Poradnik - Ciąża - Zdrowie przyszłej mamy

Zadbaj o swoją wewnętrzną siłę

Zdrowie przyszłej mamy

Zdjęcia: Fotolia

Ćwiczenie mięśni Kegla ułatwia poród i zwiększa doznania seksualne. Jak je wykonywać prawidłowo i bezpiecznie, aby uzyskać oczekiwane efekty?

Mięśnie dna miednicy pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie kobiety. Odpowiadają za trzymanie moczu, podtrzymują pęcherz, macicę i okrężnicę. Dno miednicy składa się z trzech warstw: przepony miednicy, przepony moczowo-płciowej i mięśni powierzchownych krocza. Warstwy te zbudowane są z ośmiu mięśni, które znajdują się pomiędzy kością łonową a ogonową.

Jak zlokalizować mięśnie dna miednicy?

Aby prawidłowo je zlokalizować, można spróbować wstrzymać strumień moczu podczas jego oddawania. Dochodzi wtedy do pracy mięśni dna miednicy, które otaczają m.in. cewkę moczową. Należy pamiętać, że nie jest to ćwiczenie, a jedynie sposób ułatwiający odszukanie mięśni dna miednicy. Częste wstrzymywanie moczu może bowiem spowodować jego zaleganie w pęcherzu.

Drugą metodą ułatwiającą wyczucie mięśni dna miednicy jest włożenie do pochwy w pozycji leżącej palców i wykonanie takiego skurczu, jak podczas wstrzymywania moczu. Należy wtedy zacisnąć odbyt, a mięśnie dna miednicy uniosą się do środka i w górę. Błędem jest natomiast napinanie w tym czasie pośladków i ud.

Zbawienny wpływ ćwiczeń kegla

Regularne wykonywanie ćwiczeń Kegla pozwoli zwiększyć doznania seksualne obojga partnerów. Silne mięśnie dna miednicy sprawią, że kobiecie będzie łatwiej osiągnąć orgazm, a lepsze ukrwienie okolic pasa sprawi, że jego przeżywanie będzie mocniejsze.

To z kolei ułatwia zapłodnienie, ponieważ dochodzi wtedy do zwężenia zewnętrznej części pochwy i zatrzymania w niej większej ilości nasienia. Kobieta z silnymi mięśniami może także w dowolnym czasie zacisnąć pochwę, co spowoduje większe doznania nie tylko dla niej, ale również dla partnera. Ćwiczenia Kegla mogą przyczynić się do wydłużenia stosunku, a także doprowadzić do osiągania wielokrotnych orgazmów.

Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia?

Ćwiczenia mięśni dna miednicy opracował amerykański ginekolog Arnold H. Kegel. Można je wykonywać w dowolnym miejscu i w różnej pozycji. Dla najlepszych efektów zaleca się regularne treningi nawet kilka razy w ciągu dnia.

Na początek można spróbować wykonać 10 powtórzeń, podczas których zaciśnięcie i rozluźnienie mięśni powinno trwać tyle samo, np. 5 sekund. Z czasem należy zwiększać liczbę powtórzeń, serii oraz wydłużać spięcie. Należy pamiętać o prawidłowym oddechu.

Przed spięciem mięśni powinno się wziąć wdech, a następnie podczas trwania skurczu łagodnie wypuścić powietrze. Pomocne w ćwiczeniach dna miednicy mogą okazać się kulki dopochwowe, które w czasie poruszania się kobiety zaczynają drgać i wywołują zaciskanie się mięśni. Podobnie jak kulki działa stożek dopochwowy.

Należy umieścić go w pochwie i starać się tak obkurczać mięśnie, aby nie wypadł. Gdy utrzymanie stożka staje się coraz prostsze, należy zastosować cięższy. Pozwoli to na dalsze wzmacnianie mięśni. Mięśnie dna miednicy u każdej z kobiet mogą być w lepszej lub gorszej kondycji.

Wpływ na ich stan mają m.in. przebyte choroby, wysiłek fizyczny, poród, wiek czy po prostu zaniedbanie. Nie należy się zrażać brakiem odpowiedniego wyczucia mięśni lub niemożnością wykonania założonej liczby powtórzeń. Tak jak w przypadku innych grup mięśniowych, na efekty należy poczekać.

Zobacz też:

Pozostałe porady

Higiena jamy ustnej kluczem dla zdrowej ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Zapalenie dziąseł stanowi bardzo częsty problemem stomatologiczny u kobiet w ciąży. Jego przyczyną jest słabsza kontrola płytki nazębnej oraz zmiany hormonalne. Pogorszenie stanu zdrowia jamy ustnej ma w tym przypadku istotne konsekwencje. Zaczerwienione, krwawiące dziąsła, a także obrzęk zapalny, może oznaczać zwiększone ryzyko powikłań. Dlatego niezwykle istotne jest proste działanie profilaktyczno-lecznicze polegające na zachowaniu prawidłowej higieny jamy ustnej.

Czytaj dalej
Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.

Czytaj dalej
Nadmierna potliwość w ciąży 5 sposobów, by sobie z nią radzić

Zdrowie przyszłej mamy

Pocenie się jest naturalnym zjawiskiem, a przy tym niezbędną funkcją organizmu. W ciąży, na skutek przybierania na wadze i zmian hormonalnych, często pocimy się w nadmiarze.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Zapiekane papryczki faszerowane twarożkiem kanapkowo-sernikowym Mój Ulubiony

Zdrowie i odżywianie

Te apetyczne faszerowane papryczki najlepiej smakują na ciepło, bez dodatków. ... Czytaj dalej
Czy każdy z nas powinien pić tyle samo?

Odżywianie w ciąży

Woda jest niezbędnym elementem naszego codziennego jadłospisu, bez względu ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie