Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Uwaga na zaparcia w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Zaparcia mogą pojawić się u kobiet w ciąży już od chwili poczęcia. To bardzo typowa dolegliwość w tym stanie. Na szczęście są na nią skuteczne sposoby.

W czasie ciąży wiele kobiet boryka się z uciążliwymi zaparciami. Jest to spowodowane kilkoma istotnymi czynnikami.

Głównym sprawcą "zamieszania trawiennego" jest progesteron, który wytwarzany jest w organizmie kobiety już od samego początku ciąży. Rozluźnia on mięśnie i tym samym zwalnia perystaltykę jelit. Fizjologiczna aktywność jelit jest także hamowana przez ucisk sukcesywnie powiększającej się macicy.

Nie oznacza to jednak, że kobiety są skazane na zaparcia w ciąży. Zastosowanie się do naszych rad może znacznie zmniejszyć ryzyko ich powstawania.

Praktyczne rady na ciążowe zaparcia

Błonnik przede wszystkim. Dieta przyszłej mamy powinna być bogata w produkty zawierające jak największą ilości błonnika. Zdecydowanie należy unikać wysoko przetworzonej żywności. Szczególnie polecane są: gruboziarniste kasze, ciemne pieczywo z pełnego przemiału, fasola, groch, świeże owoce, warzywa, suszone owoce (śliwki, morele).

Regularne posiłki. Lepiej jeść mniej a częściej. Nie należy się objadać, gdyż duże, obfite posiłki zwiększają uczucie wzdymania. Przewód pokarmowy i tak pracuje wydajniej podczas ciąży, nie trzeba więc dodatkowo go obciążać.

Woda i jeszcze raz woda. Koniecznie należy zwiększyć ilość dostarczanych płynów do organizmu. Przyszła mama powinna pić około 3 litrów dziennie. Najbardziej polecana jest niegazowana woda mineralna.

Wypróbuj otręby. Jeżeli organizm nie reaguje na zmiany dietetyczne, warto sięgnąć po otręby pszenne, ale nie więcej niż łyżkę na dzień. Spożycie ich w większej ilości może sprawić, że przewód pokarmowy "pozbędzie się" zbyt dużej ilość wartościowych składników pokarmowych niezbędnych dla dziecka i mamy.

Świeże owoce i warzywa. Dobre rezultaty w walce z zaparciami w ciaży przynosi także wzbogacenie diety o świeże soki z owoców i warzyw. Skutecznie rozmiękczają one stolec i przesuwają do przodu resztki pokarmowe. Można tez chrupać surowe lub lekko podgotowane warzywa bez skórki.

Więcej ruchu. Lekka aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu, jest bardzo wskazana dla kobiet w ciąży. Dodatkowo pobudza ona perystaltykę jelit, a tym samym przeciwdziała powstawaniu zaparć. Codzienny spacer, minimum godzinny, z pewnością przysłuży się zarówno przyszłej mamie, jak i jej dziecku. W domu można również wykonywać regularne ćwiczenia, które są bezpieczne w czasie ciąży.

Przyjazne tłuszcze. Najbardziej polecana jest oliwa z oliwek. Można ją wykorzystać m. in. do przyrządzania sałatek i surówek. W przypadku zaparć w ciąży poleca się też wypić łyżkę oliwy z oliwek przed posiłkiem.

Uwaga! Jeżeli mimo zmiany nawyków żywieniowych nadal dokuczają Ci zaparcia w ciąży, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Pamiętaj, że długotrwałe zaparcia mogą przyczynić się do powstawania hemoroidów (żylaków odbytu).

Te produkty pomogły innym mamom w zaparciach: śliwki suszone, siemię lniane, morele suszone, kapusta kiszona lub sok z niej, woda z miodem na czczo (koniecznie przygotowana wieczorem), herbatka z czarnego bzu, maślanka, kefir, świeży sok z marchewki.



Pozostałe porady

Dieta pod specjalnym nadzorem

Odżywianie w ciąży

To, w jaki sposób kobieta żywi się w czasie trwania ciąży, ma ogromne znaczenie nie tylko dla przebiegu ciąży, ale także dla zdrowia dziecka. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki na temat tego, jak się odżywiać i ile jeść, gdy oczekujemy dziecka.

Czytaj dalej
Błonnik sposobem na dobre trawienie

Odżywianie w ciąży

Błonnik to prawdziwa szara eminencja. Choć nie pcha się na afisz, bez niego o dobrym trawieniu możemy jedynie pomarzyć. Na szczęście znajduje się w wielu produktach spożywczych. Podpowiadamy, jak komponować menu, by nasz układ trawienny działał bez zarzutu.

Czytaj dalej
Dieta na ciążowe dolegliwości

Odżywianie w ciąży

Co jeść, aby złagodzić typowe w ciąży dolegliwości lub całkiem ich uniknąć? Mamy dietetyczne sposoby na mdłości, zgagę, obrzęki, wzdęcia i gazy, zaparcia i anemię!

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie