Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Nudności w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Dorota Kobierzewska

Zdjęcia: Dreamstime

Nudności to typowe dolegliwości ciążowe, z którymi przyszła mama musi sobie poradzić. Najlepiej sprawdzają się stare, domowe sposoby.

Ciąża to burza hormonów, która zmienia również zmysł smaku i zapachu. To co wcześniej było przyjemne i smaczne, w ciąży może wywoływać nudności i wymioty. Niestety tego rodzaju ciążowe dolegliwości - określane czasami jako "poranne mdłości" - spotykają większość przyszłych mam.

Jednak nie zawsze pojawiają się one stricte w godzinach porannych. Wiele kobiet  twierdzi,że odczuwa nudności ciążowe bardziej intensywnie wieczorem, a rano są one mniejsze. Jest to sprawa całkowicie indywidualna dla każdej ciężarnej.

Zazwyczaj mdłości ustępują około 14. tygodnia ciąży. Jednak zdarzają się przypadki, gdy towarzyszą kobiecie aż do rozwiązania lub zanikają i pojawiają się w ostatnich tygodniach. Jest to sprawa bardzo indywidualna.

Sposoby na nudności w ciąży

Nie ma idealnej recepty na tego rodzaju ciążową przypadłość. U każdej kobiety w zasadzie pomaga co innego i najlepiej jest zastosować metodę prób i błędów. A oto kilka sprawdzonych rad.

Jeść często, ale małe porcje. Polecane są produkty bogate w białko i węglowodany złożone, które potrafią długo utrzymać właściwy poziom cukru we krwi. Zapobiegają one atakom "wilczego głodu", a dodatkowo zawierają cenne witaminy i składniki mineralne. Zatem sięgaj po brązowy ryż i makaron, razowe pieczywo, warzywa.

Przekąska przed snem. Przed pójściem spać trzeba zjeść niewielki, lekki posiłek - może to być np. kawałek chrupkiego pieczywa. Głód nasila mdłości, dlatego należy wyeliminować tzw. "ssanie w żołądku". Warto też wychodząc z domu mieć w torebce coś do "przegryzienia" np. suszone owoce, krakersy.

Zjedz zanim wstaniesz z łóżka. Nie zrywaj się z łóżka zaraz po przebudzeniu. Poleż spokojnie kilkanaście minut. Następnie zjedz przekąskę, którą przygotowałaś sobie wieczorem, np. garść migdałów, wafelek ryżowy, popij wodą. Teraz jesteś gotowa do wstawania.

Witamina B6. Dieta przyszłej mamy powinna być wzbogacona o witaminę B6, która pomaga przezwyciężyć ciążowe mdłości. Zawierają ją m.in. produkty zbożowe (ciemne pieczywo), banany, ziemniaki, ryby, chude mięso, kiełki.

Imbir. Moc imbiru w walce z ciążowymi mdłościami doceniały już nasze babcie. Jednak jego intensywny smak wymaga specjalnego podania. Dobrze sprawdza się herbatka imbirowa: 2-3 plasterki imbiru zalej wrzącą wodą i zostaw do zaparzenia pod przykryciem na około 15 minut. Herbatkę możesz dosłodzić do smaku np. miodem. Można także używać świeżego imbiru jako dodatek do surówek i sałatek. Niektóre mamy bardzo cenią sobie też imbirowe herbatniki.

Neutralne smaki i zapachy. Nudności ciążowe można zminimalizować unikając zapachów i pokarmów o intensywnym aromacie, które zwiększają dodatkowo nieprzyjemne objawy. Dobrze też jeśli przyszła mama dużo wypoczywa i wysypia się.

To pomogło innym mamom: słaba herbata z dużą ilością cytryny, żucie plasterka cytryny, wypicie kilku kropli soku z cytryny, krakersy, kawałek suchego chleba, cytrusy.

Zobacz też:

Pozostałe porady

Sok pomarańczowy w diecie kobiet ciężarnych

Odżywianie w ciąży

Okres prenatalny wymaga zastosowania właściwej diety, bogatej w wartości odżywcze wspierające rozwój płodu w poszczególnych trymestrach, a także zapewniające niezbędne składniki mineralne i witaminy kobiecie w ciąży. Dlaczego jednym z elementów właściwego żywienia może być sok pomarańczowy? Wyniki badań naukowych wskazują na złożoną matrycę składników odżywczych zawartych w soku.

Czytaj dalej
Czy każdy z nas powinien pić tyle samo?

Odżywianie w ciąży

Woda jest niezbędnym elementem naszego codziennego jadłospisu, bez względu na wiek. Składają się z niej komórki, tkanki i narządy. Umożliwia proces trawienia, wchłaniania i wykorzystania składników odżywczych przez organizm, a także usuwanie metabolitów. Nie posiadamy rezerw wody w organizmie, dlatego każdego dnia musimy dostarczać ja z płynami i pożywieniem.

Czytaj dalej
Potrawy, które może jeść mama karmiąca piersią

Odżywianie w ciąży

Proste do zrobienia i smaczne! Nie wymagają długiego przygotowywania, co jest szczególnie ważne, kiedy opiekujesz się maluszkiem, i w pierwszych tygodniach po porodzie, gdy wracasz do formy.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Bezpieczeństwo jest dziecinnie proste. Foteliki montowane tyłem są o 500% bardziej skuteczne

Pierwsze podróże

Statystyki Komisji Europejskiej1 wskazują, że tylko 4 kraje w Europie ... Czytaj dalej
Kluczowe produkty w diecie niemowlaka

Zdrowie i pielęgnacja

Warzywa, owoce, ryby, mięso, nabiał, gluten… Zastanawiasz się, co powinna ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie