Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie dodaj swój e-mail:

Poradnik - Ciąża - Odżywianie w ciąży

Kasza - dobra dla mamy i jej malucha!

Odżywianie w ciąży

Zdjęcia: Pixabay

Kobietom planującym ciążę, spodziewającym się dziecka, mamom karmiącym piersią zaleca się regularne spożywanie kaszy. Produkt ten powinien się znaleźć również w diecie niemowlaków i starszych maluchów. O których rodzajach kaszy należy szczególnie pamiętać i dlaczego powinno włączyć się je do codziennego jadłospisu, wyjaśnia ekspert ds. żywienia.

obrazek z kaszy

Dba o ciebie i dziecko

Kasza gryczana zawiera dużą ilość kwasu foliowego, który jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój płodu. Jego niedobór w diecie, zarówno u kobiet planujących ciążę, jak i ciężarnych w pierwszym trymestrze, może prowadzić do zagrażających życiu wad rozwojowych. Dodatkowo wysoka zawartość magnezu i żelaza w kaszy gryczanej ułatwia pokrycie zapotrzebowania na wspomniane składniki, które jest zwiększone w tym szczególnym czasie.

Kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią zaleca się również bogatą w żelazo kaszę jaglaną. Włączenie jej do diety kobiety spodziewającej się dziecka oraz regularne spożywanie redukuje nieprzyjemne objawy ciąży, do których zaliczane są poranne mdłości.

Od pierwszych miesięcy życia dziecka

Kasza kukurydziana jest jedną z pierwszych kaszek, którą wprowadza się do diety niemowląt (z początkiem 5. miesiąca), jeszcze zanim w jadłospisie pojawi się gluten. Jest lekkostrawna, a dzięki zawartości luteiny - korzystnie wpływa na wzrok. W diecie maluchów nie powinno zabraknąć także krzemu - dzięki temu składnikowi prawidłowo rozwija się układ kostny oraz zwiększa się odporność. Za sprawą dużej zawartości żelaza liczba czerwonych krwinek utrzymuje się na prawidłowym poziomie.

Lecytyna z kolei warunkuje prawidłowy rozwój mózgu - wszystkie te składniki znajdziemy w kaszy jaglanej, która jest łatwo przyswajalna i nie powoduje dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Dla starszych dzieci świetna będzie również kasza manna. Jest ona najlepszym źródłem glutenu, którego wprowadzenie do jadłospisu zaleca się między 5. a 6. miesiącem życia malucha.

Dla szczupłej sylwetki

Kobiety, które dbają o swoją figurę lub odchudzają się, nie powinny ze swojej diety wykluczać zbóż pełnoziarnistych, w tym kasz. To właśnie w nich nienaruszone są najcenniejsze części ziarna, czyli zarodek i łuska z warstwą aleuronową, które zawierają cenne wartości odżywcze i witaminy. Zarodek jest bogaty w zdrowe tłuszcze, białko oraz witaminy z grupy B i E, natomiast łuska zawiera błonnik, a położona przy niej warstwa aleuronowa obfituje w składniki mineralne, takie jak: magnez, żelazo i cynk oraz witaminy z grupy B.

Nieprawdą jest, że kasza tuczy. Regularne jedzenie kaszy pozwala łatwiej zapanować nad poczuciem głodu i wilczym apetytem. Dzięki wspomnianej łusce i zawartym w niej błonniku stanowi ona praktycznie bezkaloryczne wypełnienie dla naszego żołądka. Po spożyciu zwiększa swoją objętość, przyspieszając przy tym poczucie sytości. Kasza w codziennym jadłospisie gwarantuje przyjmowanie mniejszych porcji dań i szybsze zaspokojenie głodu. Uchroni nas to przed nadmiernym, impulsywnym przejadaniem się, a co za tym idzie - dostarczaniem do organizmu większej ilości, często zbędnych, kalorii.

Zdrowe włosy, skóra i paznokcie

O zdrową kondycję cery, włosów czy paznokci dbamy poprzez różnego rodzaju zabiegi kosmetyczne, stosowanie kremów, odżywek czy suplementów diety. Jednak troskę o swój wygląd warto zacząć od podstaw - dostarczając organizmowi niezbędnych składników odżywczych i minerałów poprzez włączenie do swojego jadłospisu produktów zawierających krzem oraz cynk. Korzystny wpływ na stawy, kości, skórę oraz włosy ma krzem.

Zapobiega on nadmiernemu wypadaniu włosów i redukuje łamliwość paznokci. Niedobór tego pierwiastka może doprowadzić do problemów reumatycznych, warto więc dostarczać go organizmowi w zalecanych dawkach. Najwięcej krzemu znajdziemy w kaszy jaglanej. Za dobrą formę skóry, włosów i paznokci odpowiada również cynk, który występuje zarówno w kaszy jaglanej, jak i gryczanej.

By zadbać o cerę, warto jeść kasze: jaglaną, owsianą i gryczaną, które mają wysoką zawartość żelaza. Ich regularne spożywanie sprawi, że skóra będzie odpowiednio dotleniona i lepiej odżywiona, a także zyska blask i energię. Ponadto jaglana i gryczana są jednymi z lepszych źródeł cynku, który przyspiesza gojenie się ran oraz chroni skórę przed różnymi infekcjami. Włączenie kaszy do codziennego menu może więc skrócić czas regeneracji naskórka po różnych zabiegach kosmetycznych czy nieestetycznych wypryskach.

Katarzyna Foszner, dietetyk, ekspert kampanii „Lubię kaszę”

Pozostałe porady

Potrawy, które może jeść mama karmiąca piersią

Odżywianie w ciąży

Proste do zrobienia i smaczne! Nie wymagają długiego przygotowywania, co jest szczególnie ważne, kiedy opiekujesz się maluszkiem, i w pierwszych tygodniach po porodzie, gdy wracasz do formy.

Czytaj dalej
Dieta pod specjalnym nadzorem

Odżywianie w ciąży

To, w jaki sposób kobieta żywi się w czasie trwania ciąży, ma ogromne znaczenie nie tylko dla przebiegu ciąży, ale także dla zdrowia dziecka. Zebraliśmy najważniejsze wskazówki na temat tego, jak się odżywiać i ile jeść, gdy oczekujemy dziecka.

Czytaj dalej
Błonnik sposobem na dobre trawienie

Odżywianie w ciąży

Błonnik to prawdziwa szara eminencja. Choć nie pcha się na afisz, bez niego o dobrym trawieniu możemy jedynie pomarzyć. Na szczęście znajduje się w wielu produktach spożywczych. Podpowiadamy, jak komponować menu, by nasz układ trawienny działał bez zarzutu.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Magazyn dziecko - najlepsza inwestycja

Poradnik

Na planszy i w Internecie – w co grają Polacy?

Rozwój i edukacja

Chociaż gry internetowe gromadzą tysiące fanów, planszówki przeżywają swój ... Czytaj dalej
Szukamy wiosny!

Rozwój i edukacja

Wszyscy tęsknimy za cieplejszymi i dłuższymi dniami. I oto wiosna zbliża się ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie