Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Nudności w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Nudności to typowe dolegliwości ciążowe, z którymi przyszła mama musi sobie poradzić. Najlepiej sprawdzają się stare, domowe sposoby.

Ciąża to burza hormonów, która zmienia również zmysł smaku i zapachu. To co wcześniej było przyjemne i smaczne, w ciąży może wywoływać nudności i wymioty. Niestety tego rodzaju ciążowe dolegliwości - określane czasami jako "poranne mdłości" - spotykają większość przyszłych mam.

Jednak nie zawsze pojawiają się one stricte w godzinach porannych. Wiele kobiet  twierdzi,że odczuwa nudności ciążowe bardziej intensywnie wieczorem, a rano są one mniejsze. Jest to sprawa całkowicie indywidualna dla każdej ciężarnej.

Zazwyczaj mdłości ustępują około 14. tygodnia ciąży. Jednak zdarzają się przypadki, gdy towarzyszą kobiecie aż do rozwiązania lub zanikają i pojawiają się w ostatnich tygodniach. Jest to sprawa bardzo indywidualna.

Sposoby na nudności w ciąży

Nie ma idealnej recepty na tego rodzaju ciążową przypadłość. U każdej kobiety w zasadzie pomaga co innego i najlepiej jest zastosować metodę prób i błędów. A oto kilka sprawdzonych rad.

Jeść często, ale małe porcje. Polecane są produkty bogate w białko i węglowodany złożone, które potrafią długo utrzymać właściwy poziom cukru we krwi. Zapobiegają one atakom "wilczego głodu", a dodatkowo zawierają cenne witaminy i składniki mineralne. Zatem sięgaj po brązowy ryż i makaron, razowe pieczywo, warzywa.

Przekąska przed snem. Przed pójściem spać trzeba zjeść niewielki, lekki posiłek - może to być np. kawałek chrupkiego pieczywa. Głód nasila mdłości, dlatego należy wyeliminować tzw. "ssanie w żołądku". Warto też wychodząc z domu mieć w torebce coś do "przegryzienia" np. suszone owoce, krakersy.

Zjedz zanim wstaniesz z łóżka. Nie zrywaj się z łóżka zaraz po przebudzeniu. Poleż spokojnie kilkanaście minut. Następnie zjedz przekąskę, którą przygotowałaś sobie wieczorem, np. garść migdałów, wafelek ryżowy, popij wodą. Teraz jesteś gotowa do wstawania.

Witamina B6. Dieta przyszłej mamy powinna być wzbogacona o witaminę B6, która pomaga przezwyciężyć ciążowe mdłości. Zawierają ją m.in. produkty zbożowe (ciemne pieczywo), banany, ziemniaki, ryby, chude mięso, kiełki.

Imbir. Moc imbiru w walce z ciążowymi mdłościami doceniały już nasze babcie. Jednak jego intensywny smak wymaga specjalnego podania. Dobrze sprawdza się herbatka imbirowa: 2-3 plasterki imbiru zalej wrzącą wodą i zostaw do zaparzenia pod przykryciem na około 15 minut. Herbatkę możesz dosłodzić do smaku np. miodem. Można także używać świeżego imbiru jako dodatek do surówek i sałatek. Niektóre mamy bardzo cenią sobie też imbirowe herbatniki.

Neutralne smaki i zapachy. Nudności ciążowe można zminimalizować unikając zapachów i pokarmów o intensywnym aromacie, które zwiększają dodatkowo nieprzyjemne objawy. Dobrze też jeśli przyszła mama dużo wypoczywa i wysypia się.

To pomogło innym mamom: słaba herbata z dużą ilością cytryny, żucie plasterka cytryny, wypicie kilku kropli soku z cytryny, krakersy, kawałek suchego chleba, cytrusy.

Pozostałe porady

Błonnik sposobem na dobre trawienie

Odżywianie w ciąży

Błonnik to prawdziwa szara eminencja. Choć nie pcha się na afisz, bez niego o dobrym trawieniu możemy jedynie pomarzyć. Na szczęście znajduje się w wielu produktach spożywczych. Podpowiadamy, jak komponować menu, by nasz układ trawienny działał bez zarzutu.

Czytaj dalej
Dieta na ciążowe dolegliwości

Odżywianie w ciąży

Co jeść, aby złagodzić typowe w ciąży dolegliwości lub całkiem ich uniknąć? Mamy dietetyczne sposoby na mdłości, zgagę, obrzęki, wzdęcia i gazy, zaparcia i anemię!

Czytaj dalej
Dieta kobiety w ciąży. 10 zasad dietetycznych

Odżywianie w ciąży

O tym, że musisz się teraz zdrowo odżywiać, mówią ci pewnie wszyscy. Tylko co to tak naprawdę oznacza w przypadku kobiety, która spodziewa się dziecka? Oto praktyczna ściągawka z tego, jak powinna wyglądać dieta kobiety w ciąży.

Czytaj dalej

Polecane produkty

Słoneczny Klasyk - trzewiki Emel z linii Roczek

Słoneczny Klasyk - trzewiki z linii Roczek, w którym nosek i pięta wykończone są charakterystycznym dziurkowaniem w stylu hiszpańskim. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Kwas omega-3: niezbędny w ciąży i podczas laktacji

Zdrowie przyszłej mamy

W okresie ciąży zapotrzebowanie na energię, podstawowe składniki mineralne ... Czytaj dalej
Przeziębienie w ciąży

Zdrowie przyszłej mamy

Kobiety w ciąży chorują częściej niż przed poczęciem dziecka, zwłaszcza ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie