Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Zdrowie przyszłej mamy

Wzmocnienie układu odpornościowego mamy

Zdrowie przyszłej mamy

Zima to dla naszego układu odpornościowego czas wytężonego wysiłku. Musi pracować pełną parą, by nie dopuścić do przeziębienia lub grypy. Podpowiemy ci, jak skutecznie wspomóc organizm i zabezpieczyć się przed chorobą.

"Mamo, nie masz czasu chorować, bo tata nie umie smażyć naleśników" powiedziała moja córeczka, gdy pokonały mnie wirusy (przyniesione zresztą przez nią z przedszkola). To prawda - mama nie ma czasu chorować, dlatego tak ważne jest wzmocnienie odporności naszego organizmu. Dotyczy to nie tylko mamy przedszkolaka, który codziennie styka się z wieloma chorobotwórczymi drobnoustrojami (zwłaszcza tymi, które atakują drogi oddechowe), ale i niemowlęcia (uwaga - jeśli jesteś karmiącą mamą i zachorujesz, nie przerywaj karmienia piersią - twój pokarm to dla dziecka "uodporniająca szczepionka").

Sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego: dieta, sen i ruch

Najprostszy przepis na zdrowie to urozmaicona dieta, sen, który regeneruje siły, i codzienny spacer. Stres, zmęczenie i nieregularne posiłki bardzo osłabiają system immunologiczny i zwiększają podatność na infekcje.

  • Regularność posiłków to podstawa. Byłoby idealnie, gdybyś jadła pięć razy dziennie, mniej więcej o stałych porach (śniadanie, obiad i kolacja plus zdrowa przekąska na drugie śniadanie i podwieczorek). Nie rezygnuj ze śniadania, bo - jak dowodzą badania - zwiększa to ryzyko infekcji dróg oddechowych. Poza tym zamiast profilaktycznie łykać syntetyczne witaminy, zadbaj, by w twoim menu znalazło się więcej warzyw i naturalnych soków przecierowych (wyciskanych tuż przed podaniem), pełnoziarnistych produktów, nabiału i ryb.

Domowe sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

  • Winko z czosnku
    Do słoika wkładamy 8 ząbków czosnku, umytą i sparzoną połówkę cytryny, dodajemy 2 łyżki miodu. Całość doprawiamy wyciśniętym sokiem z drugiej połówki cytryny i dopełniamy szklanką przegotowanej zimnej wody. Po przygotowaniu specyfik na dobę wkładamy do lodówki. Następnie przecedzamy go i pijemy wieczorem po 1-2 łyżeczki. Kurację należy powtarzać co kilka tygodni.
  • Syrop z czerwonych buraków
    Dużego buraka ćwikłowego obieramy, kroimy w kostkę i zasypujemy 4 łyżkami cukru. Odstawiamy na jeden dzień, a następnie pijemy dwa razy dziennie. Taki sok ma działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne.
  • Napój miodowy
    Wieczorem rozpuszczamy łyżkę miodu w szklance letniej wody. Wypijamy rano z sokiem z połowy cytryny.
  • Sok z aloesu
    Liście aloesu najpierw musimy przemrozić, a następnie zmiksować. Taki sok najlepiej pić trzy razy dziennie po łyżce (trzymamy go w zakręconej butelce w lodówce).
  • Idź na spacer. Regularne spacerowanie sprawi, że zmiany temperatury nie obniżą w zasadniczy sposób poziomu twojej odporności. Zrób po prostu dodatkową, szybką rundkę z wózkiem po parku. Z badań wynika, że energiczny marsz służy naszemu organizmowi lepiej niż poranny jogging!
  • Wyśpij się. Ośmiogodzinny sen w wywietrzonym pokoju (uwaga - temperatura nie powinna przekraczać 21 st. C) to najlepszy prezent dla organizmu.
  • Nie przegrzewaj siebie i mieszkania, bo wirusy i bakterie lubią ciepło. Poza tym w przegrzanym powietrzu jest mniej wilgoci, co sprawia, że śluzówki w nosie i ustach wysychają i mniej skutecznie chronią nas przed wnikaniem do organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów. Żeby nawilżyć powietrze i pozbyć się zarazków, trzeba kilka razy dziennie otwierać okna (koniecznie przed snem!). Na noc najlepiej też przykręcić grzejniki.

Jeśli szczepisz się na grypę, pamiętaj o...

Nie odkładaj szczepienia na ostatnią chwilę, bo organizm potrzebuje po nim co najmniej dwóch tygodni, by wytworzyć niezbędną ilość przeciwciał. Co prawda może się zdarzyć, że mimo to zachorujesz na grypę, jednak przebieg choroby będzie wtedy łagodniejszy i zmniejszy się ryzyko ciężkich powikłań pogrypowych. Do najczęstszych z nich należą:

  • zapalenie płuc,
  • zapalenie oskrzeli,
  • zapalenie mięśnia sercowego,
  • zapalenie ucha i zatok,
  • ostra niewydolność nerek,
  • zapalenie spojówek,
  • zaostrzenie przewlekłych chorób układu oddechowego, takich jak astma oskrzelowa czy POChP,
  • pogorszenie stanu choroby przewlekłej, np. cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca.
Uniben aerozol
Uniben - aerozol na stan zapalny jamy ustnej i gardła

Wzmacniające specyfiki

Sprawdzonymi sposobami na wzmocnienie układu odpornościowego są:

  • Probiotyki w naturalnej postaci lub w formie gotowego preparatu. To dobroczynne bakterie, które nie tylko umożliwiają prawidłowy przebieg procesów trawiennych, ale jednocześnie spowalniają rozwój czynników chorobotwórczych, wspomagają odporność, aktywizując pracę limfocytów oraz makrofagów (to "wojsko" układu odpornościowego) i przyspieszają produkcję przeciwciał. Naturalne probiotyki występują w napojach mlecznych, np. kefirze i jogurcie, kiszonkach (kwaszonej kapuście, ogórkach itp.).
  • Tran lub olej z wątroby rekina w płynie lub kapsułkach. W tranie występują przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, omega-3 i omega-6, które obniżają ciśnienie krwi oraz usprawniają pracę układu odpornościowego.
  • Preparaty roślinne o działaniu immunostymulującym: aloes, jeżówka, żeń-szeń. Aseptycznie działa miód, który ma również działanie wzmacniające, ale pod warunkiem że jest przyjmowany przez dłuższy czas.
    Lepiej więc codziennie zjadać łyżeczkę miodu, niż ratować się kubkiem gorącego mleka z miodem, gdy zaatakują nas wirusy (pamiętaj, że pod wpływem wysokiej temperatury miód traci swe dobroczynne właściwości, nie podgrzewaj go bardziej niż do 40 st. C. Nie ma też wątpliwości co do leczniczych właściwości czosnku, a dokładniej zawartej w nim allicyny (naturalnego antybiotyku). Dodawaj go np. do sosu do sałaty lub masła.

Pozostałe porady

Nadmierna potliwość w ciąży 5 sposobów, by sobie z nią radzić

Zdrowie przyszłej mamy

Pocenie się jest naturalnym zjawiskiem, a przy tym niezbędną funkcją organizmu. W ciąży, na skutek przybierania na wadze i zmian hormonalnych, często pocimy się w nadmiarze.

Czytaj dalej
Kwas omega-3: niezbędny w ciąży i podczas laktacji

Zdrowie przyszłej mamy

W okresie ciąży zapotrzebowanie na energię, podstawowe składniki mineralne oraz witaminy znacząco wzrasta. Dotychczasowe badania naukowe wskazują, że jednym z najważniejszych elementów diety podczas ciąży oraz laktacji jest kwas dokozaheksaenowy (DHA) z grupy kwasów omega-3.

Czytaj dalej
Przeziębienie w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Kobiety w ciąży chorują częściej niż przed poczęciem dziecka, zwłaszcza w czasie zimowo-jesiennym oraz wiosennym. Głównym powodem jest obniżenie odporności. Pocieszające jest jednak to, że nawet w ciąży można podjąć skuteczne leczenie.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie