Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Uwaga na zaparcia w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Zaparcia mogą pojawić się u kobiet w ciąży już od chwili poczęcia. To bardzo typowa dolegliwość w tym stanie. Na szczęście są na nią skuteczne sposoby.

W czasie ciąży wiele kobiet boryka się z uciążliwymi zaparciami. Jest to spowodowane kilkoma istotnymi czynnikami.

Głównym sprawcą "zamieszania trawiennego" jest progesteron, który wytwarzany jest w organizmie kobiety już od samego początku ciąży. Rozluźnia on mięśnie i tym samym zwalnia perystaltykę jelit. Fizjologiczna aktywność jelit jest także hamowana przez ucisk sukcesywnie powiększającej się macicy.

Nie oznacza to jednak, że kobiety są skazane na zaparcia w ciąży. Zastosowanie się do naszych rad może znacznie zmniejszyć ryzyko ich powstawania.

Praktyczne rady na ciążowe zaparcia

Błonnik przede wszystkim. Dieta przyszłej mamy powinna być bogata w produkty zawierające jak największą ilości błonnika. Zdecydowanie należy unikać wysoko przetworzonej żywności. Szczególnie polecane są: gruboziarniste kasze, ciemne pieczywo z pełnego przemiału, fasola, groch, świeże owoce, warzywa, suszone owoce (śliwki, morele).

Regularne posiłki. Lepiej jeść mniej a częściej. Nie należy się objadać, gdyż duże, obfite posiłki zwiększają uczucie wzdymania. Przewód pokarmowy i tak pracuje wydajniej podczas ciąży, nie trzeba więc dodatkowo go obciążać.

Woda i jeszcze raz woda. Koniecznie należy zwiększyć ilość dostarczanych płynów do organizmu. Przyszła mama powinna pić około 3 litrów dziennie. Najbardziej polecana jest niegazowana woda mineralna.

Wypróbuj otręby. Jeżeli organizm nie reaguje na zmiany dietetyczne, warto sięgnąć po otręby pszenne, ale nie więcej niż łyżkę na dzień. Spożycie ich w większej ilości może sprawić, że przewód pokarmowy "pozbędzie się" zbyt dużej ilość wartościowych składników pokarmowych niezbędnych dla dziecka i mamy.

Świeże owoce i warzywa. Dobre rezultaty w walce z zaparciami w ciaży przynosi także wzbogacenie diety o świeże soki z owoców i warzyw. Skutecznie rozmiękczają one stolec i przesuwają do przodu resztki pokarmowe. Można tez chrupać surowe lub lekko podgotowane warzywa bez skórki.

Więcej ruchu. Lekka aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu, jest bardzo wskazana dla kobiet w ciąży. Dodatkowo pobudza ona perystaltykę jelit, a tym samym przeciwdziała powstawaniu zaparć. Codzienny spacer, minimum godzinny, z pewnością przysłuży się zarówno przyszłej mamie, jak i jej dziecku. W domu można również wykonywać regularne ćwiczenia, które są bezpieczne w czasie ciąży.

Przyjazne tłuszcze. Najbardziej polecana jest oliwa z oliwek. Można ją wykorzystać m. in. do przyrządzania sałatek i surówek. W przypadku zaparć w ciąży poleca się też wypić łyżkę oliwy z oliwek przed posiłkiem.

Uwaga! Jeżeli mimo zmiany nawyków żywieniowych nadal dokuczają Ci zaparcia w ciąży, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Pamiętaj, że długotrwałe zaparcia mogą przyczynić się do powstawania hemoroidów (żylaków odbytu).

Te produkty pomogły innym mamom w zaparciach: śliwki suszone, siemię lniane, morele suszone, kapusta kiszona lub sok z niej, woda z miodem na czczo (koniecznie przygotowana wieczorem), herbatka z czarnego bzu, maślanka, kefir, świeży sok z marchewki.



Zobacz też:

Pozostałe porady

Czy każdy z nas powinien pić tyle samo?

Odżywianie w ciąży

Woda jest niezbędnym elementem naszego codziennego jadłospisu, bez względu na wiek. Składają się z niej komórki, tkanki i narządy. Umożliwia proces trawienia, wchłaniania i wykorzystania składników odżywczych przez organizm, a także usuwanie metabolitów. Nie posiadamy rezerw wody w organizmie, dlatego każdego dnia musimy dostarczać ja z płynami i pożywieniem.

Czytaj dalej
Potrawy, które może jeść mama karmiąca piersią

Odżywianie w ciąży

Proste do zrobienia i smaczne! Nie wymagają długiego przygotowywania, co jest szczególnie ważne, kiedy opiekujesz się maluszkiem, i w pierwszych tygodniach po porodzie, gdy wracasz do formy.

Czytaj dalej
Kasza - dobra dla mamy i jej malucha!

Odżywianie w ciąży

Kobietom planującym ciążę, spodziewającym się dziecka, mamom karmiącym piersią zaleca się regularne spożywanie kaszy. Produkt ten powinien się znaleźć również w diecie niemowlaków i starszych maluchów. O których rodzajach kaszy należy szczególnie pamiętać i dlaczego powinno włączyć się je do codziennego jadłospisu, wyjaśnia ekspert ds. żywienia.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Tokofobia czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić?

Zdrowie przyszłej mamy

- radzi położna Marzena Langner - Pawliczek, Ambasadorka kampanii i konkursu ... Czytaj dalej
Dziecięce boho na poddaszu

Pokój przedszkolaka

Pokój dziecięcy bez słodkiego, landrynkowego różu i motywów zaczerpniętych ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie