Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Uwaga na zaparcia w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Zaparcia mogą pojawić się u kobiet w ciąży już od chwili poczęcia. To bardzo typowa dolegliwość w tym stanie. Na szczęście są na nią skuteczne sposoby.

W czasie ciąży wiele kobiet boryka się z uciążliwymi zaparciami. Jest to spowodowane kilkoma istotnymi czynnikami.

Głównym sprawcą "zamieszania trawiennego" jest progesteron, który wytwarzany jest w organizmie kobiety już od samego początku ciąży. Rozluźnia on mięśnie i tym samym zwalnia perystaltykę jelit. Fizjologiczna aktywność jelit jest także hamowana przez ucisk sukcesywnie powiększającej się macicy.

Nie oznacza to jednak, że kobiety są skazane na zaparcia w ciąży. Zastosowanie się do naszych rad może znacznie zmniejszyć ryzyko ich powstawania.

Praktyczne rady na ciążowe zaparcia

Błonnik przede wszystkim. Dieta przyszłej mamy powinna być bogata w produkty zawierające jak największą ilości błonnika. Zdecydowanie należy unikać wysoko przetworzonej żywności. Szczególnie polecane są: gruboziarniste kasze, ciemne pieczywo z pełnego przemiału, fasola, groch, świeże owoce, warzywa, suszone owoce (śliwki, morele).

Regularne posiłki. Lepiej jeść mniej a częściej. Nie należy się objadać, gdyż duże, obfite posiłki zwiększają uczucie wzdymania. Przewód pokarmowy i tak pracuje wydajniej podczas ciąży, nie trzeba więc dodatkowo go obciążać.

Woda i jeszcze raz woda. Koniecznie należy zwiększyć ilość dostarczanych płynów do organizmu. Przyszła mama powinna pić około 3 litrów dziennie. Najbardziej polecana jest niegazowana woda mineralna.

Wypróbuj otręby. Jeżeli organizm nie reaguje na zmiany dietetyczne, warto sięgnąć po otręby pszenne, ale nie więcej niż łyżkę na dzień. Spożycie ich w większej ilości może sprawić, że przewód pokarmowy "pozbędzie się" zbyt dużej ilość wartościowych składników pokarmowych niezbędnych dla dziecka i mamy.

Świeże owoce i warzywa. Dobre rezultaty w walce z zaparciami w ciaży przynosi także wzbogacenie diety o świeże soki z owoców i warzyw. Skutecznie rozmiękczają one stolec i przesuwają do przodu resztki pokarmowe. Można tez chrupać surowe lub lekko podgotowane warzywa bez skórki.

Więcej ruchu. Lekka aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu, jest bardzo wskazana dla kobiet w ciąży. Dodatkowo pobudza ona perystaltykę jelit, a tym samym przeciwdziała powstawaniu zaparć. Codzienny spacer, minimum godzinny, z pewnością przysłuży się zarówno przyszłej mamie, jak i jej dziecku. W domu można również wykonywać regularne ćwiczenia, które są bezpieczne w czasie ciąży.

Przyjazne tłuszcze. Najbardziej polecana jest oliwa z oliwek. Można ją wykorzystać m. in. do przyrządzania sałatek i surówek. W przypadku zaparć w ciąży poleca się też wypić łyżkę oliwy z oliwek przed posiłkiem.

Uwaga! Jeżeli mimo zmiany nawyków żywieniowych nadal dokuczają Ci zaparcia w ciąży, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Pamiętaj, że długotrwałe zaparcia mogą przyczynić się do powstawania hemoroidów (żylaków odbytu).

Te produkty pomogły innym mamom w zaparciach: śliwki suszone, siemię lniane, morele suszone, kapusta kiszona lub sok z niej, woda z miodem na czczo (koniecznie przygotowana wieczorem), herbatka z czarnego bzu, maślanka, kefir, świeży sok z marchewki.



Zobacz też:

Pozostałe porady

Potrawy, które może jeść mama karmiąca piersią

Odżywianie w ciąży

Proste do zrobienia i smaczne! Nie wymagają długiego przygotowywania, co jest szczególnie ważne, kiedy opiekujesz się maluszkiem, i w pierwszych tygodniach po porodzie, gdy wracasz do formy.

Czytaj dalej
Kasza - dobra dla mamy i jej malucha!

Odżywianie w ciąży

Kobietom planującym ciążę, spodziewającym się dziecka, mamom karmiącym piersią zaleca się regularne spożywanie kaszy. Produkt ten powinien się znaleźć również w diecie niemowlaków i starszych maluchów. O których rodzajach kaszy należy szczególnie pamiętać i dlaczego powinno włączyć się je do codziennego jadłospisu, wyjaśnia ekspert ds. żywienia.

Czytaj dalej
Dieta pod specjalnym nadzorem

Odżywianie w ciąży

To, w jaki sposób kobieta żywi się w czasie trwania ciąży, ma ogromne znaczenie nie tylko dla przebiegu ciąży, ale także dla zdrowia dziecka. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki na temat tego, jak się odżywiać i ile jeść, gdy oczekujemy dziecka.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

Poradnik

Na planszy i w Internecie – w co grają Polacy?

Rozwój i edukacja

Chociaż gry internetowe gromadzą tysiące fanów, planszówki przeżywają swój ... Czytaj dalej
Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie