Poradnik - Ciąża - Zdrowie przyszłej mamy

Senność i zmęczenie w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Znużenie, zmęczenie, senność - objawy te towarzyszą prawie każdej kobiecie w ciąży, zwłaszcza na jej początku. Podpowiadamy jak sobie z nimi poradzić?

Przyczyną senności i zmęczenia w ciąży jest przede wszystkim obciążenie serca pompującego krew oraz duża ilość progesteronu pojawiającego się w organizmie przyszłej mamy. Często do tych objawów dochodzą jeszcze wymioty i nudności, co dodatkowo wzmaga wyczerpanie organizmu. Niektóre kobiety uskarżają się też na towarzyszące tej przypadłości zawroty głowy oraz duszności.

Przyczyną senności i zmęczenia w ciąży mogą być także: anemia spowodowana niedoborem żelaza, cukrzyca ciążowa lub problemy z tarczycą. Dlatego też jeżeli senność i zmęczenie są bardzo uciążliwe, należy skontaktować się z lekarzem, który zdiagnozuje faktyczną przyczynę dolegliwości.

Sposoby na senność i zmęczenie w ciąży

Niestety nie ma złotego środka na senność i zmęczenie w ciąży. Jednak jest kilka sprawdzonych sposobów na to, by łatwiej przetrwać ten trudny okres. Oto kilka wskazówek:

Sprawdź czy to nie anemia

Kiedy objawy senności i zmęczenia w ciąży są uciążliwe, skontaktuj się z lekarzem. Może on stwierdzić anemię. Zazwyczaj jej przyczyną jest niedobór żelaza w organizmie, który wynika z ubogiej w ten pierwiastek diety, bądź dużego wzrostu zapotrzebowania na niego w czasie ciąży.

Żelazo absorbowane jest z krwi matki przez płód, który potrzebuje go do wytworzenia dla siebie niezbędnej ilości czerwonych krwinek. Niedobór tego pierwiastka wywołuje także anemię u maluszka, która w istotny sposób może zaburzyć jego rozwój.

Dużo odpoczywaj

W tym okresie organizm domaga się więcej snu i odpoczynku - postaraj się mu to zapewnić. Spróbuj wieczorem kłaść się do łóżka godzinę wcześniej, dzięki czemu lepiej zregenerujesz siły. Jeżeli masz taką możliwość, to zafunduj sobie drzemkę w ciągu dnia, jednak nie dłużej niż półtorej godziny, tak by nie zaburzyć nocnego odpoczynku. Najlepiej układać się do snu na lewym boku (na wznak dziecko może uciskać na aortę, co zmniejsza dopływ dotlenionej krwi do łożyska) i żyłę główną (co może prowadzić do obrzęku nóg lub spadku ciśnienia).

Odpowiednia dieta

Ograniczenie spożywania produktów zawierających cukry proste (słodycze, słodzone napoje) może zmniejszyć uczucie senności i zmęczenia w ciąży. Bezpośrednio po ich spożyciu organizm dostaje zastrzyk energii, jednak już po krótkiej chwili wraca znużenie i zmęczenie (często w nasilonym stopniu). Dlatego też lepiej zadbać o dobrze zbilansowaną dietę na cały okres ciąży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na produkty bogate w żelazo i witaminy. Należy jeść dużo warzyw i owoców, które dostarczają wiele "zdrowej" energii.

Aktywność fizyczna

Lekki wysiłek fizyczny, a zwłaszcza na świeżym powietrzu, jest bardzo polecany przyszłym mamom. W ten sposób dotlenisz swój organizm, zadbasz o kondycję i jednocześnie poprawisz sobie samopoczucie. Jest to też dobry sposób na pozbycie się uczucia senności i zmęczenia w ciąży.

Zobacz też:

Pozostałe porady

Tokofobia czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić?

Zdrowie przyszłej mamy

- radzi położna Marzena Langner - Pawliczek, Ambasadorka kampanii i konkursu "Położna na medal"

Liczne badania, stan zdrowia dziecka i przyszły poród to naturalne przyczyny lęku przyszłej mamy. Kobieta, w której organizmie szaleją hormony, przejmuje się wszystkim - począwszy od wyboru ubranek dla malucha, a skończywszy na przebiegu porodu. O ile niepokój jest integralną częścią ciąży, o tyle paniczny strach może świadczyć o poważnej chorobie zwanej tokofobią. O tym jak radzić sobie ze strachem przed bólem porodowym, opowiada Marzena Langner - Pawliczek, położna i ambasadorka Kampanii "Położna na medal".

Czytaj dalej
Higiena jamy ustnej kluczem dla zdrowej ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Zapalenie dziąseł stanowi bardzo częsty problemem stomatologiczny u kobiet w ciąży. Jego przyczyną jest słabsza kontrola płytki nazębnej oraz zmiany hormonalne. Pogorszenie stanu zdrowia jamy ustnej ma w tym przypadku istotne konsekwencje. Zaczerwienione, krwawiące dziąsła, a także obrzęk zapalny, może oznaczać zwiększone ryzyko powikłań. Dlatego niezwykle istotne jest proste działanie profilaktyczno-lecznicze polegające na zachowaniu prawidłowej higieny jamy ustnej.

Czytaj dalej
Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Tokofobia czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić?

Zdrowie przyszłej mamy

- radzi położna Marzena Langner - Pawliczek, Ambasadorka kampanii i konkursu ... Czytaj dalej
Dziecięce boho na poddaszu

Pokój przedszkolaka

Pokój dziecięcy bez słodkiego, landrynkowego różu i motywów zaczerpniętych ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie