Poradnik - Ciąża - Nasze 9 miesięcy

Fitness w ciąży

Nasze 9 miesięcy

Zdjęcia: Dreamstine

Prawidłowa, niezagrożona ciąża jest fizjologicznym okresem w życiu kobiety i nie ma potrzeby w specjalny sposób zmieniać trybu życia. Każda przyszła mama podświadomie zaczyna zdrowiej się odżywiać, stara się również więcej czasu poświęcać na relaks, zarówno psychiczny, jaki fizyczny. Coraz więcej mam decyduje się też na gimnastykę lub fitness w ciąży.

Zalety fitness'u w ciąży

Biorąc pod uwagę mało aktywny charakter pracy zawodowej większości kobiet, ginekolodzy coraz częściej zalecają przyszłym mamom systematyczną formę ruchu. Odpowiednio dobrane ćwiczenia poprawiają samopoczucie, przygotowują do porodu i dobroczynnie działają na dziecko.

Uwaga! Przed przystąpieniem do ćwiczeń lekarz prowadzący ciążę powinien wydać zgodę na udział w zajęciach.
Ćwiczenia w ciąży
Ćwiczenia w ciąży - tak wyglądają zajęcia, fot. Studio zdrowia

Fitness ciąży - jak wyglądają zajęcia?

Zajęcia dla kobiet w ciąży prowadzone są w umiarkowanym tempie i obciążeniu. Powinny one uwzględniać:

  • elementy wzmacniające mięśnie - profilaktyka bólów stawowych
  • ćwiczenia krążeniowe - profilaktyka obrzękowa
  • ćwiczenia oddechowe w celu dotleniania mamy i dziecka
  • ćwiczenia rozciągające

Oczywiście, nie każdy rodzaj wysiłku fizycznego jest wskazany dla przyszłych mam. Trening powinien być stosownie dobrany. Wyklucza się m.in. ćwiczenia wymagające podskoków i gwałtownych ruchów. Wysiłek nie może być też zbyt intensywny. Tętno osoby ćwiczącej podczas treningu nie powinno przekraczać 140 uderzeń na minutę. Przyszła mama nie może też po zajęciach wychodzić zmęczona.

Fitness w ciąży - dobre strony:

  • zapobieganie nadmiernej nadwadze
  • profilaktyka/leczenie dolegliwości bólowych pleców
  • zwiększanie wydolność fizycznej niezbędnej
  • przy porodzie
  • aktywne przygotowywanie do urodzenia dziecka (techniki oddechowe, nauka przyjmowania
  • pozycji aktywnych, ćwiczenie mięśni Kegla)
  • pozytywny wpływ na stan skóry (m.in. przeciwdziałają powstawaniu rozstępów oraz cellulitu).
Ćwiczenia dla kobiet w ciąży
Tak wyglądają ćwiczenia dla kobiet w ciąży, fot. Studio zdrowia

Kiedy rozpocząć ćwiczenia

Najlepiej rozpocząć je po 10. tygodniu ciąży, gdy miną pierwsze, mało przyjemne objawy ciąży (nudności, senność, bóle głowy), które niestety dotykają większość przyszłych mam. Po ich ustąpieniu wraca chęć aktywniejszego trybu życia i jeżeli wszystko przebiega fizjologicznie, można ćwiczyć do samego rozwiązania.

Część kobiet przed zajściem w ciążę chodziła na różnego rodzaju zajęcia sportowe i źle się czuje bez dodatkowego ruchu podczas 9 miesięcy. O gimnastyce myślą też kobiety, które przed ciążą prowadziły tzw. kanapowy styl życia. Wszystko to w pewien sposób wyjaśnia coraz większą popularność gimnastyki dla kobiet w ciąży i po porodzie.

W czasie zajęć dla ciężarnych ćwiczenia powinny być dobrane w taki sposób, by wzmacniać mięśnie i poprawiać kondycję, ale przede wszystkim nie szkodzić przyszłej mamie ani dziecku. Tego rodzaju zajęcia to również czas na miłe spotkania z innymi przyszłymi mamami oraz możliwość porozmawiania na tematy okołociążowe i niemowlęce.

Jeśli chcesz aktywnie spędzić ciążę, masz do dyspozycji:

  • ćwiczenia dla ciężarnychspacery
  • nordic-walking
  • ćwiczenia w domu
  • gimnastykę w wodzie
  • gimnastykę dla kobiet w ciąży
  • pilates w ciąży
  • jogę w ciąży
  • taniec brzucha
  • tai-chi
  • jazdę na stacjonarnym rowerku

fot. Studio zdrowia

Agnieszka Grochowska
Studio Zdrowia w Warszawie
www.studiozdrowia.waw.pl

Zobacz też:

Pozostałe porady

Ciążowe dolegliwości? Poznaj największe mity

Nasze 9 miesięcy

Kiedyś wierzono, że przejście w ciąży pod drabiną sprawi, że dziecko będzie za małe. Z kolei nasze babcie nie nosiły korali na szyi w obawie, by maluch nie owinął się pępowiną. Choć dzisiaj mitów wokół ciąży i dolegliwości z nią zwianych, jest znacznie mniej, to wciąż istnieją. Które z nich są prawdziwe, a które może włożyć między bajki? Podpowiadamy.

Czytaj dalej
Aktywność fizyczna w ciąży. Co wolno, a z czego należy zrezygnować?

Nasze 9 miesięcy

Dziewięć miesięcy ciąży to nie tylko radosny czas oczekiwania na dziecko, planowania i przygotowywania się na jego przyjście na świat. To też doskonały okres do tego, aby zadbać o swoje ciało, by po porodzie i okresie połogu szybciej wrócić do formy i być pełną energii młodą mamą. Jak to zrobić? Radzi fizjoterapeutka z Centrum Ortopedii i Rehabilitacji ENEL-SPORT - Agata Madaj-Goldman.

Czytaj dalej
Mobilna Szkoła Rodzenia - uczymy celebrować macierzyństwo

Nasze 9 miesięcy

Szkoła rodzenia zazwyczaj kojarzy się z nauką i odpowiadaniem na pytanie, jak rodzić. Nazwa ta jednak bywa myląca, gdyż szkoła rodzenia ma przygotować kobietę, oraz jej partnera, nie tylko do porodu, ale również, a może przede wszystkim, do wzmocnienia u przyszłych rodziców ich własnego poczucia wartości, uświadomienia siły, jaka w nich drzemie, oswojenia z tym, co już wkrótce się stanie. Ogólnie rzecz biorąc - powinna przygotować do nowej roli życiowej.

Czytaj dalej

Polecane produkty

OptiMusss

Zdrowa Kropla Przyjemności! OptiMusss to nowoczesne preparaty musujące zawierające soki owocowe: pomarańczowy, brzoskwiniowy i cytrynowy. Preparaty OptiMusss nie zawierają cukru i mogą być stosowane przez diabetyków. Czytaj dalej

Poradnik

Pierwsza zabawka malucha - na co zwrócić szczególną uwagę?

Kącik dla noworodka

Pierwszy uśmiech, spojrzenie czy obrót z brzuszka na plecy - rodzice wiedzą ... Czytaj dalej
Kabanoski Sokoliki - mięsna przekąska dla dzieci Edycja limitowana z magnesami

Zdrowie i odżywianie

Kabanoski Sokoliki to propozycja firmy Sokołów, stworzona z myślą o najmłodszych ... Czytaj dalej
Zobacz wszystkie