Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Co jeść, a czego nie jeść w ciąży

Odżywianie w ciąży

Tekst: Anna Kalarus, doradca żywieniowy

Zdjęcia: Dreamstime

Jakie produkty należy jeść w ciąży często i regularnie, a jakich należy zdecydowanie unikać? Warto dbać o właściwą dietę, dla zdrowia własnego i maluszka.

Produkty, które należy jeść w ciąży regularnie:

  • 4 - 5 x dziennie - pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze, makarony, płatki, brązowy ryż.
  • 3 - 4 x dziennie - mleko i przetwory mleczne, np. kubek jogurtu, szklanka mleka, plaster sera żółtego.
  • 3 - 4 x dziennie - warzywa, najlepiej do każdego posiłku.
  • 3 x dziennie - owoce, najlepiej świeże lub w postaci soku.
  • 1 x dziennie - chude mięso (indyk, królik, kurczak) lub ryby (najlepiej morskie) lub rośliny strączkowe.

Jakich produktów nie należy jeść w ciąży?

  • Surowych i półsurowych mięs, ryb i owoców morza (np. sushi, tatar, carpaccio). Mogą stanowić źródło zakażenia listeriozą i toksoplazmozą - groźnymi chorobami prowadzącymi do zmian w układzie nerwowym dziecka.
  • Niepasteryzowanego mleka i produktów z niego wytwarzanych, np. serów pleśniowych (camembert, brie). Mogą być przyczyną listeriozy.
  • Wątróbki, ze względu na zbyt dużą zawartość witaminy A.
  • Surowych jajek, które mogą być zakażone salmonellą.
  • Produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki, polepszacze smaku (np. glutaminian sodu), sztuczne aromaty, słodziki.
  • Produktów nieświeżych, które mogą wywołać niebezpieczne dla dziecka zatrucie pokarmowe.
  • Nadmiaru tłuszczu, a szczególnie szkodliwych tłuszczy trans. Należy unikać utwardzonych margaryn, potraw smażonych (frytki, chipsy, dania fast food), pieczywa cukierniczego i słodkości zawierających tłuszcze cukiernicze.
  • Nadmiaru cukru i słodyczy. Zbędna dawka pustych kalorii.
  • Nadmiaru soli, która może powodować nadciśnienie i obrzęki.
  • Kawy i napojów zawierających kofeinę. Zmniejsza ona przepływ krwi przez łożysko, co źle wpływa na rozwój dziecka. Kofeina wypłukuje wapń i utrudnia przyswajanie żelaza.
  • Alkoholu. Nawet małe ilości przenikają do krwiobiegu dziecka. Zwiększa ryzyko poronienia, powoduje niską masę urodzeniową, może być przyczyną upośledzenia umysłowego dziecka.

Zobacz też:

Pozostałe porady

Sok pomarańczowy w diecie kobiet ciężarnych

Odżywianie w ciąży

Okres prenatalny wymaga zastosowania właściwej diety, bogatej w wartości odżywcze wspierające rozwój płodu w poszczególnych trymestrach, a także zapewniające niezbędne składniki mineralne i witaminy kobiecie w ciąży. Dlaczego jednym z elementów właściwego żywienia może być sok pomarańczowy? Wyniki badań naukowych wskazują na złożoną matrycę składników odżywczych zawartych w soku.

Czytaj dalej
Czy każdy z nas powinien pić tyle samo?

Odżywianie w ciąży

Woda jest niezbędnym elementem naszego codziennego jadłospisu, bez względu na wiek. Składają się z niej komórki, tkanki i narządy. Umożliwia proces trawienia, wchłaniania i wykorzystania składników odżywczych przez organizm, a także usuwanie metabolitów. Nie posiadamy rezerw wody w organizmie, dlatego każdego dnia musimy dostarczać ja z płynami i pożywieniem.

Czytaj dalej
Potrawy, które może jeść mama karmiąca piersią

Odżywianie w ciąży

Proste do zrobienia i smaczne! Nie wymagają długiego przygotowywania, co jest szczególnie ważne, kiedy opiekujesz się maluszkiem, i w pierwszych tygodniach po porodzie, gdy wracasz do formy.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Bezpieczeństwo jest dziecinnie proste. Foteliki montowane tyłem są o 500% bardziej skuteczne

Pierwsze podróże

Statystyki Komisji Europejskiej1 wskazują, że tylko 4 kraje w Europie ... Czytaj dalej
Kluczowe produkty w diecie niemowlaka

Zdrowie i pielęgnacja

Warzywa, owoce, ryby, mięso, nabiał, gluten… Zastanawiasz się, co powinna ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie