Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Co jeść, a czego nie jeść w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Anna Kalarus, doradca żywieniowy

Zdjęcia: Dreamstime

Jakie produkty należy jeść w ciąży często i regularnie, a jakich należy zdecydowanie unikać? Warto dbać o właściwą dietę, dla zdrowia własnego i maluszka.

Produkty, które należy jeść w ciąży regularnie:

  • 4 - 5 x dziennie - pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze, makarony, płatki, brązowy ryż.
  • 3 - 4 x dziennie - mleko i przetwory mleczne, np. kubek jogurtu, szklanka mleka, plaster sera żółtego.
  • 3 - 4 x dziennie - warzywa, najlepiej do każdego posiłku.
  • 3 x dziennie - owoce, najlepiej świeże lub w postaci soku.
  • 1 x dziennie - chude mięso (indyk, królik, kurczak) lub ryby (najlepiej morskie) lub rośliny strączkowe.

Jakich produktów nie należy jeść w ciąży?

  • Surowych i półsurowych mięs, ryb i owoców morza (np. sushi, tatar, carpaccio). Mogą stanowić źródło zakażenia listeriozą i toksoplazmozą - groźnymi chorobami prowadzącymi do zmian w układzie nerwowym dziecka.
  • Niepasteryzowanego mleka i produktów z niego wytwarzanych, np. serów pleśniowych (camembert, brie). Mogą być przyczyną listeriozy.
  • Wątróbki, ze względu na zbyt dużą zawartość witaminy A.
  • Surowych jajek, które mogą być zakażone salmonellą.
  • Produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki, polepszacze smaku (np. glutaminian sodu), sztuczne aromaty, słodziki.
  • Produktów nieświeżych, które mogą wywołać niebezpieczne dla dziecka zatrucie pokarmowe.
  • Nadmiaru tłuszczu, a szczególnie szkodliwych tłuszczy trans. Należy unikać utwardzonych margaryn, potraw smażonych (frytki, chipsy, dania fast food), pieczywa cukierniczego i słodkości zawierających tłuszcze cukiernicze.
  • Nadmiaru cukru i słodyczy. Zbędna dawka pustych kalorii.
  • Nadmiaru soli, która może powodować nadciśnienie i obrzęki.
  • Kawy i napojów zawierających kofeinę. Zmniejsza ona przepływ krwi przez łożysko, co źle wpływa na rozwój dziecka. Kofeina wypłukuje wapń i utrudnia przyswajanie żelaza.
  • Alkoholu. Nawet małe ilości przenikają do krwiobiegu dziecka. Zwiększa ryzyko poronienia, powoduje niską masę urodzeniową, może być przyczyną upośledzenia umysłowego dziecka.

Pozostałe porady

Dieta pod specjalnym nadzorem

Odżywianie w ciąży

To, w jaki sposób kobieta żywi się w czasie trwania ciąży, ma ogromne znaczenie nie tylko dla przebiegu ciąży, ale także dla zdrowia dziecka. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki na temat tego, jak się odżywiać i ile jeść, gdy oczekujemy dziecka.

Czytaj dalej
Błonnik sposobem na dobre trawienie

Odżywianie w ciąży

Błonnik to prawdziwa szara eminencja. Choć nie pcha się na afisz, bez niego o dobrym trawieniu możemy jedynie pomarzyć. Na szczęście znajduje się w wielu produktach spożywczych. Podpowiadamy, jak komponować menu, by nasz układ trawienny działał bez zarzutu.

Czytaj dalej
Dieta na ciążowe dolegliwości

Odżywianie w ciąży

Co jeść, aby złagodzić typowe w ciąży dolegliwości lub całkiem ich uniknąć? Mamy dietetyczne sposoby na mdłości, zgagę, obrzęki, wzdęcia i gazy, zaparcia i anemię!

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

JESIEŃ | 2016

W najnowszym wydaniu naszego kwartalnika znajdziecie wiele praktycznych porad oraz przegląd nowości z rynku parentingowego!

Tylko 6,90 zł

Poradnik

Biegaj z wózkiem!

Podróże i wyprawy

Pojawienie się na świecie dziecka, jak wielu uważa, wywraca rodzicom świat ... Czytaj dalej
Bolesne mleczaki – pomóż dziecku przetrwać ząbkowanie

Zdrowie i odżywianie

Pierwszy ząb pojawia się między 6. a 7. miesiącem życia dziecka. Cały proces ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie