Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Zdrowie przyszłej mamy

Kwas foliowy w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Kwas foliowy, inaczej nazywany witaminą B9, jest niezwykle ważny dla kobiet w ciąży. Przyjmowanie go może zapobiec wystąpieniu poważnych zaburzeń rozwojowych płodu.

Odpowiednia dawka kwasu foliowego jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka już od pierwszych dni ciąży. Narządy płodu kształtują się do 8. tygodnia ciąży, czyli w okresie, w którym kobieta może jeszcze nie wiedzieć, że będzie mamą. Dlatego też aby zapobiec komplikacjom Ministerstwo Zdrowia zaleca wszystkim kobietom, które potencjalnie mogą zajść w ciąże (czyli od 15. do 50. roku życia) przyjmowanie raz dziennie 0,4 mg kwasu foliowego.

"Wyeliminowanie ryzyka wystąpienia wad rozwojowych płodu powinno być priorytetem dla każdej kobiety, która jest w wieku rozrodczym, a nie tylko w okresie planowania ciąży" - mówi prof. dr hab. Romuald Dębski z Kliniki Położnictwa i Ginekologii CMKP.

Generalnie kobieta powinna przyjmować kwas foliowy przynajmniej 6 tygodni przed zapłodnieniem. Tego rodzaju suplementacja zalecana jest aż do końca drugiego trymestru ciąży.

Niedobór kwasu foliowego w ciąży

Zbyt mała jego ilość może być przyczyną wystąpienia wady cewy nerwowej, co implikuje pojawieniem się szeregu wad wrodzonych dziecka. Do najczęściej występujących zalicza się rozszczepienie kręgosłupa, przepuklinę mózgu i rdzenia kręgowego, bezmózgowie. Niedobór kwasu foliowego w ciąży może również wywołać rozszczep wargi i podniebienia oraz wady serca. Jego obecność jest również niezbędna do powstawania w szpiku krwinek czerwonych.

Kwas foliowy obecny jest w:

  • zielonych, liściastych warzywach: kapusta, szpinak, brokuły, brukselka, szparagi,
  • roślinach strączkowych: groch, fasola, kiełki, soja,
  • owocach cytrusowych: kiwi, banany, pomarańcze,
  • wątróbce (nie powinno się jej spożywać w ciąży!),
  • drożdżach,
  • natce i korzeniu pietruszki,
  • żółtkach jaj,
  • ciemnym pieczywie.

Zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży wzrasta o ponad 100%, dlatego też sama dieta nie jest w stanie go zaspokoić. W aptekach można nabyć kwas foliowy w postaci tabletek zalecany jako suplement diety. Farmaceutyk dostępny jest bez recepty i w przystępnej cenie.

Zobacz też:

Pozostałe porady

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.

Czytaj dalej
Zadbaj o swoją wewnętrzną siłę

Zdrowie przyszłej mamy

Ćwiczenie mięśni Kegla ułatwia poród i zwiększa doznania seksualne. Jak je wykonywać prawidłowo i bezpiecznie, aby uzyskać oczekiwane efekty?

Czytaj dalej
Nadmierna potliwość w ciąży 5 sposobów, by sobie z nią radzić

Zdrowie przyszłej mamy

Pocenie się jest naturalnym zjawiskiem, a przy tym niezbędną funkcją organizmu. W ciąży, na skutek przybierania na wadze i zmian hormonalnych, często pocimy się w nadmiarze.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

Poradnik

Noś, tul, kołysz...

Zdrowie i pielęgnacja

Dlaczego dotyk mamy jest ważny dla noworodka – wyjaśnia położna ... Czytaj dalej
Must have mamy i maleństwa

Nasze 9 miesięcy

Już w szkole rodzenia położna namawia was, byście nie zwlekali z pakowaniem ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie