Poradnik - Ciąża - Zdrowie przyszłej mamy

Nadmierna potliwość w ciąży 5 sposobów, by sobie z nią radzić

Zdrowie przyszłej mamy

Tekst: Agnieszka Pietrzak

Pocenie się jest naturalnym zjawiskiem, a przy tym niezbędną funkcją organizmu. W ciąży, na skutek przybierania na wadze i zmian hormonalnych, często pocimy się w nadmiarze.

Dieta

Unikaj ciężkostrawnych, tłustych, smażonych oraz pikantnie przyprawionych potraw. Zrezygnuj ze słodyczy, a także ogranicz spożycie kawy – zamiast niej pij więcej wody niegazowanej, herbatę owocową i mieszane soki (w sumie około 3 l płynów dziennie). Zarówno posiłki, jak i napoje nie powinny być gorące. 

Ubrania

Zwróć uwagę, by były przewiewne (nie obciskały ciała) i wyprodukowane z naturalnych włókien, np. bawełny lub bambusa. Nawet jeśli nie jesteś sportsmenką, zwróć uwagę na odzież termoaktywną, nazywaną też funkcyjną.

Choć ubrania takie są projektowane z myślą o osobach aktywnych fizycznie i przylegają do ciała, sprawdzają się też na co dzień: specjalne tkaniny, wkładki, wywietrzniki w strategicznych miejscach pomagają w odprowadzaniu ciepła.

W sprzedaży są też dostępne jednorazowe wkładki przeciwpotowe, które pochłaniają pot, zapobiegając także brudzeniu się ubrań. Mocuje się je na specjalny klej od wewnętrznej strony odzieży, pod pachami.

Jeśli szczególnie dokucza ci potliwość stóp, wybierz wygodne, przewiewne obuwie z naturalnych tkanin I zdecyduj się na skarpetki z dodatkiem np. srebra I miedzi, które ograniczają działalność bakterii rozkładających pot, co powoduje powstawanie przykrego zapachu. 

 Higiena

Częściej bierz krótkie natryski. Temperatura wody powinna być chłodniejsza, jako że ciepło pobudza czynność gruczołów potowych. Zwróć uwagę, by bielizna pościelowa była z naturalnych tkanin. Niezależnie od pogody, jak najczęściej wietrz mieszkanie, a zwłaszcza sypialnię. 

Stres

Zdenerwowanie i napięcie sprawiają, że pocimy się obficiej (choć to oczywiście niejedyne problemy, jakie powodują). Dbaj o relaks fizyczny i psychiczny. Może nauczysz się technik relaksacyjnych, np. oddechowych, lub hatha jogi? Jeśli przed ciążą stosowałaś zioła o właściwościach uspokajających lub preparaty na ich bazie, w ciąży ich stosowanie musisz skonsultować z lekarzem. 

Antyperspiranty

Są skuteczniejsze od dezodorantów – hamują pracę gruczołów potowych bądź zamykają ujście przewodów potowych. Niestety, zawarte w nich parabeny i często alkohol są szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży. Kontrowersje budzą też wchodzące w ich skład sole aluminium.

Unikaj tego typu antyperspirantów. Część ciężarnych jest także nadwrażliwa na zapachy, lepsze będą więc także preparaty bezzapachowe. Na stopy, dłonie, pachy i pachwiny możesz stosować talk – w pudrze lub w płynie. Uwaga! Preparaty nakładaj na czystą i osuszoną skórę 

Nadmierna potliwość powinna ustąpić około 8. tygodnia po porodzie (organizm pozbywa się nadmiaru płynów zgromadzonych w ciąży). Jeżeli jednak kłopoty z nadmierną potliwością nie ustaną po tym czasie, musisz zgłosić to lekarzowi. Może ci zlecić badania, by wykluczyć chorobę, np. nadczynność tarczycy lub cukrzycę. 


Zobacz też:

Pozostałe porady

Tokofobia czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić?

Zdrowie przyszłej mamy

- radzi położna Marzena Langner - Pawliczek, Ambasadorka kampanii i konkursu "Położna na medal"

Liczne badania, stan zdrowia dziecka i przyszły poród to naturalne przyczyny lęku przyszłej mamy. Kobieta, w której organizmie szaleją hormony, przejmuje się wszystkim - począwszy od wyboru ubranek dla malucha, a skończywszy na przebiegu porodu. O ile niepokój jest integralną częścią ciąży, o tyle paniczny strach może świadczyć o poważnej chorobie zwanej tokofobią. O tym jak radzić sobie ze strachem przed bólem porodowym, opowiada Marzena Langner - Pawliczek, położna i ambasadorka Kampanii "Położna na medal".

Czytaj dalej
Higiena jamy ustnej kluczem dla zdrowej ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Zapalenie dziąseł stanowi bardzo częsty problemem stomatologiczny u kobiet w ciąży. Jego przyczyną jest słabsza kontrola płytki nazębnej oraz zmiany hormonalne. Pogorszenie stanu zdrowia jamy ustnej ma w tym przypadku istotne konsekwencje. Zaczerwienione, krwawiące dziąsła, a także obrzęk zapalny, może oznaczać zwiększone ryzyko powikłań. Dlatego niezwykle istotne jest proste działanie profilaktyczno-lecznicze polegające na zachowaniu prawidłowej higieny jamy ustnej.

Czytaj dalej
Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Tokofobia czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić?

Zdrowie przyszłej mamy

- radzi położna Marzena Langner - Pawliczek, Ambasadorka kampanii i konkursu ... Czytaj dalej
Dziecięce boho na poddaszu

Pokój przedszkolaka

Pokój dziecięcy bez słodkiego, landrynkowego różu i motywów zaczerpniętych ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie