna dieta matek karmiących i ich dzieci zawierała wyżej wymienione składniki odżywcze.

Niestety, w wielu przypadkach, z powodu nieprawidłowego odżywiania, dzienne zapotrzebowanie na te składniki nie jest pokrywane. Warto zatem zadbać o zbilansowaną dietę oraz suplementację składników niedoborowych.















            

Pozostałe pytania

Jak włączyć do diety dziecka produkty pełnoziarniste?

Anna Englisz Dietetyk

Włączaj do diety dziecka produkty pełnoziarniste. Są one źródłem składników odżywczych i błonnika, który ma właściwości wypełniające treść żołądka.

Czytaj dalej
Śniadanie do szkoły

Anna Englisz Dietetyk

Śniadanie do szkoły jest bardzo ważne dla rozwijającego się organizmu Twojej pociechy. Nie wypuszczaj więc dziecka do szkoły bez śniadania. Po przerwie nocnej organizm potrzebuje dużej ilości składników odżywczych niezbędnych do pracy w czasie aktywnego poranka w szkole.

Czytaj dalej
Jakie dzieci nie powinny jeść lodów?

Anna Englisz Dietetyk

Jakie dzieci nie mogą jeść lodów?

Czytaj dalej
Jakich lodów nie należy podawać dzieciom?

Anna Englisz Dietetyk

Jakich lodów nie należy podawać dzieciom?

Czytaj dalej

Zadaj pytanie

Masz pytanie, ale nie znalazłeś odpowiedzi? Zadaj je jednemu z naszych ekspertów.

Nasi Eksperci

  • Diana Wolańska

     

    dietetyk, ekspert programu Zdrowa ONA
    Anna Englisz

    Dietetyk 

    Z wykształcenia i zamiłowania specjalista ds. żywienia człowieka, dietetyk, założycielka kulinarno-poradnikowego serwisu www.napolslodko.com. Ukończyła Wydział Nauk o Żywieniu ...
    Alicja Kalińska

    Dietetyk 

    Dietetyk, absolwentka Wydziału Żywienia Człowieka SGGW. Od 14 lat, jako jedyna w Polsce, rozwija amerykańską metodę SetPoint. Autorka i konsultantka publikacji oraz programów ...
    Katarzyna Szott

    Dietetyk 

    Dietetyk, pracuje w Centrum Zdrowia Dziecka.

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

ZIMA | 2016-2017

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł